26 اردیبهشت 1403
خودداری از مراجعه به مشاور و دلایل آن

دلایل خودداری از مراجعه به مشاور یا روانشناس


خانه » عمومی » دلایل خودداری از مراجعه به مشاور یا روانشناس

بسیاری از مراجعانی که برای مشکلات زندگی مشترک مراجعه می کنند عنوان می کنند که همسرشان به مشاور اعتقاد ندارد و حاضر به شرکت در جلسات مشاوره زوج درمانی نیست. تصمیم برای مراجعه به روانشناس تصمیم دشواری است که زمان می برد. در بسیاری از موارد، افراد در جلسه اول مشاوره احساس راحتی نمی کنند یا در برابر حرف زدن مقاومت می کنند. برخی از دلایل خودداری از مراجعه به مشاور عبارتند از:

دلایل خودداری از مراجعه به مشاور:

مراجعه به مشاور نشانه ای از ضعف است:

 هیچ چیز بهتر از این دلیل خودداری از مراجعه به مشاور را نشان نمی دهد. رسیدگی به یک مشکل، تلاش برای حل آن و بررسی احساسات دردناک به شجاعت نیاز دارد. ورود به جلسات مشاوره اولین گام در حل مشکل است.

مراجعه به مشاور به معنی قبول مشکل است:

احتمالا تا به حال از همسرتان خواسته اید برای حل مشکلاتتان با هم به مشاور مراجعه کنید و او پاسخ داده است: مشکل؟ کدام مشکل؟ یا تلاش کرده است مشکل را کوچک جلوه دهد. قبول وجود مشکل یکی از دلایل خودداری از مراجعه به مشاور است. هر چند قبول مشکل دشوار است، اما یک نفع بزرگ دارد: راهی برای حل شدن آن باز می کند.

مشکل ما با مشاوره حل نمی شود:

پس با چه چیزی حل می شود؟ برخی تصور می کنند مشکل آنها به قدری بزرگ است که رسیدگی به آن در چند جلسه مشاوره ممکن نیست. ما این مسئله را درک می کنیم، اما شما را تشویق می کنیم که کل مشکل خود را به ما بسپارید. پس از چند جلسه متوجه پیشرفت موضوع می شوید و از قدم هایی که برای حل مشکل خود در زندگی برداشته اید تعحب خواهید کرد.

کسانی که به مشاور/روانشناس مراجعه می کنند دیوانه هستند، من که دیوانه نیستم.

برخی از مراجعان مراکز مشاوره حال خوبی ندارند، اما بدین دلیل نیست که دیوانه یا بیمار هستند. شاد نبودن و گیر کردن در موقعیتی بد باعث ایجاد حال بد در آنها شده است. مشاوره تلاش می کند به این موقعیت رسیدگی کند و با ارائه استراتژی های درست به حل آن کمک کند. درخواست کمک نشانه بلوغ، خودآگاهی و رسیدن به حس قدرت درونی است.

شهر ما شهر کوچکی است، همه از آنچه می گویم باخبر خواهند شد:

ترس از افشای اطلاعات خصوصی یکی از دلایل خودداری از مراجعه به مشاور است. مشاوره در تمام شهرها و حتی روستاها محرمانه است. بر اساس اصول اخلاقی، مشاور ملزم است اطلاعات شما را به عنوان اسرار پیش خود حفظ کند. مشاور با کسی در مورد حرف های شما صحبت نخواهد کرد. تنها در موارد محدودی مشاور اطلاعات شما را در اختیار افراد ذی صلاح قرار خواهد داد که عبارتند از:

  • درخواست قاضی برای تکمیل اطلاعات پرونده
  • وجود خطر خودکشی یا آسیب جسمی به خود یا دیگران و نیاز به اطلاع داشتن خانواده از وضعیت فرد
  • موارد آزار جنسی/جسمی کودکان
چرا از مشاوره روانشناسی فرار می‌کنیم؟

نمی دانم در مورد چه چیزی باید حرف بزنم:

این مشکل بسیاری از افراد برای خودداری از مراجعه به مشاور است. اما جالب است بدانید بسیاری از افراد تا قبل از مراجعه به مشاور از احساسات، افکار و رفتار خود بی خبر هستند. در واقع به دلیل است که دچار مشکل شده اند. مشاور به شما کمک می کند که احساسات و افکار خود را بررسی کنید و در مورد آنها حرف بزنید تا به راه حل مناسبی برسید.

| مطالعه مطلب “در اولین جلسه مشاوره چه چیزی در انتظار شماست” به شما پیشنهاد می شود |

دلایل خودداری از مراجعه به مشاور

حرف زدن با یک غریبه چه فایده ای دارد؟ من با دوستان/خانواده مشورت می کنم:

خانواده و دوستان می توانند حمایت عاطفی و روانی خوبی از شما بکنند، اما برای مشاوره در زمان های سخت مناسب نیستند. رابطه مشاور-مراجع کاملا متفاوت از روابط دوستی و خانوادگی است. در یک رابطه دوستانه هر دو طرف به یکدیگر توجه عاطفی نشان می دهند و حرف زدن با آنها شامل مکالمه های دو طرفه می شود. در حالی که در جلسات مشاوره تمرکز بر حرف های شماست و مشاور تنها قرار است با تکنیک های درمانی به شما کمک کند. به علاوه، کمک گرفتن از خانواده و دوستان با خطر جانب داری همراه است که این مسئله در جلسات مشاوره به دلیل بی طرف بودن برطرف می شود.

حرف زدن چه کمکی به مشکل من می کند؟

حرف زدن کمک زیادی به شما می کند. حرف زدن با کسی که به شما اهمیت می دهد و در مورد افکار و احساسات شما قضاوت و پیش داوری نمی کند، کمک زیادی به شما می کند. با این حال، مشاوره تنها برای حرف زدن نیست. مشاور به ما کمک می کند که خود را بشناسیم و روابطمان با جهان اطراف را ارزیابی کنیم. مشاوره راه جدیدی برای نگاه کردن به مشکل پیش روی ما می گذارد و اغلب به روش های جدیدی برای حل مشکل می رسیم.

می ترسم مورد قضاوت، سرزنش یا انتقاد واقع شوم:

این دلیل بسیاری از زوجین برای خودداری از مراجعه به مشاور است. هر چند به آن اشاره نمی کنند، اما بسیاری از افراد می دانند که با مراجعه به مشاور باید بخشی از مسئولیت های وجود مشکل در زندگی خود را قبول کنند و این برایشان قابل قبول نیست. اگر عادت دارید دیگران را سرزنش کنید و مورد انتقاد قرار دهید، احتمالا انتظار دارید یک جلسه مشاوره نیز بدین صورت پیش رود. مشاوره برای مقصر کردن یک نفر نیست. مشاوره برای خودآگاهی و یافتن راهی برای بهبود کیفیت زندگی است. این مهم از طریق توجه، همدلی، همراهی و ارائه راهکار در جلسات مشاوره به دست می آید.

پیش از این تجربه ناموفقی از درمان/مشاوره داشته ام:

تردیدهای شما نسبت به دریافت مشاوره قابل درک است. در مطالب قبل در مورد علل ناموفق بودن مشاوره برای برخی از افراد صحبت کردیم. دلایل زیادی ممکن است به شکست درمان/مشاوره بیانجامند که عبارتند از: انتخاب مشاور نادرست، عدم همکاری مراجع، عدم صداقت در ارائه اطلاعات به مشاور، به کار نگرفتن راهکارها، و داشتن انتظارات نامعقول از درمان. با وجود تمام این مسائل به شما اطمینان می دهیم که نرخ موفقیت درمان/مشاوره بسیار بالاست و مراجعان زیادی از آن سود برده اند که شما نیز می توانید یکی از آنها باشید. ما در سیمیآروم تلاش می کنیم با ارائه خدمات مشاوره آنلاین زندگی با کیفیت، سالم و شادابی را برای شما رقم بزنیم.

[block id=”khanevade”]

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها