5 اردیبهشت 1403

کشف خیانت والدین: چه باید کرد؟


خانه » مشاوره خانواده » کشف خیانت والدین: چه باید کرد؟

فرقی نمی کند چند ساله باشید، کشف خیانت والدین بدترین خبری است که می توانید بشنوید و متاسفانه خیلی هم رایج است. حدود ۲۵ درصد از مردان و ۱۰ تا ۱۵ درصد از زنان اعتراف کرده اند که در طول ازدواج خود به همسرشان وفادار نبوده اند. چنین حقیقتی تمام زندگی شما را تحت شعاع قرار می دهد و شما را دچار سردرگمی عاطفی می کند.

خیانت چیست؟

وقتی صحبت از این می‌شود که تعریف خیانت در زوج درمانی و خانواده درمانی چیست؟ اغلب صمیمیت فیزیکی و رابطه جنسی قبل از ازدواج به یاد می‌آید. با این حال، خیانت صرفا فیزیکی نیست. می‌تواند احساسی نیز باشد. حتی میل به صمیمیت فیزیکی خارج از رابطه با شخص دیگری هم می‌تواند خیانت در نظر گرفته شود که در بیشتر مواقع قبل از بیان فیزیکی در ذهن اتفاق می‌افتد. تعریف خیانت بستگی به دیدگاه افراد نیز دارد. در برخی روابط که از آنها به ازدواج باز یاد می‌شود، حتی ارتباط جنسی با فرد دیگر نیز خیانت تلقی نمی‌شود چراکه زن و شوهر بر سر آن توافق کرده اند. این در حالی است که برای برخی دیگر از خانواده‌ها، شوخی‌های صمیمانه دو همکار نیز خیانت تلقی می‌شود. در این ارتباط، باید دیدگاه همسر از خیانت و توافق دو نفره در نظر گرفته شود و به آن احترام گذاشته شود.

علل اصلی خیانت والدین چیست؟

دلایل مختلفی برای خیانت افراد وجود دارد و معمولاً برای هر کس منحصر به فرد هستند. با این حال، علل شایع خیانت را می‌توان به فقدان صمیمیت یا رضایت در رابطه فعلی، نداشتن وقت کافی با همسر، و گذراندن ساعات طولانی چه در محل کار یا در اجتماع با فردی که جذاب و در عین حال فاقد حد و مرز است، نسبت داد. دلایل خیانت می‌تواند داشتن والدینی باشد که خیانت کرده‌اند یا طلاق گرفته اند، و داشتن همسری با بیماری صعب العلاج یا روانی است. علاوه بر این، اعتیاد جنسی منجر به خیانت می‌شود. علل این رفتار گسترده را می‌توان در سطح فردی‌تر با یک درمانگر بررسی کرد.

خیانت والدین چه تاثیری بر فرزندان دارد؟

طبق یک مطالعه تحقیقاتی که در دانشگاه آدلفی انجام شد، 23 درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی از خیانت والدین آگاه بودند. رایج‌ترین واکنش‌های عاطفی عبارتند از شوک، ویرانی، عصبانیت، ناامیدی، بیگانگی از والد، بی اعتمادی به مردم، احساس فریب خوردن و گاهی اوقات انزجار. واکنش‌های عاطفی فرزندان تقریبا شبیه همسری است که به او خیانت شده است و بیشتر به نوع وابستگی به والدین و میزان پیش بینی خیانت بستگی دارد.

فرزندان بزرگسال گزارش داده‌اند که در پی کشف خیانت والدین تغییراتی را در توانایی عملکرد روزانه خود تجربه کرده اند. برای مثال، دچار دشواری در تمرکز، گوشه گیری از خانواده، غم و اندوه، اضطراب و نادیده گرفتن اهداف شخصی خود شده اند. اولویت‌های مربوط به دانشگاه و/یا کار مجدداً ارزیابی شده‌اند و روابط عاطفی فرزندان زیر سوال رفته است. علاوه بر این، برخی افراد گزارش می‌دهند که برای کاهش استرس مداوم در خانواده، احساس تعهد و مسئولیت بیشتری کرده‌اند و سعی کرده‌اند از خانواده و به خصوص والد خیانت دیده حمایت مالی، روانی و عاطفی به عمل آورند.

آیا باید به پدر/مادر خیانت دیده بگویم؟

این مهم ترین سوالی است که در ابتدای کشف خیانت والدین در ذهن فرزندان می آید. اگر متوجه چنین چیزی شده اید و مطمئن هستید والد دیگر از آن خبر ندارد، چه باید بکنید؟ آیا او هم حق دارد بداند با چه کسی زندگی می کند؟ آیا باید به او بگویید تا زندگیش را نجات دهد؟ خیر! در مورد خیانت کردن پدر/مادرتان چیزی به والد دیگر نگویید. شاید خودش می داند، اما حتی اگر نمی داند شما نباید این راز را افشا کنید.

شاید وسوسه شده اید که مدرک جمع کنید. هرگز این کار را نکنید. این ازدواج شما نیست که به آن خیانت شده است. از چک کردن تلفن همراه و دیگر وسایل شخصی پدر/مادر خودداری کنید.

کشف خیانت والدین: با احساسات خود کنار بیایید

وقتی می فهمید یکی از والدینتان به دیگری خیانت کرده است، تمام دنیایتان زیر و رو می شود. در این زمان احساساتی مانند خشم، خیانت دیدن، ناامیدی، گیجی، گناه و شرم طبیعی است.

تقصیر شما نیست:

خیانت والدین ربطی به شما ندارد و شما عامل آن نیستید. رفتار بد والدینتان به وضعیت روانی خودشان و نوع رابطه آنها با همسرشان ارتباط دارد.

اجازه ندهید شرمساری عمل پدر/مادرتان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

احساس می کنید باید خود را از همه پنهان کنید، چون همه می دانند. این طور نیست، در واقع اگر همه دنیا هم بدانند مهم نیست. شما کار خطایی انجام نداده اید. اشتباه پدر/مادرتان ارتباطی به شما ندارد و شما نباید بابت آن شرمنده باشید. اجازه ندهید کسی بابت این موضوع شما را تحقیر کند.

اشکالی ندارد که از پدر/مادرتان عصبانی هستید:

او رفتار بدی داشته و خیانتش زندگی همه را تحت تاثیر قرار داده است. طبیعی است که عصبانی باشید، اما اجازه ندهید خشم در شما نهادینه شود.

در مورد کشف خیانت والدین بنویسید:

افکار خود را در جایی بنویسید. جای آرامی پیدا کنید و هر احساسی که دارید را بنویسید. نگران جملات و کلمات نباشید. فقط بنویسید. تخلیه این احساسات منفی روی کاغذ به سلامت روان و به دست گرفتن اوضاع کمک می کند.

نامه ای به پدر/مادر خائن خود بنویسید:

مهم نیست این نامه را به او می دهید یا نه، مهم آن است که احساس خود را به روشی ایمن و بدون مواجهه رو در رو ابراز کنید.

با دوستی حرف بزنید:

بهتر است با کسی بیرون از خانواده خود حرف بزنید، مثلا یک دوست صمیمی. او می تواند به حرف های شما بدون قضاوت گوش دهد. همین که فردی به حرف های شما گوش دهد برای اینکه با احساستان کنار بیایید کافی است.

مشاوره بگیرید:

یک مشاور خانواده می تواند به شما در کنار آمدن با خبر کشف خیانت والدین کمک کند. مشاور می تواند بدون آنکه شما را قضاوت کند یا نگران افشای اطلاعات خود باشید، به شما دیدگاه و راه حل های جدیدی بدهد. مشاوره آنلاین یکی از روش های مدرن دریافت خدمات مشاوره است. ما در سیمیاروم تلاش می کنیم به شما در هر جایی از کره زمین کمک کنیم.

به خاطر کشف خیانت والدین از زندگی دست نکشید:

فارغ از اتفاقی که برای ازدواج والدینتان افتاده است، زندگی ادامه دارد. به درس و کار خود ادامه دهید و از چیزی در زندگی خود دست نکشید.

هنر درمانی برای سالمندان

رابطه شما با پدر یا مادر خائن:

مطمئنا رابطه شما با پدر/مادر خائن تغییر می کند. شکل رفتار و رابطه شما با او تا حد زیادی به رابطه شما قبل از کشف خیانت والدین ارتباط دارد، اما:

خنثی باشید:

هر چند سخت است، اما از جانب داری خودداری کنید. شاید چیزهایی باشد که شما از آن خبر ندارید. در هیچ رابطه ای تنها یک نفر مقصر همه چیز نیست. در عین حال، شما هرگز نباید نقش واسطه و میانجی را بین والدینتان بازی کنید. اجازه دهید خودشان یا با کمک مشاور مشکل را حل کنند.

اجازه ندهید والدینتان از شما بر علیه دیگری استفاده کنند. پیغام رسانی نکنید و وظایف والدینتان را در رابطه با همسرش بر عهده نگیرید.

اجازه ندهید والدین با شما درددل کنند. شما نباید بار عاطفی آنها را بر دوش بکشید. شما فرزند آنها هستید و آنها باید مراقب شما باشند.

خیانت والدین

با هر دو والدین خود با عشق و احترام برخورد کنید:

هر چند در این ازدواج خیانتی رخ داده، اما کسی به شما خیانت نکرده است. با هر دو والد خود به مساوات رفتار کنید.

موضع خود را روشن کنید:

به والد خائن خود بگویید که به هیچ وجه عمل نادرست او را تایید نمی کنید، اما اعلام کنید که شما در این رابطه موضعی بی طرف دارید و نمی خواهید در این موضوع دخالت کنید. بگویید که هر دو آنها را دوست دارید و امیدوارید این موضوع به نحوی که برای هر دو مناسب باشد بین آنها حل شود.

والد خائن خود را ببخشید:

درست است که هرگز نمی توانید به او مثل قبل نگاه کنید، اما اجازه دهید همه چیز در شما حل و فصل شود و رابطه ای جدید و بالغانه با او شکل دهید.

به تصمیم آنها احترام بگذارید:

نمی دانیم آرزوی شما برای عاقبت چنین کشفی چیست. می خواهید والدینتان کنار هم بمانند و به زندگی خود ادامه دهند؟ می خواهید مادر/پدر خیانت دیده جدا شود و زندگی بهتری برای خود بسازد که لیاقتش را دارد؟ هر چند شما هم بخشی از این زندگی و خانواده هستید، اما تصمیم نهایی در مورد این رابطه بر عهده پدر و مادر شماست. اگر تصمیم آنها با شما فرق دارد، به نظر آنها احترام بگذارید. شاید حتی متوجه شوید نسخه ای که برای خودشان پیچیده اند با توصیه هایشان برای زندگی شما فرق دارد. برای مثال، اگر خدای ناکرده این اتفاق برای ازدواج شما افتاده بود، مصر به طلاق شما بودند اما حالا خودشان ترجیح داده اند کنار هم به زندگی ادامه دهند یا برعکس. فکر کردن به این تفاوت ها کمکی به شما نمی کند. این زندگی آنهاست و آنها والدین شما هستند.

توصیه به خانواده درمانی و زوج درمانی

در حالی که هیچ فردی نمی‌تواند دیگری را مجبور به درمان کند، همیشه ایده خوبی است که پس از وقوع خیانت، نه تنها به والدین، بلکه به کل خانواده پیشنهاد دهید که برای درمان مراجعه کنند. حضور در خانواده درمانی برای فرزندان و ارتباط آنها با والدین مفید است. علاوه بر این، زوج‌درمانی می‌تواند به والدین کمک کند تا در صورت تصمیم به بازسازی و ترمیم رابطه‌شان یا تصمیم به طلاق، بتوانند احساسات و گزینه‌های خود را بررسی کنند.

زوج درمانگر و خانواده درمانگر به والدین این امکان را می‌دهد که این گزینه‌ها را در یک فضای امن مورد بحث قرار دهند و به آنها کمک می‌کند تا سالم‌ترین راه‌های ممکن را انتخاب کنند. برای ترمیم پیوندها پس از خیانت روش‌های مختلفی وجود دارد که هر درمانگر بسته به ترجیح خود از آن استفاده می‌کند. از آنجایی که شفابخش‌ترین جنبه درمان پیوند بین درمانگر و مراجع است، تا زمانی که بهترین گزینه را پیدا نکنید درمان به خوبی رخ نمی‌دهد. حتی ممکن است یک درمانگر را برای خانواده درمانی و دیگری را برای زوج درمانی انتخاب کنید. در هر صورت، درمانگری را انتخاب کنید که بهترین احساس را به خانواده می‌دهد و درمان را با تعهد پیگیری کنید.

چطور می‌توانم پس از خیانت، دوباره علاقه و اعتماد فرزندم را جلب کنم؟

والدین خیانتکار به کار خود افتخار نمی‌کنند. خیانت به هر دلیلی که باشد، در بیشتر مواقع حس شرم و گناه را در خائن برمی انگیزد و صرف نظر از اینکه زوج می‌خواهند به این ازدواج پایان دهند، اما والد نمی‌خواهد ارتباطش را با فرزندش از دست بدهد. همسر خیانتکار امیدوار است که ابراز پشیمانی باعث بخشش فرزندان شود. از این گذشته، به نظر می‌رسد که همسر خیانتکار قصد آسیب رساندن به فرزندان را به عنوان تماشاگران بی گناه درگیری‌های زناشویی والدین نداشته است و از این نظر حس تقصیر دارد. همسر خیانتکار به شدت خواهان بخشش فرزندان است، اما ممکن است این انتظار واقع بینانه نباشد. از دست دادن همسر به دلیل خیانت یک چیز است، اما از دست دادن فرزندانتان نیز چیز دیگری است.

اشتباه‌ترین کاری که برای بازگرداندن عشق و محبت فرزندان می‌توانید انجام دهید این است که در آنها به دلیل رفتار پرخاشگرانه و خشم نسبت به شما احساس گناه ایجاد کنید. این رفتار باعث بیگانگی بیشتر فرزندان شما می‌شود زیرا در این صورت مانند این است که شما قربانی واکنش سرد، اخلاق مدارانه و نابخشودنی فرزندانتان شده‌اید. این در حالی است که فرزندان این استراتژی را به عنوان مدرک دیگری از خود محوری و خودخواهی شما خواهند دید که شما را به خیانت سوق داد.

شاید حتی عصبانی شوید زیرا احساس می‌کنید هنوز والد هستید و فرزندانتان باید به شما احترام بگذارند. این استراتژی نیز فرزندان را بیش از پیش از شما دور می‌کند، زیرا بیشتر افراد معتقدند که احترام به دست آوردنی است و والدین خیانتکار این احترام را با فریبکاری و غیرقابل اعتماد بودن از دست داده‌اند. از نظر فرزندان، والدی که این احترام را با عصبانیت درخواست می‌کند، زورگو و بی درک است.

در نهایت، والدین خیانتکار باید اشتباه را تقبل کنند و عواقب آن را بپذیرند. پذیرش مجازات، بدخلقی فرزندان و محق بودن آن در این امر، شروع کسب مجدد اعتماد و احترام است. والد خیانتکار نباید رنج و خشم ناشی از فقدان محبت و احترام فرزندان را به آنها منتقل کند. نگرش درست باید این باشد که حتی اگر شما حق دارید مرا طرد کنید، اما من حق ندارم شما را به همان شکل طرد کنم. من همچنان پدر/مادر شما خواهم بود. همچنان از شما حمایت مالی و عاطفی خواهم کرد. عشق و ارادت من بی انتهاست، حتی اگر برای همیشه منتظر بخششی باشم که هرگز نصیبم نمی‌شود.

این امید وجود دارد که به تدریج، فرزندان متوجه شوند که شما فردی واقعا متفاوت هستید و به دنبال جبران و ترمیم آسیب‌ها به رابطه والد/فرزندی هستید. شاید در آن زمان و تنها در آن صورت، فرزندانتان شما را ببخشند و به شما اجازه دهند که یک بار دیگر بخشی ارزشمند از زندگی آنها باشید.

کشف خیانت والدین هیچ وقت ساده نیست مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای خودتان در این شرایط انجام دهید، تمرکز بر خودتان، پردازش احساسات، بررسی افکار و موضع در مورد موضوع، تعیین مرز و بازسازی پیوندهاست. خیانت یک خانواده و ازدواج را نابود می‌کند. اما خانواده درمانی و زوج درمانی می‌توانند به ترمیم و بازسازی رابطه به شکل سالم کمک کند. در صورتی که نیاز به مشاوره و درمان دارید، از قسمت رزرو نوبت اقدام کنید.

منابع:

psychologytoday

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها