20 اردیبهشت 1403

مشاغل مناسب برای مبتلایان به بیش فعالی-نقص توجه


خانه » مشاوره » مشاغل مناسب برای مبتلایان به بیش فعالی-نقص توجه

اگر دچار اختلال بیش فعالی-نقص توجه هستید و تلاش کرده اید شغلی بیابید، حتما می دانید که این کار چقدر سخت است. بیشتر مشاغل به مهارت هایی مانند مدیریت زمان، سازماندهی، چند وظیفگی و رعایت مهلت های زمانی نیاز دارند. در حالی که این مهارت ها برای بسیاری از افراد عادی است، اما برای کسانی که دچار اختلال بیش فعالی-نقص توجه باشند بسیار سخت است. اما امید خود را از دست ندهید.
مشاغل مناسب برای مبتلایان به بیش فعالی-نقص توجه می توانند راه حل شما باشند.

بیش فعالی-نقص توجه می تواند دارایی باارزش شما باشد.

اگر دچار اختلال بیش فعالی-نقص توجه هستید، مغزتان متفاوت از دیگران عمل می کند. در برخی مشاغل، این امتیازی است که شما را به بهترین کاندیدا برای آن تبدیل می کند. تصور نکنید که این اختلال از شما فردی ناتوان می سازد. هر چند برخی از مشاغل برای شما مناسب نیستند، اما گزینه های دیگری روی میز است.

تاثیر بیش فعالی-نقص توجه بر شغل:

مبتلایان در حوزه های زیر مشکل دارند:

  • مدیریت زمان
  • سازماندهی
  • گوش دادن و توجه کردن
  • پیروی از دستورالعمل ها
  • تنبلی و طفره رفتن
  • تکمیل تکالیف
  • توجه به جزئیات
  • سرموقع به محل کار رفتن
  • به نوبت صحبت کردن
  • آرام نشستن
  • کنترل هیجانات

معیارهای مشاغل مناسب برای مبتلایان به بیش فعالی-نقص توجه:

مشاغل پردغدغه:

مبتلایان می توانند در محیط هایی که شامل فعالیت زیاد است کار کنند. بنابراین پرستاری، آتش نشانی و دیگر مشاغل پر استرس می تواند برای آنها مناسب باشد.

مشاغل شامل فعالیت جسمی شدید:

تخلیه انرژی در محل کار اهمیت زیادی برای این افراد دارد، بنابراین شغلی مانند مربی ورزشی که شامل فعالیت جسمی زیاد می شود از مشاغل مناسب برای مبتلایان به بیش فعالی-نقص توجه است. اگر به ورزش علاقه دارید، می توانید تحصیلات خود را در این زمینه ادامه دهید و آن را به حوزه فعالیتتان در زمینه کاری تبدیل کنید.

علاقه:

چیزی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید، این اولین اصل برای مشاغل مناسب برای مبتلایان به بیش فعالی-نقص توجه است. هر چه شغلتان را دوست داشته باشید، کمتر خسته و ناامید می شوید.

مشاغل نیازمند خلاقیت:

روی مزایای این اختلال تمرکز کنید. بیش فعالی ممکن است از شما فرد خلاقی ساخته باشد. روی نقاط قوتتان تمرکز کنید و شغلی را انتخاب کنید که با مهارت هایتان سازگاری دارد.

برای مثال، سرآشپز شدن در یک رستوران به شما کمک می کند که از قوه خلاقیتتان در کار استفاده کنید و با سفارش های جدید در هر لحظه همیشه در حال انجام کار جدیدی هستید، بنابراین کار برای شما کسل کننده نمی شود. اگر عاشق غذا و آشپزی هستید، این یکی از مشاغل مناسب برای مبتلایان به بیش فعالی-نقص توجه است.

شغل آزاد را انتخاب کنید:

شراکت یا کار کردن زیر نظر سرکارگر و ناظر برای مبتلایان به بیش فعالی-نقص توجه سخت است. اگر بتوانید شغلی داشته باشید که مستقل باشید و برای خودتان کار کنید. اگر در حوزه ای فعالیت می کنید که وجود شریک الزامی است، کسی را انتخاب کنید که نواقص شما را پوشش دهد و تیم خوبی را با یکدیگر تشکیل دهید..

اختلال استرس پس از تروماهای دوران رشد و نمو (D-PTSD)

شغل های اجتماعی را انتخاب کنید:

اگر بیش فعالی-نقص توجه باعث شده تعاملات اجتماعی شما قوی باشد، شغل خود را بر اساس آن انتخاب کنید. فروشندگی، بازاریابی و معلمی فرصت خوبی برای تعاملات اجتماعی در اختیار شما قرار می دهد.

نکاتی برای حفظ مشاغل مناسب برای مبتلایان به بیش فعالی-نقص توجه:

هر شغلی با چالشی همراه است و شاید شامل وظایفی باشد که به برخی از آنها علاقه نداشته باشید. وقتی دچار اختلال بیش فعالی-نقص توجه باشید، برخی وظایف برای شما سخت تر از افراد عادی است.

از چند وظیفگی دوری کنید:

شاید ذهنتان می خواهد به چند کار همزمان بپردازد، اما برای خودتان بهتر است که هر بار روی یک کار تمرکز کنید. چند وظیفگی ریسک اشتباه را افزایش می دهد و باعث می شود انجام کار بیشتر طول بکشد. اگر نمی توانید هر بار روی یک وظیفه تمرکز کنید، یک تایمر تنظیم کنید و روی یک کار تمرکز کنید تا زمانی که تایمر زنگ بزند، بعد به کار دیگری بپردازید.

تکالیف بزرگ را به کوچک تر تقسیم کنید:

داشتن شغل بزرگ سخت است. این تصمیم گیری برای نقطه شروع را سخت می کند. اما اگر هر وظیفه بزرگ را به چند کار کوچک تر تقسیم کنید، کار ساده تر می شود. بدین ترتیب می توانید هر کار کوچک را سریع تر انجام دهید و روی چیز دیگری تمرکز کنید.

از تقویم استفاده کنید:

برای کمک به سازماندهی بهتر روی مهلت های زمانی تمرکز کنید. هرچیزی را در تقویمتان یادداشت کنید تا اولویت امور مشخص شود. می توانید روی تقویم الکترونیک زنگ هشدار تنظیم کنید تا وظایف روزمره را به شما یادآوری کند.

راحت باشید و وول بخورید:

اگر دچار مشکل بیش فعالی هستید و نمی توانید یک جا آرام بنشینید، با آن مبارزه نکنید. به روش مناسبی برای تخلیه انرژی خود فکر کنید تا بتوانید روی کارتان تمرکز کنید. برای مثال، در جلسه می توانید خودکار را در دستتان بچرخانید یا روی کاغذ خط بکشید. اگر چیزی به ذهنتان رسید و تمرکزتان را از دست دادید، روی کاغذ یادداشت کنید تا بعدا به آن فکر کنید و فعلا روی وظیفه خودتان تمرکز کمید.

برون سپاری کنید:

برون سپاری یکی از راه حل های مناسب برای مبتلایان به این اختلال است. بدین ترتیب می توانید وظایف کوچک تر را به یک نفر دیگر محول کنید و خودتان روی امور مهم تر تمرکز کنید.

جایی آرام برای کار کردن پیدا کنید.:

اگر روی محل کارتان کنترل دارید، جای آرامی را پیدا کنید که حواس پرتی شما کمتر شود. اگر در جایی کار می کنید که همهمه زیادی وجود دارد، یک موسیقی سفید را در هدفون پخش کنید تا صدای محیط را نشنوید و روی کارتان متمرکز شوید.

داشتن مشاغل مناسب برای مبتلایان به بیش فعالی-نقص توجه غیرممکن نیست. درمان های زیادی وجود دارند که به کنترل علائم کمک می کنند و می توانید عملکرد بهتری در محیط کار داشته باشید. اگر شغلی یافته اید که همیشه آرزویش را داشتید، اجازه ندهید بیش فعالی-نقص توجه مانع دستیابی به آن شود. زمانی را برای مراجعه به روانشناس در نظر بگیرید و از استراتژی های پیشنهاد شده برای کنترل علائمتان کمک بگیرید.

2.8/5 - (9 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها