26 اردیبهشت 1403
ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی بهتر است یا ازدواج با غریبه؟


خانه » مشاوره ازدواج » ازدواج فامیلی بهتر است یا ازدواج با غریبه؟

هر چند در گذشته این نوع ازدواج بیشتر دیده می شد، اما هنوز هم در برخی از خانواده ها دیده می شود. گفته می شود که ازدواج فامیلی مزایای فراوانی دارد. اما خالی از چالش هم نیست. در واقع، اگر این ازدواج به مشکل بخورد، همه چیز از جمله ارتباطات خانوادگی در خطر می افتد. پس باید بیشتر و بهتر در مورد آن فکر کنید.

مزیت ازدواج فامیلی چیست؟

از گذشته فهرستی بلند بالا برای این نوع ازدواج برشمرده می شد، از جمله:

  • آشنایی خانواده ها و زوج با یکدیگر،
  • شناخت بهتر خلق و خو
  • هم کفو بودن نسبی خانواده ها و زوج
  • خارج نشدن سرمایه از خانواده
  • حمایت و ارتباط بهتر با خانواده
  • احتمال بالاتر برای دوام زندگی

معایب ازدواج خویشاوندی چیست؟

با وجود برخی مزایا، این ازدواج خالی از اشکال هم نیست و از قضا اشکالات آن می تواند به سادگی زندگی زوج را با تنش رو به رو کند، از جمله:

  • احتمال تولد فرزندانی با اختلالات ژنتیکی
  • افزایش ریسک ابتلا به بیماری های روانی در فرزندان که با عامل ژنتیکی در ارتباط هستند، به خصوص اسکیزوفرنی
  • احتمال دخالت خانواده ها با تغییر نقش آنان از خانواده به خانواده شوهر/زن، برای مثال تغییر نقش از خاله به مادرشوهر
  • امکان کشیده شدن اختلافات خانوادگی به زندگی زوج یا برعکس

| مطالعه مطلب “دخالت خانواده در زندگی مشترک” به شما پیشنهاد می شود |

 

مراقبت های لازم قبل از ازدواج فامیلی:

قبل از هر چیز آزمایش ژنتیک بدهید:

ارتباط، نامزدی و شروع مراسم و رفت و آمدهای مربوط به خواستگاری باعث افزایش عشق و علاقه بین زوج می شود. شروع صحبت های خواستگاری باعث می شود که آن دو قضیه را تمام شده فرض کنند. این در حالی است که سر راه ازدواج های فامیلی مشکلات زیادی ممکن است نهفته باشد.

لازم است که مسئله خواستگاری را از دیگران (بقیه اعضای خانواده) مخفی نگه دارید. مهم نیست چه کسانی ممکن است در آینده از اینکه شما مرحله آزمایش ژنتیک را رد کرده اید و آنها تازه باخبر شده اند، ناراحت شوند. مهم سلامت روان و آرامش فرزندان شماست.

شما فقط از جواب مثبت هر دو زوج و خانواده مطمئن هستید. اما از نتیجه آزمایش ژنتیک مطمئن نیستید. پس تا آن زمان صبر کنید. در غیر این صورت، این احتمال وجود دارد که به هم خوردن نامزدی تاثیر بدی در روابط خانواده داشته باشد. به علاوه، همیشه این احتمال وجود دارد که مسئله نامزدی قبلی فرزندانتان برای ازدواج آینده آنها با کس دیگری مشکل ساز شود.

قبل از اعلام رسمی نامزدی یا باخبر کردن خانواده ها برای انجام مشاره ژنتیک اقدام کنید. پس از کسب نتیجه و انجام مشاوره مربوط به اختلالات ژنتیکی احتمالی در کودکان آینده می توانید بهتر در مورد تشکیل خانواده تصمیم بگیرید.

همیشه این ریسک وجود دارد که آزمایش ژنتیک احتمال بروز اختلال برای فرزندان آینده را نشان دهد. پس به حرف های رویایی در مورد اینکه «من تو را دوست دارم و بچه برایم اهمیت ندارد» دل نبندید.

جدا از اینکه واکنش افراد در شرایط واقعی ممکن است بسیار متفاوت از حرف های آنان باشد، شما در قبال نسل آینده خود مسئول هستید. چرا وقتی می توانید از تولد کودکان معلول و دچار اختلالات ژنتیکی جلوگیری کنید، آنها را قربانی کنید؟

به مشاوره ازدواج رجوع کنید:

توصیه می شود همه برای مشاوره قبل از ازدواج اقدام کنند. این مسئله در مورد ازدواج فامیلی نیز صدق می کند.

گفته می شود که ازدواج فامیلی تضمین شده تر است، چراکه دو طرف و خانواده ها یکدیگر را می شناسند و از تمام روحیات و خلقیات یکدیگر باخبر هستند. اما این طور نیست. شناخت شما از پسر/دختر خاله، پسر/دختر عمه یا دیگر اعضای فامیل نسبت به رفتارهای او در قالب همسر متفاوت است.

اختلاف طبقاتی بین زوج چقدر مشکل ساز است؟

به این دلخوش نباشید که مادرها/پدرها می گویند «او را مانند فرزند خودم بزرگ کرده ام.» پس از ازدواج، نقش افراد در خانواده تغییر می کند و این تغییر نقش می تواند باعث تغییر رفتارها و واکنش های فرد شود. پس از ازدواج او دیگر عمو/خاله/عمه/دایی شما نیست، بلکه جز خانواده همسرتان به شمار می رود. پس احتمال دارد در دعواها و اختلافات به جد طرف همسرتان را بگیرد و همه چیز پیچیده شود.

رفتارهای شما در مهمانی های خانوادگی بسیار متفاوت از خانه و زندگی شخصی است. به همین دلیل باید از یک مشاور برای رسیدن به شناخت بهتر، تصمیم گیری در مورد ریسک اختلالات ژنتیکی و کنار آمدن با دخالت خانواده ها کمک بگیرید.

ازدواج فامیلی بهتر است یا ازدواج با غریبه؟

اختلافات خانوادگی چه تاثیری در زندگی زوج و ارتباطات خانوادگی دارد؟

ازدواج فامیلی همیشه با ریسک به هم خوردن روابط خانوادگی همراه است. هر چند هدف از آن تقویت بنیان خانواده و پیوند بیشتر است، اما هر تنش، اختلاف و دعوا می تواند این بنیان را به لرزه بیاندازد.

این احتمال وجود دارد که با هر دعوا، هر خانواده ممکن است از یکی از طرفین دعوا حمایت کنند و این باعث تشدید کینه و کدورت می شود.

به علاوه، در صورتی که اختلاف به طلاق بیانجامد، روابط خانوادگی قطع خواهد شد.

بر عکس آن نیز وجود دارد. یعنی اختلاف بین مادرها، پدرها و دیگر اعضای خانواده باعث ورود تنش به زندگی زوج می شود.

برای پیشگیری از آسیب اختلافات به زندگی زوج و ارتباطات خانوادگی چه می توان کرد؟

خانواده های شما پیوند نزدیکی با هم دارند. پس احتمالا ارتباط و رفت و آمد بیشتری نیز با هم دارید. این می تواند ریسک دخالت خانواده ها را به دلیل صمیمیت بیشتر افزایش دهد.

از همان ابتدا مرز و حریم رابطه و زندگی مشترک خود را مشخص کنید. جلوگیری از اختلاف در ازدواج فامیلی همیشه بهتر از حل کردن دعوا است.

اگر با همسرتان مشکل یا اختلاف دارید، به جای کمک گرفتن از خانواده ها از مشاور کمک بگیرید. این مسئله برای ازدواج های فامیلی بیشتر از دیگران توصیه می شود. دلیل آن به دلیل جانب داری و ریسک کشیده شدن اختلافات به خانواده و به هم خوردن روابط فامیلی است.

همچنین، اگر اختلافی در خانواده شما رخ داده است، خود و همسرتان را از آن دور کنید. وارد جبهه گیری های فامیلی نشوید و به زندگی مشترک خود فکر کنید. اجازه دهید دیگران مشکلشان را خودشان حل کنند. شما با هم روابطی بر پایه احترام و محبت داشته باشید.

برای دیگران نیز مشخص کنید که اختلافات آنان از زندگی مشترک شما جداست و شما با همه با احترام و و براساس حریم بین اعضای خانواده رفتار می کنید.

سخنی از سیمیاروم:

ازدواج فامیلی بهتر است یا ازدواج با غریبه؟

ما نمی توانیم برای همه یک نسخه بپیچیم. اصولا روانشناسی و مشاوره مانند پزشکی نیست که برای یک بیماری داروهای خاصی تجویز شود. شرایط زندگی هر کس باید بررسی شود، جوانب، مزایا و معایب یک تصمیم باید بررسی شود تا درستی یا غلط بودن آن مشخص گردد.

پس اگر در این مورد تردید دارید، به مشاور مراجعه کنید.

ازدواج فامیلی می تواند باعث تقویت پیوند خانواده ها شود، اما از طرف دیگر در صورت عدم مدیریت اختلاف ها می تواند باعث از بین رفتن کامل ارتباطات خانوادگی شود.

پس درست بودن و خوب بودن این نوع ازدواج تا حد زیادی به بلوغ عاطفی و فکری خانواده ها بستگی دارد. اگر مشکلات و مسائل در چارچوب خانه زوج حل شود و اختلافات بیرونی وارد آن نشود، می تواند به موفقیت آن امید بیشتری داشت.

به علاوه، باید مشکلات ژنتیکی را نیز در نظر گرفت.

به طور کلی، توصیه می کنیم اگر مشاوره ژنتیک به شما خبرهای خوبی نداده است و مشاوره خانواده نیز ریسک اختلافات را برای شما پیش بینی کرده است، بهتر است با غریبه ها ازدواج کنید.

3/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها