3 فروردین 1403
با افسردگی بعد از طلاق آشنا شوید

افسردگی بعد از طلاق و نشانه‌های آن


خانه » مهارت های زندگی » افسردگی بعد از طلاق و نشانه‌های آن

طلاق رویداد تغییردهنده زندگی است، بنابراین تعجب‌آور نیست که بسیاری از افراد پس از امضای مدارک طلاق دچار غم و افسردگی می‌شوند. فارغ از مدت زمان رابطه، این احساس غم پس از پایان رابطه طبیعی است. در این دوره چالش‌برانگیز ممکن است احساس همیشگی را نداشته باشید، حتی ممکن است در مورد آینده تردید داشته باشید. با مدیریت و درمان صحیح افسردگی بعد از طلاق می‌توانید دوباره احساس خوب پیشین را در زندگی بازیابید.

نشانه‌های افسردگی بعد از طلاق

افرادی که طلاق گرفته‌اند ممکن است علائمی مانند انزوای اجتماعی، مشکلات سلامتی و کاهش کلی میزان شادی در زندگی را تجربه کنند. پروسه طلاق و پایان دادن به آن تغییری است که حتی اگر شروع‌کننده پروسه آن باشید یا با تمام وجود به درست بودن این اقدام ایمان داشته باشید، باز هم موجب حسرت برای انتخاب‌های گذشته و تردید نسبت به روزهای آینده می‌شود.

همچنین، دیدگاه افراد نسبت به طلاق نیز بر احساس آنها تاثیر می‌گذارد. کسانی که طلاق را اشتباه یا خسارت بزرگ می‌دانند، پریشانی بیشتری نسبت به کسانی تجربه می‌کنند که طلاق را راهی برای داشتن یک زندگی بهتر و سالم‌تر می‌دانند. برخی از علائم افسردگی پس از طلاق عبارتند از:

  • خستگی
  • حملات ناگهانی گریه
  • تحریک‌پذیری
  • بی‌خوابی
  • اضطراب
  • اشکال در خوابیدن
  • کاهش توانایی در تصمیم گیری
  • اشکال در تمرکز
  • کناره‌گیری از دوستان، اعضای خانواده و افراد دیگر
  • نگرش ناامیدکننده یا بدبینانه به زندگی
  • کاهش علاقه به سرگرمی‌ها و علایق
  • احساس گناه، بی‌ارزشی یا مقصر بودن
  • تغییرات در اشتها و/یا وزن
  • گرفتگی، درد، سردرد و سایر انواع غیرقابل توضیح درد و ناراحتی
  • افکار و/یا رفتار خودکشی
  • یادآوری و فلش‌بک به زندگی و خاطرات قبل

افسردگی بعد از طلاق را چطور می توان تشخیص داد؟

طلاق برای هر دو جنس با تبعات منفی برای سلامت روان همراه است. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که زنان پس از طلاق بیشتر دچار عزت نفس پایین می‌شوند، در حالی که مردان دچار مشکل استقلال و احساس عدم کفایت می‌شوند. هر دو جنس دچار استرس پس از جدایی می‌شوند، اما ممکن است میزان آن متفاوت باشد. زنان بیشتر تمایل دارند احساس منفی را درونی‌سازی کنند و مردان بیشتر برونی‌سازی می‌کنند.

روش تشخیص افسردگی بعد از طلاق

در صورتی که علائم افسردگی بیش از دو هفته پایدار باشد، می‌توان وجود این اختلال را در فرد تایید کرد. برای اطمینان از تشخیص لازم است که با یک درمانگر یا روانپزشک صحبت کنید و گزینه‌های تشخیص و درمان بررسی شود.

چگونه می‌توان از افسردگی بعد از طلاق پیشگیری کرد؟

بهبودی پس از طلاق زمان می‌برد، اما یک فرآیند کاملاً فردی است. برای برخی از افراد دوره افسردگی فقط چند هفته و برای برخی تا سال‌ها ادامه می‌یابد. برای غلبه بر افسردگی پس از جدایی نکات زیر موثر هستند.

تغذیه سالم

به سلامتتان اولویت بدهید. هم سلامت جسمی و هم روانی خود را در نظر بگیرید و به راه‌هایی فکر کنید که به تغییر مثبت در وضعیت سلامتتان کمک می‌کنند. تغذیه سالم به شما کمک می‌کند که قوی‌تر باشید و تمرکز بهتری داشته باشید. این به شما کمک می‌کند که بهتر روی اهداف زندگیتان تمرکز کنید.

معاشرت اجتماعی

طلاق باعث می‌شود که نخواهید کسی را ببینید. اما برای جلوگیری از افسردگی بعد از طلاق باید مرزهای سالمی برای معاشرت داشته باشید و تصمیم بگیرید چه زمانی و با چه افرادی معاشرت کنید. در مهمانی‌هایی شرکت کنید که افراد علاقه مشابهی با شما دارند. با افرادی صحبت کنید که شما را درک می‌کنند، قضاوت نمی‌کنند و از شما حمایت می‌کنند. اگر چنین افرادی در اطراف شما نیست، شاید بهتر باشد به دنبال معاشرت با افراد جدید در باشگاه، استخر، محیط کاری جدید و غیره باشید.

مهربانی با خودتان

با تمام شدن روند طلاق، احتمال زیادی وجود دارد که خودتان را سرزنش کنید یا افکار منفی در ذهنتان باشد. مهربان بودن با خودتان را تمرین کنید. شما مسئول کنترل برخی شرایط ناخواسته یا رفتارهای همسرتان و دیگران نیستید. برای مهربان بودن با خودتان از جملات مثبت استفاده کنید (به عنوان مثال، «من هنوز لایق عشق هستم حتی پس از طلاقم.»).

یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای سالم

مهارت‌های مقابله‌ای سالم به شما کمک می‌کند که برای مقبله با موقعیت‌های استرس‌زا آماده باشید. این مهارت‌ها شامل ورزش، گذران وقت با خانواده و دوستان، نوشتن خاطرات، تمرین تمرکز حواس، و انجام تکنیک‌های تمدد اعصاب است. برای یافتن گزینه‌های مفید برای خودتان که موجب کاهش استرس یا احساسات منفی در شما می‌شوند، زمان بگذارید.

راهنمای خلاقانه برای آرامش ذهن

زمان دادن برای بهبودی

طلاق برای اغلب افراد دشوار است و برای سر و سامان دادن به اوضاع به زمان نیاز دارند. به خودتان زمان بدهید تا احساساتتان را پردازش کرده و بپذیرید. اگر کسی از شما حالتان را پرسید، ایرادی ندارد که به او بگویید برای گذر از این تغییر هنوز به زمان نیاز دارید. اگر سعی کنید ماسک خوب بودن به صورت بزنید، در واقع این احساسات دردناک را سرکوب کرده‌اید که بعداً در زمان سخت‌تری دوباره ظاهر می‌شوند.

یافتن جنبه‌های مثبت

طلاق ممکن است باعث شود احساس بی‌کفایتی یا بی‌ارزشی کنید. اجازه ندهید این احساسات منفی بر شما غلبه کنند. روی نقاط قوتتان تمرکز کنید و سعی کنید آنها را پرورش دهید. با تمرکز بر توانایی هایتان می‌توانید بهتر روی آینده تمرکز کنید و کنترل اوضاع را به دست بگیرید.

کمک حرفه‌ای

گاهی اوقات تکنیک‌های خانگی برای درمان افسردگی بعد از طلاق موثر واقع نمی‌شوند. در این شرایط، دریافت کمک‌های حرفه‌ای روانشناسی به اندازه انجام تکنیک‌های شخصی مهم است. درمان افسردگی به شما کمک می‌کند که زندگی با کیفیت‌تری داشته باشید ،افکارتان را پردازش کنید و بتوانید در مسیر پیشرفت حرکت کنید.

چه زمانی باید به درمان افسردگی بعد از طلاق فکر کرد؟

در صورتی که علائم افسردگی را در خود مشاهده می‌کنید، روزهای برای بیدار شدن و بیرون آمدن از رختخواب مجبور به تلاش بیش از حد هستید و بهره‌وری کافی ندارید، وقت آن است که به دنبال دریافت کمک تخصصی باشی. درمان می‌تواند با آموزش مهارت‌ها و ابزارهای مقابله‌ای سالم به شما در غلبه بر افسردگی پس از جدایی کمک کند. درمان زیر نظر متخصص سلامت روان برای هر کسی که یک دوره سازگاری چالش‌برانگیز را پشت سر می‌گذارد مفید است.

افسردگی بعد از طلاق را چطور می توان درمان کرد؟

درمان افسردگی بعد از طلاق

در صورتی که در طول پروسه طلاق یا بعد از آن احساس افسردگی می‌کنید، بهترین کار این است که زیر نظر یک متخصص سلامت روان باشید. می‌توانید از یک روانپزشک یا روانشناس وقت مشاوره افسردگی دریافت کنید تا با بررسی شرایط و علائم، در صورت نیاز درمان برای شما آغاز شود. این کار به ویژه در شرایطی که علائم شدید موجب اختلال در زندگی روزمره شده‌اند، اهمیت دارد. درمان افسردگی بعد از طلاق با استفاده از روان درمانی، دارو درمانی یا تغییر در سبک زندگی انجام می‌شود.

دارو درمانی

افسردگی اغلب با داروهایی به نام داروهای ضد افسردگی درمان می‌شود. این داروها با افزایش سطوح مواد شیمیایی طبیعی به نام انتقال دهنده‌های عصبی اثر می‌کنند که در مدیریت خلق و خو و احساسات شما نقش دارند.

برای درمان، انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌شود، مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) و داروهای قدیمی تر، مانند ضد افسردگی‌های سه حلقه ای (TCAs). داروهای ضد افسردگی برای بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی موثر هستند، اما اثربخشی آنها به چند هفته زمان نیاز دارد.

به تدریج احساس خواهید کرد که عادات خواب، اشتها، توانایی تمرکز و خلق و خوی شما بهتر از قبل شده است. با این وجود برای قطع دارو، عجله نکنید. هرگز دارو را به صورت سرخود قطع نکنید زیرا ریسک عود اختلال وجود دارد.

روان درمانی

روان درمانی یا گفتار درمانی یکی از موثرترین روش‌های درمان افسردگی و همچنین سایر بیماری‌های روانی است. انواع مختلفی از روان درمانی برای درمان افسردگی استفاده می‌شود، از جمله درمان شناختی رفتاری (CBT)، درمان حل مسئله و درمان بین فردی (IPT). به عنوان بخشی از درمان، استراتژی‌های جدیدی برای مقابله با افکار و احساسات منفی به شما آموزش داده می‌شود.

تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی به تنهایی ممکن است برای درمان افسردگی کافی نباشد. اما در کنار روش‌های فوق می‌تواند تاثیر مثبتی در بهبودی داشته باشد. ورزش کردن، رعایت رژیم غذایی سالم، دوری از آدم‌های منفی‌گرا، معاشرت اجتماعی، دنبال کردن اهداف سالم از جمله این تغییرات هستند.

طلاق یکی از مهمترین تغییرات زندگی است که استرس زیادی به طرف‌های درگیر در آن وارد می‌کند. تردید نسبت به آینده و دشواری‌های مسیر جدایی ریسک افسردگی بعد از طلاق را افزایش می‌دهد. در صورتی که در پروسه طلاق هستید، برای بررسی دریافت حمایت‌های تخصصی از مشاوران و روانشناسان سیمیاروم وقت مشاوره دریافت کنید.

منبع

منبع

5/5 - (3 امتیاز)
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها