5 فروردین 1403
دادن خبر بارداری به فرد نابارور

دادن خبر بارداری به فرد نابارور


خانه » مشاوره بارداری و شیردهی » دادن خبر بارداری به فرد نابارور

چطور به کسی که دچار مشکل ناباروری است، خبر بارداری خود را بدهیم؟ احتمالا می دانید که شنیدن خبر بارداری دیگران برای او چقدر سخت است. چنین فردی به تدریج احساس می کند همه دنیا باردار هستند، به غیر از او. پس اگر باردار باشید، در مورد دادن خبر بارداری به فرد نابارور دچار تردید می شوید. این به خصوص در شرایطی که هر دو شما مشکل مشابهی داشته باشید، حتی سخت تر هم هست، چرا که شاید احساس گناه کنید که زودتر از او درمان شده اید.

نکاتی برای دادن خبر بارداری به فرد نابارور:

با استفاده از راهکارهای زیر این موضوع را برای هردویتان ساده تر کنید.

به او بگویید، موضوع را مخفی نگه ندارید:

 اینکه خبر بارداری خود را به همه بگویید به غیر از فرد نابارور، شاید در ابتدا ساده تر به نظر بیاید. اما هیچ راه حلی از این بدتر نیست. بارداری چیزی نیست که بتوانید از دیگران مخفی کنید. او به زودی از کسی خواهد شنید یا ظاهر شما همه چیز را مشخص خواهد کرد. اگر بارداری خود را به صورت راز از او مخفی نگه دارید، مطمئنا احساس بدی پیدا خواهد کرد.

شما تنها فردی نیستید که تا به حال خبر بارداری خود را به او داده اید.

از جزئیات «خوب بودن»، «ناخواسته بودن»، یا «راحت بودن» بارداری خود حرفی نزنید:

دادن خبر بارداری به فرد نابارور و شنیدن آن دشوار است. اما شنیدن حرف های فرد باردار در مورد سریع بودن بارداری پس از اقدام و راحت بودن بارداری، برای چنین فردی از آن هم دشوارتر است. اگر برای بارداری اقدام کرده بودید و در همان ماه های اول باردار شده اید، از این جزئیات بگذرید. این حرف ها به او یادآوری می کند که چنین چیز ساده ای برای او اصلا ساده نبوده است.

از توصیه در مورد روش های بارداری خودداری کنید:

مگرآنکه خود فرد نابارور از شما سوال کرده باشد، در مورد روش های بهبود شرایط باروری مانند بهبود وضعیت تخمک ها و اسپرم صحبت نکنید، به خصوص اگر خودتان دچار مشکل ناباروری نبوده اید.

مطمئن باشید که فرد نابارور هر کاری که می توانسته انجام داده و تمام اطلاعات لازم در این زمینه را جمع آوری کرده است. او گزینه های درمان را می شناسد و می داند چطور می تواند به بهبود شرایط باروری خود کمک کند. دادن توصیه های باروری از سوی شما در چنین زمانی نوعی توهین به او محسوب می شود، گویی به او می گویید که به اندازه کافی تلاش نکرده است. حتی اگر خودتان با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم کرده اید، بهتر است صحبت در این مورد را به زمان دیگری موکول کنید.

نیاز فرد نابارور به تنهایی و زمان را درک کنید:

او برای شما خوشحال است، اما طبیعی است که اولین واکنش او به این موضوع شوکه شدن باشد. ناراحتی و غم او به دلیل حس فقدان است. به او زمان بدهید تا با احساسات خود کنار بیاید و به خود یادآوری کنید که احساس او ارتباطی به شرایط شما ندارد.

| مطالعه مقاله “حفظ روحیه در طول درمان ناباروری” حتما به شما پیشنهاد میشود |

زمان خوبی را برای دادن خبر بارداری به فرد نابارور انتخاب کنید:

روحیات و خلق و خوی فرد مورد نظر را بشناسید. دادن خبر به چه صورت برای او راحت تر است؟ آیا از گرفتن پیام های متنی احساس راحتی بیشتری می کند؟ اگر این طور است، این روش را به گفتن خبر به صورت چهره به چهره ارجح بدانید. دادن خبر بارداری به فرد نابارور سر شام شب یلدا، تولد، یا جشن سالگرد ایده خوبی نیست. دادن این خبر وسط ساعات کاری او نیز ایده خوبی نیست. شاید بهتر باشد زمانی پس از ساعت کار یا یک آخر هفته را تعیین کنید که این خبر را در یک کافه به صرف قهوه به او بدهید.

روانپزشکی دوران بارداری

 

او را سوپرایز نکنید:

اگر قرار است خبر بارداری خود را در جمع و به صورت یک سوپرایز بزرگ اعلام کنید، بهتر است از قبل او را در جربان بگذارید. ایده های زیادی برای دادن خبر بارداری وجود دارد که برخی از آنها جالب و خلاقانه هستند. اعلام خبر بارداری با این سبک و سیاق برای فرد نابارور دردآور است. بودن در جمع باعث می شود که او نتواند به راحتی احساسات خود را پردازش کند و این عمق آسیب را بیشتر می کند. سوپرایز کردن این دسته افراد در جمع چنان شوکی به آنها وارد می کند که شاید نتوانند جلوی احساسات خود را بگیرند و پیش از آنکه بتوانند از موقعیت دور شوند یا پنهان شوند، اشک در چشم هایشان حلقه بزند. چنین تصویری خاطره بدی برای هر دو شما به جا می گذارد. اجازه دهید او اولین کسی باشد که می داند. بدین ترتیب می تواند بین حضور نداشتن در جمع یا آماده بودن برای آن تصمیم بگیرد.

احساسات او را به خود نگیرید:

پس از دادن خبر بارداری به فرد نابارور ممکن است با واکنش های متفاوتی رو به رو شوید. برخی از افراد همیشه برای چنین خبری آماده هستند و به راحتی می توانند عمق درد و رنج خود را پنهان کنند و شما را با شادی در آغوش بگیرند. برخی دیگر، هر چند با تمام وجود برای شما خوشحال هستند، اما دچار احساسات می شوند و گریه می کنند یا در بهترین حالت صورت آنها خبر از حال درونیشان می دهد. اگر با هر نوع واکنش منفی از سوی این افراد رو به رو شدید، موضوع را شخصی تفسیر نکنید. واکنش این افراد تنها بخشی از روند سوگواری آنها است که کنترل کمی بر روی آن دارند. آنها به زودی بر خود مسلط می شوند و در خوشحالی شما شریک خواهند شد.

او را در جشن های خود دعوت کنید:

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که افراد در دادن خبر بارداری به فرد نابارور انجام می دهند، حذف فرد از تمام اتفاقات طول بارداری است. درست است که شرکت در جشن سیسمونی یا هر جشن مرتبط دیگر برای این فرد دشوار است، اما دعوت نشدن برای او سخت تر است. او را دعوت کنید، اما اصلا او را وادار به شرکت در جمع نکنید.

در تماس باشید:

بسیاری از افراد نابارور دچار این مشکل هستند که دوستان و آشنایان خود را پس از مادر شدن از دست می دهند و تنها می مانند. واقعیت این است که بارداری و مادر شدن سخت و وقت گیر است، اما دوستی نیز مهم است. حتی اگر نمی توانید به اندازه قبل با او در ارتباط باشید، تماس تلفنی خود را با او حفظ کنید.

موضوعات صحبت بین خودتان  را قبل از بارداری و بچه دار شدن به یاد بیاورید و مانند قبل با او در مورد همان مسائل صحبت کنید.

از زبان تحریک کننده یا مبهم استفاده نکنید:

پس از دادن خبر بارداری به فرد نابارور، از گفتن حرف هایی مانند:

انشالله تو هم مادر می شوی.

هر چیزی حکمتی دارد. حتما قسمت نبوده مادر شوی.

نگران نباش، هنوز دیر نشده است.

ناراحت که نشدی؟

و حرف هایی از این قبیل خودداری کنید. شما مجبور نیستید به چیزی در این رابطه اشاره کنید یا مشکل ناباروری او را حل کنید.

سخنی از سیمیآروم:

دیوارهای بلند بین مادر باردار و نابارور نه در اثر بارداری، که به دلیل ترس ها و نگرانی های ناگفته ایجاد می شوند. فرد باردار نگران است که به احساسات فرد نابارور آسیب بزند و فرد نابارور از تغییر رفتار مادر باردار با خودش در تعجب است. لازم نیست این طور باشد. در مورد احساساتتان با یکدیگر حرف بزنید و اجازه دهید بداند که شما موقعیت او را درک می کنید و به احساساتش احترام می گذارید و مهم تر از آن او را به دلیل ناباروری از زندگی خود حذف نکنید. مشاوره بارداری و شیردهی سیمیاروم را با برترین روانشناسان ایران از دست ندهید.

| مطالعه مقاله “روانشناسی مادران باردار | بررسی تاثیرات بارداری بر سلامت روان مادران” نیز به شما پیشنهاد میشود |

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها