8 فروردین 1403
غلبه بر غم غربت

غلبه بر غم غربت


خانه » روانشناسی مهاجرت » غلبه بر غم غربت

غم غربت واقعا در اثر دلتنگی برای خانه نیست، زیرا بیشتر مهاجران تا حدی این آمادگی را داشته اند که خانه خود را ترک کنند و تا مدتی با سختی ها دست و پنجه نرم کنند. بلکه این احساس فقدان چیزهای آشناست که مهاجران را آزار می دهد. حس خوردن دست پخت مادر سر سفره، ریتم هر روزه خانواده، مکان ها و افرادی که می شناسد. این غم می تواند مانع حرکت مهاجر به سوی سازگاری با شرایط جدید شود. غلبه بر غم غربت برای رسیدن به یک روال طبیعی در زندگی ضروری است.

 

چرا دچار غم غربت شده ام؟

غم غربت به خاطر انتقال، بین دو جهان است. مهاجران نه تنها نگران ترک خانواده بلکه رویارویی با چیزهای ناشناخته هستند. اگر شما به عنوان یک مهاجر غمگین هستید، به این معنی نیست که در جای اشتباهی قرار دارید. تا زمانی که در فرهنگ و زمینه جدید ادغام نشوید، احساس خوبی نخواهید داشت. شما در حال گذار هستید.

این سازگاری با تغییر مدتی طول می کشد. زمانی که خلا درونی خود را با محیط و آدم های جدید پر کنید، با غذاهای جدیدی که دوست دارید، با کافه هایی که برای فراغت در آن راحت هستید، یا با هر چیز دیگری، به تدریج این احساس منفی درونی برطرف می شود. به تدریج کمتر دلتنگ خانه خواهید شد، زیرا روند تبدیل مکان جدید به خانه شما در حال وقوع است.

اما گاهی اوضاع این طور پیش نمی رود. این روند با اختلال رو به رو می شود و مهاجر در غم غربت می ماند. زمانی که دچار تردید می شوید، این شادی و منطق نیست که خلا را پر می کنند. اضطراب، ترس و غم جای آن را می گیرند. هم اتاقی بدی دارید. هیچ کس را ندارید که با او به خرید بروید یا با او غذا بخورید. دوستی نیافته اید. هیچ ایده ای برای ادامه مسیر ندارید. احساس بدبختی می کنید. غلبه بر غم غربت چطور انجام می شود؟

 

مراحل غلبه بر غم غربت

 

مراحل غلبه بر غم غربت:

نترسید، طبیعی است:

باید بدانید که همه ترس هایی که گرفتار آن هستید و از ذهن شما می گذرند، در پروسه مهاجرت طبیعی است.

انتظار نداشته باشید که در ابتدا همه چیز عالی باشد: برعکس!

بهترین راه برای غلبه بر غم غربت و ترس های مهاجرت این است که انتظار نداشته باشید که همه چیز به خوبی پیش برود، بلکه برعکس آن را انتظار داشته باشید. اگر انتظار داشته باشید که در این مسیر با دشواری رو به رو شوید و آن را طبیعی بدانید، زمانی که با آن روبه رو می شوید، بیش از حد اذیت نمی شوید.

آگاه باشید که احساسات همانند یک موج شما را دربرمی گیرند:

زمانی که دچار احساسات شدیدی می شوید، تصور می کنید که این احساس بالاخره شما را از بین خواهد برد و هرگز پایان نمی یابد. اگر دستگاهی بود که می توانست احساسات ما را نشان دهد، می دیدیم که به بالاترین نقطه می رسیم و پس از آن درد کاهش می یابد. آگاهی از این الگو به غلبه بر غم غربت کمک می کند.

خستگی از مهاجرت: تصمیم گیری برای بازگشت به وطن

به عنوان یک مهاجر باید بدانید که این احساسات موقت هستند و آنچه در حال تجربه آن هستید طبیعی است و پس از مدتی احساس بهتری خواهید داشت.

برای رسیدن به سازگاری یک جدول زمانی تعیین کنید:

دچار این ترس نشوید که هرگز بهتر نخواهم شد. تخمین بزنید که ظرف چه مدتی با شرایط جدید سازگار خواهید شد. یک هفته؟ یک ماه؟ کمی بیشتر؟ حتی اگر این پیش بینی درست نباشد، تنها تصور رسیدن به سازگاری، آن را برای شما ممکن خواهد کرد.

به چالش های پیشین و توانایی های خود فکر کنید:

شاید از رویارویی با چالش های جدید احساس خستگی می کنید، اما به یادآوردن تمام سختی های قبلی و توانایی شما در غلبه به آنها می تواند به شما در غلبه بر غم غربت کمک کند.

هر روز گام های کوچکی بردارید:

شاید فکر می کنید برای رسیدن به احساس بهتر باید چیزهای جدیدی را امتحان کنید. برعکس آن صحیح است. گام های کوچک بردارید. هر روز به چند آدم جدید سلام کنید. با یک همسایه جدید آشنا شوید. با این کار هر بار اعتماد به نفس بیشتری برای امتحان چیزهای جدید پیدا می کنید.

پذیرای تجارب جدید و متفاوت باشید:

شاید تنها به انجام کارهای آشنا عادت دارید. بهتر است خود را کمی تغییر دهید. غذاهای جدید، ورزش ها، موسیقی و کلاس های جدید را امتحان کنید. در این مسیر با آدم های جدیدی آشنا خواهید شد که زندگی را برای شما راحت تر خواهند کرد.

 

به نقاط امن خود بازگردید

 

به نقاط امن خود بازگردید:

شما باید توان و نیروی خود را برای تغییر حفظ کنید. خوب بخوابید، به اندازه کافی غذا بخورید و آب بنوشید. برای غلبه بر غم غربت حفظ تعادل عاطفی نیز اهمیت دارد. هر فعالیتی را که دوست دارید، از سر بگیرید. پیاده روی، ورزش یا حتی بازی های ویدئویی، به شرط آنکه باعث پاک شدن صورت مسئله نشوند، می توانند برای ایجاد احساس آشنایی و راحتی در شما مفید باشند.

ارتباط خود با خانه را منظم تر کنید:

شاید به عنوان یک مهاجر دلتنگ وسوسه می شوید که دائم با خانه تماس داشته باشید. با وجودی که شنیدن صدای عزیزانتان می تواند دلگرم کننده باشد، اما در عین حال پس از قطع تماس می تواند موجب افزایش دلتنگی شما شود. زمانی را برای تماس گرفتن مشخص کنید و در این فاصله تنها پیام متنی بدهید. بدین ترتیب، به خود و خانواده ثابت می کنید که می توانید با شرایط جدید کنار بیایید.

به دنبال درمان تخصصی باشید:

طولانی شدن غم غربت و همراه شدن آن با افسردگی مزمن، دردهای روان تنی، انزوا و تنهایی به درمان تخصصی نیاز دارد. اگر به تنهایی موفق به سازگاری با شرایط جدید نشده اید و هر روز احساس بدتری دارید، ما در این راه همراه شما هستیم. برای غلبه بر نگرانی ها و احساسات منفی خود می توانید با ما تماس بگیرید.

مهاجرت با سختی های زیادی همراه است. اما فراموش نکنید که بهترین چیزهای در زندگی حاصل تغییر هستند. شاید در ابتدا احساس ناراحتی داشته باشید، اما مطمئن باشید که این دوره به زودی می گذرد. سیمیاروم با خدمات تخصصی روانشناسی مهاجرت در خدمت شماست.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها