7 اردیبهشت 1403
بد دهنی همسر و طرز برخورد با او

بد دهنی همسر و طرز برخورد با او


خانه » مشاوره خانواده » بد دهنی همسر و طرز برخورد با او

دعوا در زندگی مشترک تقریبا غیرقابل اجتناب است. در مطالب قبل در مورد رفتارهایی نوشتیم که به دعوا با همسر ختم می شوند که توصیه می کنیم آن را بخوانید. یکی از انواع خشونت خانگی، خشونت کلامی است که بی عفتی در کلام، انتقاد کردن زیاد، کنایه زنی، مسخره کردن، و حتی سکوت از انواع آن به شمار می روند. بد دهنی همسر نیز از موارد خشونت کلامی است که تبعات منفی زیادی برای زندگی مشترک به همراه دارد.

چرا برخی افراد فحاشی می کنند؟

خشم احساسی طبیعی در بشر است که با واکنش های متفاوتی همراه می شود. برخی از افراد در واکنش به یک ناراحتی جزئی فریاد می کشند، برخی دیگر رو به خشونت فیزیکی می آورند و عده معدودی نیز در خود فرو می روند و کسی از خشم آنها مطلع نمی شود. خشونت کلامی از دیگر روش های ابراز خشم است که می تواند از مصادیق آزار خانگی به شمار رود. شناخت ریشه های خشونت کلامی به تسریع حل مشکل کمک می کند.

برای برخی افراد با فحاشی به نوعی آرامش روانی می رسند و به عبارتی تخلیه می شوند.

  • ناکامی در رسیدن به مقصود
  • یادگیری در کودکی
  • مسائل حل نشده روانشناختی
  • فقدان مهارت گفتگو و بحث مسالمت آمیز

از دیگر دلایل پناه بردن به فحاشی است.

به طور کلی، فحاشی عادتی اکتسابی است که فرد در طول زمان با قرارگیری در معرض الگوهای اشتباه آن را می آموزد. زندگی در محیط خانواده ای که عادت به بددهنی دارند، داشتن دوستان بددهان و کار کردن در محیطی که شامل چنین الگویی از حرف زدن است، می تواند در اکتساب این عادت نقش داشته باشد. استفاده از الفاظ زشت باعث عضویت در یک گروه می شود که همین باعث می شود که نوجوان یا بزرگسال برای طرد نشدن از گروه به تدریج به رنگ آنها درآید.

عادت به بد دهانی باعث می شود که این الگوی رفتاری به تدریج در دیگر حوزه های زندگی شخص نیز نمود پیدا کند و فرد در ارتباط با همسر، فرزندان و همکاران خود نیز از الفاظ رکیک استفاده کند. تداوم این الگوی ارتباطی غلط باعث دلسردی و آزردگی اطرافیان از شخص و طرد از گروه های اجتماعی می شود.

بد دهنی همسر

برخورد با بد دهنی همسر:

قطع این عادت اکتسابی به خصوص اگر مدت زمان زیادی از نهادینه شدن آن گذشته باشد، کار ساده ای نیست. شما با فردی رو به رو هستید که به این رفتار عادت کرده است. ترک بد دهنی همسر به صبوری و درک شما نیاز دارد. از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

شناسایی علت بد دهنی همسر:

چه چیزی باعث تحریک این رفتار در او می شود؟ آیا او را بیش از حد عصبانی می کنید؟ تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید. دقت کنید اگر صدای تان بلندتر از همسرتان باشد یا به تندی و با پرخاشگری با وی صحبت می کنید کمی مکث کنید تا آرام شوید. آیا با افرادی در ارتباط است که بد دهن هستند؟ سعی کنید ارتباط خود با این افراد را کمتر کنید. تقلید و الگوبرداری یکی از رفتارهای اجتناب ناپذیر بشر است.

مشاوره خانوادگی یا خانواده درمانی چیست؟

صبور باشید و مقابله به مثل نکنید:

شنیدن فحش و ناسزا، به خصوص در صورتی که به والدین داده شود، تحمل زیادی می خواهد. کار ساده ای نیست که بنشینید و شاهد فحش های همسرتان به پدر و مادرتان باشید. اما برای آرامش زندگی و کمک به ترک این رفتار، صبور باشید. اگر خودتان هم به استفاده از الفاظ زشت عادت کرده اید، سعی کنید اولین نفری باشید که این رفتار را ترک می کند تا بهانه ای برای ادامه آن از سوی همسرتان نباشد. در دعواها مقابله به مثل نکنید و سکوت اختیار کنید. سعی کنید منطقی صحبت کنید و در برابر همسرتان از کلماتی با بار مثبت و مودبانه استفاده کنید. اگر همسرتان حاضر به ترک فحاشی خود در طول دعوا نیست، بحث را رها کنید و موقعیت را ترک کنید.

پاداش بدهید:

مسلما همسرتان همیشه فحاشی نمی کند. زمان هایی که همسرتان از الفاظ زیبا استفاده می کند را با پاسخ مثبت و تشویق همراه کنید. کنایه هایی مانند «تو هم بلدی این طوری حرف بزنی؟» یا «چه عجب یه کلمه قشنگ از دهنت درآمد!» کمکی به ترک عادت بد دهنی همسر شما نمی کند، بلکه اوضاع را بدتر می کند. در عوض، رفتار او را با رفتار مثبت پاسخ دهید تا این نوع حرف زدن در او تقویت شود.

مزیت بد دهنی را قطع کنید:

بد دهنی همسر با چه هدفی صورت می گیرد؟ آیا با آن شما را وادار به انجام خواسته هایش می کند؟ آیا با فحاشی شما را می ترساند و از خواسته هایتان می گذرید؟ از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند؟ تا حد امکان تلاش کنید مزیت هایی را که از طریق فحاشی به دست می آورد قطع کنید و به رفتار غلط او پاداش ندهید.

با او حرف بزنید:

در زمانی که همسرتان خلق و خوی خوبی دارد، با او در مورد احساستان نسبت به رفتارش صحبت کنید. او را متهم نکنید و در مورد علت پرخاشگری و راه حل رفع این مشکل نظر خواهی کنید.

مشکل را حل کنید:

هرگز مشکل را بدون راه حل رها نکنید. پس از فروکش کردن خشم همسرتان از او در مورد علت عصبانیتش سوال کنید و تلاش کنید مشکل را حل کنید تا در آینده دوباره به منبعی برای دعوا و پرخاشگری تبدیل نشود. حرف زدن در آرامش و یافتن راه حل به همسرتان می آموزد که روش های بهتری نیز برای رسیدن به خواسته هایش و حل مشکلات زناشویی وجود دارد.

قربانی نباشید:

خشونت کلامی یکی از انواع خشونت خانگی است که هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. بیشتر افراد بد دهن برای توجیه رفتار خود قربانی را مقصر جلوه می دهند و او را عامل پرخاشگری خود قلمداد می کنند. هر چند بهتر است در رفتارهای خود بازنگری کنید و همسرتان را خشمگین نکنید، اما این دلیلی برای قربانی شدن نیست. اگر از رفتارهای همسرتان خسته شده اید و او حاضر به تغییر رفتار نیست، از یک مشاور زوج درمان کمک بگیرید. بسیاری از افراد پرخاشگر توجیه های زیادی برای رفتار خود دارند. کمک گرفتن از یک مشاور می تواند به شناسایی الگوهای غلط در زندگی زناشویی و اصلاح رفتارهای غلط کمک کند. اگر همسرتان به مشاور اعتقادی ندارد، از مطلبی که در این مورد نوشته ایم کمک بگیرید.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها