26 فروردین 1403
راه های آموزش نظم به کودک

آموزش نظم به کودک در قالب 10 راهکار موثر


خانه » مشاوره کودک و نوجوان » آموزش نظم به کودک در قالب 10 راهکار موثر

بهترین راه برای آموزش نظم به کودک چیست؟ وقتی کودک به حرفتان گوش نمی دهد چه باید بکنید؟

هر چه کودک بزرگ تر می شود، رفتارهایش هم تغییر می کند. بهترین راه برای درک رفتار کودک، دانستن چالش هایی است که او در این مرحله از رشد با آنان روبه روست. بدین ترتیب، می توانید بدون فریاد زدن یا تنبیه با کودک خود رفتار کنید.مشاور کودک می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

 

| مطالعه مطلب “مشاوره فرزندپروری و تربیت بچه و هر آنچه باید در مورد آن بدانید” به شما پیشنهاد می شود |

 

 

نظم چه اهمیتی دارد و یک کودک منظم چطور تربیت می شود؟

نظم به کودک کمک می کند که چگونگی رفتار در جمع و زندگی احتماعی را بیاموزد. آموزش رفتار صحیح به کودک زمانی میسر می شود که رابطه ای گرم و صمیمی با فرزندتان داشته باشید.

آموزش نظم به کودک به معنی تنبیه نیست. در واقع، تمام استراتژی ها باید مثبت باشند. این استراتژی ها بر اساس حرف زدن و گوش کردن تنظیم می شوند و به کودک کمک می کند که:

  • بداند کدام رفتار درست است، چه در خانه خودش، دوستان، مادربزرگ، مدرسه یا اجتماع.
  • به او مهارت های تعامل با دیگران را می آموزد.

 

 

آموزش نظم به کودک:

پس از سه سالگی حافظه و مهارت های ارتباطی کودک در حال رشد هستند و کودک بهتر می تواند دستورات را دنبال کند.

اما خیلی زود هم حواسشان پرت می شود. بسیار دیده می شود که باید بارها او را صدا بزنید تا از تلویزیون دل بکند و سر میز شام حاضر شود.

الگو باشید:

اگر عادت دارید پس از ورود به خانه، لباس هایتان را روی مبل رها کنید، نباید انتظار داشته باشید که فرزندتان هم پس از آمدن از مدرسه کیفش را پشت در رها نکند.

برای خانواده برنامه مشخصی داشته باشید. در ساعت های مشخصی بیدار شوید، بخوابید، غذا بخورید و سعی کنید منظم باشید.

مسئولیت را دقیق تعریف کنید:

سن فاکتور مهمی در آموزش نظم به کودک است. تمیزکاری را کوتاه و مختصر نگه دارید. یک کودک پیش دبستانی نمی تواند چند ساعت را صرف تمیز کاری و مرتب کردن کند.

چیزی که از او می خواهید را واضح بیان کنید. اگر به او بگویید اتاقت را تمیز کن، شاید او متوجه نشود که باید چه کار کند. در عوض، بگویید اسباب بازی هایت را در این سبد بریز یا عروسک ها را در قفسه ها بچین.

محل بازی مشخصی برای کودک در نظر داشته باشید:

کودک باید برای بازی کردن آزاد باشد. او باید بتواند با تمام اسباب بازی هایش بازی کند و هر لحظه بتواند به دنیای خیال پرواز کند.

پس به بهانه نظم اسباب بازی هایش را در کمد حبس نکنید. در عوض، از او بخواهید صرفا در نقطه مشخصی از خانه بازی کند. روی یک فرش یا در اتاق خودش می تواند محدوده آزادی او باشد.

| مطالعه مطلب “تاثیر بازی بر رشد کودکان” به شما پیشنهاد می شود |

مسئولیت های سنگین به او ندهید.

انتظار نداشته باشید که برای آموزش نظم به کودک از او بخواهید تمام اتاقش را تمیز کند. این مسئولیت سنگین باعث می شود که او از تمیز کردن متنفر شود. در عوض، به او بگویید «بیا مسابقه بدهیم. من لگوها را جمع می کنم. تو عروسک ها را. هر کس زودتر این کار را انجام داد برنده است.»

اضطراب جدایی در کودکان نوپا و پیش دبستانی

برنامه روز فرزندتان را تنظیم کنید:

کودک باید برنامه مشخصی داشته باشد و از آن پیروی کند. همچنین باید دلیل این برنامه را نیز بداند. برای مثال، اگر از او می خواهید اول تکالیفش را انجام دهد و بعد تلویزیون تماشا کند، او باید بداند که بدین ترتیب وقت آزاد بیشتری دارد.

می توانید یک برنامه تصویری در خانه داشته باشید که کارهای معمول فرزندتان را مشخص می کند. با انجام دادن هر کار یک تیک میخورد و با منظم بودن این برنامه او به پاداش مناسبی می رسد.

آموزش نظم به کودک

دو بار درخواست نکنید:

یک بار با محبت و آرامش از او بخواهید کاری را انجام دهید. دفعه بعد با صدایی سردتر و جدی تر از او بخواهید و عاقبت انجام ندادن آن کار را به او تذکر دهید: «از تو خواستم لطفا اسباب بازی هایت را جمع کنی و مسواک بزنی، وگرنه تا فردا عصر نمی توانی با آنها بازی کنی.» مجازاتی را تعیین نکنید که نمی توانید اجرا کنید.

تشویقش کنید:

کودکان پیش دبستانی واقعا دوست دارند والدین خود را راضی نگه دارند. مشکل اینجاست که ما معمولا به نکات منفی رفتار آنان توجه می کنیم. وقتی چیزی از او می خواهید و آن را انجام می دهد، او را برای رفتارش تشویق کنید.

در کنار تعیین مجازات، باید سیستم پاداش مناسبی نیز داشته باشید. جدول برچسب می تواند راه خوبی برای پیشگیری از تبدیل شدن پاداش به باج باشد. فراموش نکنید که پاداش باید کوتاه مدت باشد. پس از آنکه کودک به درجه ای از انضباط رسید، باید پاداش حذف شود.

اجازه دهید قلمرو داشته باشد:

وقتی فرزندتان این امکان را داشته باشد که اتاقش را خودش دکور کند، بهتر از آن مراقبت می کند. با او کمک کنید وسایل را به نحوی که دوست دارد بچیند. با کمک یکدیگر قفسه و شلف درست کنید تا بتواند وسایلش را در آنها قرار دهید. اگر می توانید قفسه ها را رنگ آمیزی کنید یا تزئین کنید. با کمک یکدیگر اتاق را رنگ بزنید و حال و هوای جدیدی در آن ایجاد کنید.

احتمالا بدین ترتیب، او برای حفظ این زیبایی بیشتر تلاش خواهد کرد.

وسایل اضافی را از اتاقش دور کنید:

اگر فرزندتان ده ها مدل عروسک، ماشین یا لگو داشته باشد، یا در کمدش لباس های قدیمی و جدید روی هم تلنبار شده باشند، حفظ نظم دشوارتر خواهد بود.

هر بار که وسیله جدیدی می خرید، با توافق خودش مقداری از اسباب بازی های قدیمی را به دیگران اهدا کنید.

وسایل کهنه، خراب و اضافه را از اتاقش خارج کنید و فقط وسایل محبوب و به درد بخور را در دسترس او بگذارید.

 

کمال گرا نباشید:

برای آموزش نظم به کودک افراطی عمل نکنید. خانه ای که بچه در آن زندگی می کند، هیچ وقت برای همیشه تمیز نمی ماند. هر بار که خانه را مرتب می کنید، پس از چند ساعت ممکن است دوباره به حالت اول برگردد.

از قضا اگر برای نظم و ترتیب، بیش از حد به او فشار وارد کنید فرزندتان را شخصیتی وسواسی و ایده آل گرا تربیت می کنید.

مرتب بودن در حد قابل قبول و در حدی که همه چیز تا حدی خوب باشد، کافی است. لازم نیست همه چیز سر جای خود باشد. گاهی اجازه دهید فرزندتان بی نظم باشد، تا لذت تمیز بودن را درک کند. همواره می‌توانید با از مشاوره کودک و نوجوان سیمیاروم در هرجای دنیا که هستید، کمک بگیرید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها