31 فروردین 1403
افسردگی در نوجوانان چیست

همه چیز درباره افسردگی در نوجوانان و انواع آن


خانه » مشاوره کودک و نوجوان » همه چیز درباره افسردگی در نوجوانان و انواع آن

ابتلا به افسردگی در نوجوانی رایج است و از افسردگی در بزرگسالان متفاوت است. اگر به نوجوانی بگویید که افسرده شده است، ناراحت می شود. اما همه انواع افسردگی در نوجوانان یکسان نیست. واژه افسردگی برای توصیف شرایط مختلفی به کار می رود.

دلایل افسردگی در نوجوانان

ابتلا به افسردگی در نوجوانان، همانند دیگر گروه های سنی، صرفا محدود به یک دلیل خاص نیست اما رواج زیادی در این گروه سنی دارد. استعداد ژنتیکی، عوامل محیطی، هورمون های رشد، محیط خانواده، طلاق، مرگ یکی از عزیزان، حوادث مهم، شکست در روابط دوستی و عدم دریافت حمایت عاطفی و توجه از رایج ترین علل ابتلا به افسردگی در نوجوانان است.

تغییر نقش و گذار از کودکی به بزرگسالی نیز می تواند در این بیماری دخیل باشد. فرد با انتظارات زیادی در این دوره رو به رو می شود که شاید فراتر از توان اوست و اضطراب و تنش زیادی را تحمل می کند.

انواع افسردگی در نوجوانان

انواع افسردگی در نوجوانان به چهار دسته تقسیم می شود. شناخت نشانه های آن می تواند به درمان بهتر کمک کند. مداخله زودهنگام کلید درمان افسردگی موفقیت آمیز است.

اختلال سازگاری با خلق افسرده

اختلال سازگاری یکی از انواع افسردگی در نوجوانان است که در پاسخ به یک حادثه در زندگی رخ می دهد. رفتن به یک مدرسه جدید، مرگ یکی از عزیزان، طلاق والدین از مثال های تغییراتی است که باعث اختلال سازگاری در نوجوانان می شود.

اختلال سازگاری طی چند ماه از حادثه شروع می شود و می تواند تا شش ماه ادامه یابد. اگر علائم بیشتر از شش ماه ادامه یابد، احتمال وجود یک تشخیص دیگر می رود.

هر چند این حالت جزئی و طبیعی است، اما می تواند در خواب، عملکرد نوجوان در مدرسه و روابط اجتماعی او تداخل ایجاد کند. نوجوان می تواند از گفتگو درمانی برای یادگیری مهارت های سازگاری و تحمل شرایط استرس آور سود ببرد.

کج خلقی یا افسرده خویی

کج خلقی یکی از انواع افسردگی در نوجوانان به شکل مزمن و خفیف است که بیشتر از یک سال طول می کشد. نوجوانی که دچار کج خلقی هستند اغلب تحریک پذیر هستند، انرژی کمی دارند، عزت نفس آنها پایین است و احساس بیچارگی می کنند.

در اثر ابتلا به این حالت، نوجوان دچار اختلال در عادات خوردن و الگوی خواب می شود. اغلب، کج خلقی با تمرکز و قدرت تصمیم گیری در فرد تداخل پیدا می کند. تخمین زده می شود که از هر 100 نوجوان 4 نفر دچار این نوع افسردگی هستند.


در بلاگ سیمیاروم بیشتر بخوانید: علائم و درمان افسردگی سایکوتیک


هر چند کج خلقی به اندازه افسردگی عمده شدید نیست، اما دوام طولانی مدت آن باعث اختلال شدید در زندگی نوجوان می شود. این حالت می تواند با یادگیری، زندگی اجتماعی و عملکرد کلی نوجوان تداخل پیدا کند.

کج خلقی نوجوان را مستعد ابتلا به دیگر انواع اختلالات خلقی در دوره های بعدی عمر می کند. رفتار درمانی شناختی و دارو درمانی روش های موثری برای درمان کج خلقی هستند.

افسردگی نوجوانان

اختلال دو قطبی در نوجوانان

اختلال دو قطبی یکی از انواع افسردگی در نوجوانان است که با دوره های افسردگی و دوره های شیدایی مشخص می شود. علائم شیدایی شامل کاهش نیاز به خواب، اشکال در تمرکز، برانگیختگی، پرش افکار و ایده ها، انرژی زیاد، حرف ها و رفتارهای نامعقول می شود.

والدین هلیکوپتری: از نیت خیر تا نتیجه ضعیف

در طول دوره های شیدایی نوجوان سریع حرف می زند، احساس شادی و سرخوشی می کند و مایل است در رفتارهای خطرناک شرکت کند. بسیاری از نوجوانان در رفتارهای خطرناک شرکت می کنند اما ریسک شرکت در رفتارهای پر خطر جنسی در دوره های شیدایی در این نوجوانان بیشتر است.

نوجوانانی که دچار اختلال دو قطبی هستند بیشتر از دیگران دچار ناتوانی در عملکرد روزانه فرد می شود. تغییرات شدید خلق و خو باعث تداخل در آموزش و روابط دوستانه نوجوان می شود.

اختلال دو قطبی قابل مدیریت اما لاعلاج است. این اختلال معمولا با ترکیبی از روان درمانی و دارو درمانی بهبود می یابد.

افسردگی عمده

افسردگی عمده از شدیدترین انواع افسردگی در نوجوانان است. تخمین زده می شود که 8 درصد از نوجوانان دارای معیارهای افسردگی عمده هستند.

در کودکان خردسال تفاوتی از نظر جنسیت در ابتلا به این نوع افسردگی نیست. اما پس از بلوغ، نرخ ابتلا به آن در دختران دو برابر پسران است.

علائم افسردگی عمده شامل اندوه و تحریک پذیری مداوم، حرف زدن و فکر کردن به خودکشی، فقدان علاقه به فعالیت هایی که پیش از این مایه لذت بودند، و گزارشات متعدد خودزنی و دردهای روان تنی.

افسردگی عمده باعث اختلال شدید در عملکرد فرد در خانه و مدرسه می شود. درمان اغلب شامل روان درمانی و دارو درمانی می شود.

درمان انواع افسردگی در نوجوانان

متاسفانه، انواع افسردگی در نوجوانان پنهان می ماند و درمان نمی شوند. اغلب بزرگسالان متوجه نشانه های بیماری نمی شوند و آن را به رفتارهای ناشی از بلوغ ارتباط می دهند.

برخی از نوجوانان ممکن است تمایلی به صحبت با والدین خود نداشته باشند. در چنین مواردی، آنها باید به منظور به اشتراک گذاشتن وضعیت با چیزهای دیگر که در مدرسه و یا در محیط اطراف خود دارند باید مورد حمایت قرار گیرند. ممکن است مفید باشد  که با افرادی که با فرزندتان در ارتباط هستند، شامل معلمان، دوستان نزدیک و غیره صحبت کنید و در مورد حالات روحی وی جویا شوید.

اولین قدم به سوی درمان این است که متوجه شوید مشکل وجود دارد. هنگامی که با چنین وضعیتی مواجه شدید بدون قضاوت سعی در برقراری ارتباط داشته باشید.

در صورتی که متوجه تغییر خلق و خو و رفتارهای نوجوان خود به مدت بیش از دو هفته شدید، ملاقاتی را با پزشک تعیین کنید. علائم و رفتارهای وی را شرح دهید و مشاوره درمان افسردگی در خلال مشاوره نوجوان دریافت کنید. برای نوجوان خود روشن سازید که تصور نمی کنید او دیوانه یا روانی است، اما باید در مورد سلامت روان خود با یک متخصص صحبت کند.

در صورت تشخیص ابتلا به یکی از انواع افسردگی در نوجوانان و نیاز به بررسی بیشتر، شما به یک روانکاو یا روان درمانگر ارجاع داده خواهید شد. گفتگو درمانی، خانواده درمانی، گروه درمانی، و دارو درمانی می توانند در درمان انواع افسردگی در نوجوانان موثر باشند. انتخاب یکی از روش های درمان به شدت علائم و نوع بیماری بستگی دارد.

| مطالعه مقاله جامع “افسردگی و هرآنچه باید در مورد آن بدانید” حتما بهتون پیشنهاد میشه |

امیدواریم که به بسیاری از سؤالات و ابهامات شما در موردانواع افسردگی در نوجوانان و راه های درمان پاسخ داده باشیم. چنانچه سؤال یا ابهامی برای شما باقی مانده است، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. هم چنین شما عزیزان میتوانید در تست افسردگی سیمیاروم شرکت کنید تا خود را مورد ارزیابی قرار دهید و در صروت نیاز در جهت درمان افسردگی خود با مشاوران سیمیاروم ارتباط برقرار کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها