6 فروردین 1403
راهکارهای تغییر دادن همسر بعد از ازدواج

تغییر دادن همسر بعد از ازدواج


خانه » مشاوره ازدواج » تغییر دادن همسر بعد از ازدواج

یکی از رایج ترین توصیه هایی که در زمان انتخاب همسر به افراد می شود این است که به امید تغییر دادن همسر ازدواج نکنید. این از آن توصیه هایی است که متاسفانه هنوز هم مورد غفلت واقع می شود.

بسیار دیده می شود که مراجعان در جلسات زوج درمانی عنوان می کنند که در ابتدای ازدواج متوجه تفاوت فکری و فرهنگی بین خود بوده اند، اما به امید تغییر کردن همسر پس از ازدواج وارد این رابطه شده اند.

چرا تغییر دادن همسر کار ساده ای نیست؟

مهم ترین مانع بر سر راه شما این است که تغییر بدون همکاری و تمایل فرد ممکن نیست. شما نمی توانید کسی را که نمی خواهد تغییر کند، مجبور به این کار کنید.

از سوی دیگر، بعضی رفتارها ریشه در دوره کودکی، تربیت خانوادگی و زمینه های فرهنگی فرد دارند. جدا کردن شخص از این پیشینه کار ساده ای نیست.

شخصیت دسته ای دیگر از افراد نیز به قدر کافی انعطاف پذیر نیست و به راحتی حاضر به تغییر نیستند.

پیش مشاره سیمیاروم

مجموعه ای از این دلایل و دلایل دیگر باعث می شود که تغییر دادن دیگران کار ساده ای نباشد.

چه عواملی باعث تفاوت بین همسران می شود؟

عوامل زیادی در اختلافات فکری و فرهنگی بین همسرتان دخیل هستند، برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:

  • پیشینه خانوادگی و تربیت والدین
  • تفاوت های فرهنگی و محل تولد
  • خصوصیات فردی و ویژگی های شخصیتی
  • تله های شخصیتی
  • وجود تروما و بیماری های روانی

این به عهده شماست که قبل از ازدواج وجود موارد فوق را در همسرتان بررسی کنید و به آنها فکر کنید. در نظر گرفتن میزان اختلاف فکری با همسر برای ازدواج از بروز اختلافات جدی پس از ازدواج جلوگیری می کند.

 

| مطالعه مطلب “تفاهم در زندگی مشترک چیست و چطور اختلاف نظرها را حل کنیم؟” به شما پیشنهاد می شود |

کدام تغییرات منطقی و کدامیک غیرمنطقی است؟

منطقی نیست که بخواهید همسرتان دقیقا آن طور رفتار کند که شما مایل هستید. خداوند انسان ها را متفاوت خلق کرده است. این تفاوت، در حد معقول، می تواند عامل پیشرفت زندگی و ایجاد دید جامع و کامل به مسائل شود.

اگر انتظار دارید تمام رفتارهای همسرتان آنطور که شما مایل هستید باشد، این خواسته غیرمعقولی است. او انسانی است آزاد، با نیازها و سطح فکری متفاوت.

تغییر دادن همسر زمانی معقول شمرده می شود که رفتارهای همسر آزاردهنده و موجب بروز اختلافات جدی و فروپاشی خانواده است. برخی از رایج ترین تغییرات معقول در فرد عبارتند از:

  • ولخرجی
  • رفیق بازی
  • از این شاخه به آن شاخه پریدن در زندگی فردی و شغلی
  • بی هدف زندگی کردن
  • بی مسئولیتی
  • وقت نگذراندن برای خانواده
  • بی اهمیت دانستن خانواده
  • مشورت نکردن
  • خیانت
  • بدبینی، فحاشی، پرخاشگری و دیگر رفتارهای زشت
  • اعتیاد

راهکارهای تغییر دادن همسر بعد از ازدواج

 

چطور رفتارهای همسرم را تغییر دهم؟

همان طور که گفتیم نمی توانید کسی را که نمی خواهد تغییر دهید. به علاوه، هر چیزی را نمی توانید تغییر دهید. اما راهکارهای زیر می توانند در ایجاد تغییرات رفتاری مثبت در همسر موثر باشند:

علت رفتارهای بد را در او بیابید:

همیشه ریشه یابی و تحلیل شرایط اولین گام در هر کاری است. شما باید از ریشه رفتارهای همسرتان آگاه شوید تا بتوانید راه حلی برای تغییر آن بیابید. برای مثال، چرا همسرتان سیگار می کشد؟ آیا دچار اضطراب و فشار است؟

چرا فحاشی می کند؟ آیا عادت رفتاری خانوادگی است؟ دچار مشکل پرخاشگری و کنترل خشم است؟

اهل رفیق بازی است و ساعت های زیادی را در کنار دوستانش به سر می برد؟ از جو خانه راضی نیست؟ از قبول مسئولیت های زندگی متاهلی فرار می کند؟

مشکل او هر چیزی که هست، برای تغییر دادن همسر باید ریشه آن را پیدا کنید.

دلایل خود را مطرح کنید:

به او دلیل خودتان برای ناپسند بودن رفتارش و تبعات بد آن را توضیح دهید. چرا نمی خواهید او در خانه و جلوی فرزندتان فحش بدهد؟ چرا می خواهید حجابش را رعایت کند؟ به چه دلیلی نحوه خرج کردن پول توسط او را درست نمی دانید؟

طی یک گفتگوی سازنده (محترمانه و بدون بحث، طعنه و کنایه) به حرف های یکدیگر گوش دهید.

الگوی مناسبی باشید:

نصحیت کردن تقریبا در هیچ سنی راهکار خوبی به شمار نمی رود. هیچ کس از نصیحت شدن خوشش نمی آید. در عوض، خودتان الگوی خوبی از رفتارهای درست باشید.

اگر او در بحث عصبی است و فریاد می کشد، شما آرام باشید و کنترل شرایط را به دست بگیرید.

وقتی همسرتان فحش می دهد، شما با زبان خوب و محترمانه صحبت کنید.

زمانی که او به دوستانش پناه می برد، شما با تدارک دیدن برنامه های محبوب خانوادگی او را به بودن در کنار خانواده تشویق کنید.

استراتژی رفتاری خود را تغییر دهید:

برای اینکه در پروژه تغییر دادن همسر او را با خودتان همراه کنید، لازم است کمی سیاست به خرج بدهید. اگر همیشه در مواجهه با رفتار مورد نظر اخم می کردید، از امروز استراتژی خود را تغییر دهید.

اخم نکنید. پرس و جو، بهانه گیری، کنترل کردن، لجبازی و غر زدن ممنوع!

خیانت و بی وفایی زوجین در رابطه

اگر اهل ابراز محبت نیست، در مناسبت ها شما اولین نفری باشید که خانه را غرق هدیه و نور می کنید.

وقتی از رفت و آمدهایش با یک نفر خاص ناراحت می شوید، خودتان را مایل نشان دهید و آنقدر به او محبت کنید که جای آن فرد را در زندگیش بگیرید.

حتی اگر به نظر می رسد او تغییری نکرده است، ناامید نشوید. معمولا تغییر در طولانی مدت به دست می آید.

به او محبت کنید و رفتارهای مثبت را تشویق کنید:

به ندرت ممکن است با قهر و دعوا به نتیجه مثبتی برای تغییر دادن همسر خود برسید. محبت همیشه بهتر جواب می دهد. با دیدن کوچک ترین نشانه هایی از رفتار مثبت و مناسب او را تشویق کنید. فراموش نکنید که با فردی بالغ روبه رو هستید. بنابراین، تشویق باید مناسب سن او باشد.

برای مثال، زمانی که محترمانه حرف می زند، به او بگویید عاشق این هستم که آنقدر به دیگران احترام می گذاری.

راهکارهای تغییر دادن همسر بعد از ازدواج

القاب خوب به او بدهید:

متوجه ناراحتی شما از رفتارهای همسرتان هستیم. اما برچسب زدن و دادن القاب بد تنها باعث تقویت رفتارهای بد در همسرتان می شود. هر لقبی را که به او بدهید، در رفتارش تقویت خواهد شد. اگر به او تنبل، بی لیاقت، بی ادب یا هر چیز دیگری بگویید، به تدریج خودش را با همین لقب قبول خواهد کرد و تغییر این رفتار برای او دشوارتر می شود.

همیشه در زندگی مشترک، حریم احترام را بین خودتان رعایت کنید.

صبور باشید و تفاوت ها را بپذیرید:

دنیای امروز دنیای پر از تفاوت و اختلاف فکری و سلیقه است. به ندرت ممکن است بتوانید کسی را بیابید که در تمام جنبه های فکری و فرهنگی با شما مشابهت داشته باشد.

هر چند سطحی از مشابهت فکری نیاز است، اما برخی اختلافات فرهنگی و فکری بین زوج اجتناب ناپذیر است.

شما نمی توانید کسی را در تمام جنبه های فکری و رفتاری تغییر دهید. در این صورت، او دیگر پس از مدتی خودش نیست. می شود کسی که شما ساخته اید، اما نه خودش را می شناسد نه آن را دوست دارد.

تغییر دادن همسر را به مواردی محدود کنید که واقعا آسیب زا و ناراحت کننده هستند و از دیگر موارد جزئی و غیرمهم چشم پوشی کنید.

اینکه شما دوست دارید لباس های شسته شده همگی اتو شده در کمد قرار گیرند، اما همسرتان آنها را در کمد گلوله می کند و هر بار به هر کدام نیاز دارد، همان لباس را اتو می کند، تفاوت چندان مهمی نیست.

کوپن های تغییر را برای موارد بی اهمیت نسوزانید. آنها را برای چیزهایی نگه دارید که عامل اختلافات جدی در زندگی زناشویی شما هستند.

راهکارهای زیر برای تغییر دادن همسر مفید نیستند:

  • دعوا و بحث
  • رفتار معلم گونه/مادر گونه
  • تکرار و اجبار
  • گروکشی
  • محروم کردن عاطفی یا جنسی
  • تحقیر، کنایه، مقایسه و تمسخر

همسرم حاضر به تغییر نیست، چه باید بکنم؟

همانطور که گفتیم، تلاش برای تغییر دادن همسر زمانی که خود او لزومی به تغییر نمی بینید، راه به جایی نمی برد. زمانی که همسرتان حاضر به تغییر نیست، خطری جدی رابطه شما را تهدید می کند. سرد شدن از همسر کمترین تبعات آن است. در شرایطی که کنار آمدن با شرایط ساده نیست، حتی طلاق نیز مطرح می شود.

وقتی همسرتان دلیلی برای تغییر نمی بیند، راه سختی برای حفظ زندگی مشترک خود در پیش خواهید داشت. اما در بعضی شرایط همچنان امید به نجات وجود دارد.

یک مشاور زوج درمانگر می تواند به شما کمک کند که راهی برای حل شدن اختلافاتتان پیدا کنید.

اگر همسرتان حاضر به شرکت در جلسات مشاوره نیست، تغییر نمی کند و شما نیز نمی توانید طلاق بگیرید، تنها یک گزینه پیش رو دارید:

او را همانطور که هست با تمام عیب هایش بپذیرید.

اول از همه قبول کنید که نمی توانید او را تغییر دهید.

پس تنها گزینه ای که وجود دارد تغییر خودتان و واکنش هایتان نسبت به رفتار همسرتان است.

گاهی تغییر واکنش شما می تواند پنجره ای برای تغییر دادن همسر باشد. در این مورد با یک مشاور مشورت کنید. نوع واکنشی که می توانید نشان دهید به شرایط و مشکل همسرتان بستگی دارد.

مشاوره قبل از ازدواج: پرهیز از اختلاف در زندگی مشترک

حقیقت بسیار متفاوت از رویاهای شماست. شاید در نگاه اول زندگی با کسی که با شما تفاوت های زیادی دارد، هیجان انگیز به نظر برسد، اما واقعیت این است که به ندرت ممکن است بتوانید سال ها با این میزان تفاوت کنار بیایید.

با فکر تغییر دادن همسر ریسک نکنید.

آنچه در ذهنتان می پروانید ممکن است در زندگی واقعی عملی نشود. بنابراین، در دوره آشنایی یا نامزدی همسرتان را به خوبی بشناسید و او را همان گونه هست دوست بدارید. تنها در صورتی با او ازدواج کنید که شخصیت و شرایط او را همان گونه که هست پذیرفته اید.

برای شناخت همسر می توانید از جلسات مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرید.

راه حلی برای مشکلات پس از ازدواج

اما متاسفانه گاهی رفتارهای بد شخص بعد از ازدواج ظاهر می‌شود که که زندگی مشترک را در خطر فروپاشی قرار می دهد.

مشاور زوج درمانگر به شما کمک می کند با رفتارهای خودآگاهانه، تاثیر مثبتی بر رفتار همسرتان بگذارید و به او برای تغییر کردن کمک کنید. همچنین راه های موثر برای تغییر تدریجی یک عادت و رفتار را به شما و همسرتان ارائه می‌دهد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ کدام رفتارهای همسرتان را نمی پسندید و مایل به تغییر آن هستید؟ یا برعکس همسرتان به دنبال چه تغییری در شماست؟

منبع:

focusonthefamily

verywellmind

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها