7 اردیبهشت 1403

خجالت از رابطه جنسی


خانه » سلامت جنسی » سلامت جنسی زنان » خجالت از رابطه جنسی

تمایل به پرهیز از رابطه زناشویی، به تعویق انداختن آن، ترس از آلت مردانه، پرهیز از رفتن به برخی پوزیشن های خاص و تمایل به داشتن رابطه جنسی در تاریکی مشکلی است که بسیاری از زنان با آن درگیر هستند. خجالت کشیدن از رابطه جنسی می تواند مانع از لذت بردن هر دو طرف و کاهش رضایت جنسی شود.سیمیاروم در راستای آگاهی بخشی و ارتقاء سلامت روان ایرانیان؛ به ویژه ایرانیان خارج از کشور، سلسله گفت‌وگوهایی را در رابطه با موضوعات شایع حوزه روانشناسی با متخصصان روانشناسی و روانپزشکی کشور در اینستاگرام و کلاب هاوس برگزار می‌کند. در تاریخ ۲۳ خردادماه سال ۱۴۰۱ نیز گفت‌وگویی درباره خجالت از رابطه جنسی با دکتر حمید مهرابی از روانشناسان به نام ایران و متخصص سکس تراپی ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مختصری از این گفت‌وگو را خواهیم داشت. ممکن است سوالات شما هم جزو سوالاتی باشد که در این گفت‌وگو پرسیده شده بود. در ابتدا سوالاتی که بیشتر مخاطبان ما از ما پرسیده بودند، مطرح شد که پاسخ کارشناس سیمیاروم را به این سوالات با شما در میان گذاشته ایم.

آیا خجالت کشیدن از رابطه جنسی طبیعی است؟

در بسیاری از موارد، به خصوص با در نظر گرفتن فرهنگ و ارزش های ما در ایران، این احساس در زنان تا حدی طبیعی است. برای خانواده ها حرف زدن در مورد رابطه جنسی تابو محسوب می شود و تا حد ممکن سعی می کنند از آن دوری کنند. حتی در برخی از خانواده ها، به دختران حس گناه داده می شود و این باعث می شود که آنها در آینده توانایی لذت بردن از رابطه جنسی را نداشته باشند. خجالت کشیدن از رابطه جنسی می تواند موقتی باشد و با آشنایی و ارتباط بیشتر با همسر برطرف می شود. اما در برخی از زنان این موضوع به یک مشکل جدی تبدیل می شود و بدون درمان نمی توانند از آن رها شوند.

چرا برخی از زنان از رابطه جنسی خجالت می کشند؟

همان طور که در بالا گفتیم مهم ترین دلیل به فرهنگ و آموزش خانواده ها باز می گردد. نجابت حرف اول را برای زنان ایرانی می زند. این باعث شده در ذهن برخی از زنان، نجابت با لذت بردن از رابطه جنسی در منافات باشد، از انجام آن حس خوبی نداشته باشند. با توجه به اظهارات کسانی که از سکس خجالت می‌کشند، می‌‌توان دریافت که گویا این افراد گاهی منظور از تحریک را نمی‌دانند یا مفهوم علایق جنسی و فانتزی‌ها برای آن‌ها مبهم است. گاهی در این ابهام هستند که آیا رابطه برای آن‌ها لذت بخش است یا گناه آلود؟ تمام این موارد به این دلیل است که گاهی مفاهیم برای ما درست تعریف نشده‌اند. این موضوع ممکن است برای بعضی قابل درک نباشد که چرا باید از رابطه جنسی خجالت کشید؟ از دیگر علل خجالت کشیدن زنان از رابطه جنسی عبارتند از:

چرا از سکس خجالت می‌کشیم؟

  • نداشتن اعتماد به نفس
  • ترس از ناکافی بودن زیبایی های ظاهری
  • نگرانی در مورد قضاوت همسر و لذت جویی او
  • ترس از زایمان
  • افسردگی و اضطراب
  • سابقه تروما و تجاوز جنسی

خجالت چه تاثیری می‌گذارد؟

من اگر از موضوعی احساس خجالت بکنم، به طور طبیعی به لذت هم نمی‌رسم و مانعی بین من و لذتم ایجاد می‌شود. گاهی کیفیتی نادیده گرفته می‌شود که بسیار تاثیرگذار است. مثلا زوج به این دلیل دچار خجالت می‌شوند که اگر کاملا برهنه باشند از روابط خود لذت می‌برند؛ درصورتی که در کنار همسرشان این لذت را تجربه نمی‌کنند. گاهی ازدواج در زمانی صورت می‌گیرد که زوج از نقاط تحریک کننده پارتنر خود اطلاع ندارند یا نمی‌دانند فانتزی‌های یا رویاهای همسرشان چیست؟ این در صورتی است که احساس می‌کنند از هم آشنایی کافی را دارند در صورتی که از خجالت حتی گفت‌وگو هم نکرده‌اند.
در اتاق درمان گاهی ممکن است پس از ۱۵ سال به زوج آموزش دهیم که چطور درباره روابط جنسی خود صحبت کنند و احساس می‌کنند پارتنرشان باید بداند که چه کاری انجام دهد. در صورتی که این ذهن خوانی یک خطای شناختی است و باعث خجالت می‌شود.

| مطالعه مطلب جامع “خود ارضایی در زنان و هر آنچه باید از علل، مزایا و معایب آن بدانید” به شما پیشنهاد می شود |

عدم درمان ترس از رابطه جنسی چه تاثیری در زندگی زناشویی دارد؟

قبل از ازدواج داشتن این حس تا حدی طبیعی است. شما هنوز با مردی رابطه نداشته اید و تصور آن برایتان سخت و خجالت آور است. این امر به خصوص اگر در خانواده ای بسته، با ارتباط محدود با جنس مخالف، زندگی کرده اید رایج تر است. اما به هر حال، باید بدانید که رابطه جنسی اصل مهمی در زندگی زناشویی است و کیفیت زندگی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد.
مردان بیش از آنکه به نواقص ظاهر شما توجه کنند، به فعال بودن و لذت بردن شما از رابطه جنسی توجه دارند. خجالت کشیدن زن از رابطه جنسی مانع بزرگی بر سر بالا رفتن میل جنسی، تحریک و لذت جویی دو طرفه است. این شرم و حس گناه می تواند در طولانی مدت به سردی و بی میلی جنسی تبدیل شود. تداوم این احساس در زن، به مرد نیز منتقل شده و زندگی مشترک را دچار بحران های بیشتری می کند. بین احساسات و کلام ما فاصله وجود دارد. گاهی حتی عدم آگاهی ما هم به خاطر خجالت بوده چرا که ما سوالات خود را نپرسیده‌ایم. بسیاری از مردانی که وارد روابط خارج از خانواده می‌شوند به این دلیل است که شخص دوم مهارت‌های جنسی بالاتری نسبت به همسر اولشان داشته است.

طبقه بندی خجالت چیست؟

خجالت یعنی مانعی درونی مثل سوپر ایگو که رفتار شما را مستوجب عذاب بداند. این نمی‌تواند تاثیری روی شما داشته باشد و فقط لذت شما را حرام می‌کند.
خجالت در رابطه جنسی طبقه بندی متفاوتی دارد. بعضی خجالت‌ها به دلیل آرکی تایپ‌ها هستند. کهن الگوهایی که از قدیم در باورهای ما ریشه کرده‌اند. باورهایی مثل این که زن ناز است و مرد نیاز. یا این که مردها بیشتر خواسته‌هایشان را مستقیم می‌گویند و اگر زن بگوید، بی پروا و گستاخ است. در صورتی که این‌طور نیست. مردها در ایران همه را می‌بوسند جز زن خودشان.
گاهی خجالت ناشی از استروتایپ‌ها است. استروتایپ‌ها باورهایی هستند که در طول زمان تغییر کردند. به طور مثال در اوایل دهه ۶۰ کسی که در آمریکا باکره نبود، خیلی باعث خجالت بود؛ اما در گذر زمان تغییر کرد. امروزه در برخی از ایالت‌ها حتی باکره نبودن باعث خجالت است.

گاهی خجالت ما ناشی از باورهای غلط خود ماست. ترس از قضاوت داریم. می‌ترسیم فانتزی‌های خود را بگوییم. مدام در ذهنمان می‌گوییم یک دختر خوب لخت نمی‌شود. دیالوگ رکیک در طول رابطه جنسی نمی‌گوید. این خجالت که بسیار مهم هم هست، باعث می‌شود که به خاطر ترس از نتیجه بسیاری از نیازهای خود را مطرح نکرده و حتی نادیده بگیرند.
من می‌توانم از همسرم بخواهم که با هم رابطه داشته باشیم؟

این حق طبیعی شماست. اگر شما بیش از حد روی معایب بدنی خود فوکوس می‌کنید، به این دلیل است که تصور ذهنی شما از خود بد است و همین عزت نفس شما را در رابطه پایین می‌آورد. بالا بردن عزت نفس باعث می‌شود احساس خجالت شما هم اصلاح شود.
من از این که قبلا رابطه جنسی داشته‌ام پشیمان نیستم؛ اما از این که به همسرم بگویم، خجالت می‌کشم. چه کار کنم؟
زندگی خصوصی شما مال شماست و گذشته شما مربوط به خود شماست؛ اما فاکتور اجتماعی اهمیت دارد. اگر نپرسید، می‌توانید نگویید.اگر شما هم برای خود مشخص کرده‌اید که کسی حق دخالت در این موضوع را ندارد، پس اگر کسی این سوال را بپرسد باید از حیطه انتخاب‌های شما دور شود.

رابطه جنسی از نگاه زنان

| مطالعه مطلب جامع “همه چیز درباره رابطه جنسی” به شما پیشنهاد می شود |

آیا رابطه جنسی روی سلامت روان تاثیر دارد و اگر رابطه جنسی نداشته باشم، چه اتفاقی می‌افتد؟

سلامت جنسی مربوط به سلامت فردی، بین فردی، جسمی و روانی است و این روی سلامت روان شما تاثیر دارد. اگر روابط بین فردی شما خراب شود، روی جسم شما هم اثر دارد. از این که از همه چیز بترسید گاهی ممکن است رابطه شما سرد شود و این فشار روانی از درون و بیرون باعث استرس‌هایی می‌شود که روی زندگی روزمره اثر می‌گذارد.
من مهاجرت کرده‌ام؛ ولی هنوز نمی‌توانم آزادانه رابطه جنسی داشته باشم:
گاهی شما باورهای خود را در جامعه خود نمی‌توانید بروز دهید و وقتی جامعه تغییر می‌کند راحت می‌شوید؛ اما گاهی شما با باورهای جامعه خود هم‌سو هستید، به همین دلیل وقتی وارد جامعه جدید می‌شوید، دچار شوک فرهنگی می‌شوید. همه مهاجرها به این مشکل برمی‌خورند. این ناهمگونی باعث خودگویی‌های منفی می‌شود که روی سلامت روان اثر دارد.
بسیاری از تراپیست‌ها ساختار فکری را طوری هدایت می‌کنند که شما عذاب نکشید. بعضی از این خجالت‌ها احمقانه هستند و سکس تراپیست کمک می‌کند این خجالت‌ها را کنار بگذارید و احساس لذت بیشتری داشته باشید.

در جلسه مشاوره جنسی خجالت از رابطه جنسی چطور برطرف می‌شود؟

شما در سکس تراپی با باور غلط شناختی آشنا می‌شوید. به طور مثال اگر شما جلوی فرزندتان همدیگر را ماساژ بدهید، اشکالی ندارد. کدهای دوست داشتن را با کدهای رابطه جنسی اشتباه نگیرید. این که در جمع همسر خود را ببوسید یا دست او را بگیرید، نشانه بدی نیست. این یک باور غلط شناختی است که ایجاد شده است. در اتاق درمان دادن اطلاعات صحیح باعث درمان می‌شود. چون گاهی نمی‌دانید راه درست چیست.

راهکارهای غلبه بر خجالت کشیدن از رابطه جنسی چیست؟

آموزش جنسی رسمی رضایتمندی زناشویی را به این دلیل بالا می‌برد که دخترها و پسرها یاد می‌گیرند خطای شناختی نداشته باشند و احساسات خود را چطور به صورت کلمات نشان دهند و فرق بین نیازهای جنسی و فانتزی‌های نرمال و پارانویایی را درک کنند. کسانی که از این آموزش دور هستند، ممکن است بسیار خجالت زده باشند.
سکس تراپی به کسی که تا به حال رابطه جنسی نداشته و مهاجرت کرده و از این موضوع خجالت می‌کشد، کمک می‌کند؟
رابطه جنسی در چارچوبی از فرهنگ ایجاد می‌شود. پس نمی‌شود جامعه را نادیده گرفت. روی باورهای غلط فردی و آموزش‌ها می‌شود کار کرد ولی تابوهای فرهنگی را نمی‌شود یک شبه تغییر داد. راهکارهای زیر به شما در غلبه به خجالت از رابطه جنسی کمک می کند:
نواقص جسمی خود را رفع کنید:

یکی از مراجعان من عنوان می کرد که دلیل خجالت کشیدنش از داشتن رابطه جنسی چاقی بیش از حد اوست. این در حالی بود که این موضوع برای همسرش اهمیت چندانی نداشت. مراجع دیگری، دلیل این شرم را نامتقارن بودن سینه ها و دیگری دلیل آن را وجود موهای زائد فراوان و تیرگی پوستش عنوان می کرد. تصویر منفی از بدن، بدریخت انگاری و بزرگ جلوه دادن نواقص ظاهری از اختلالات شایع در بین زنان است. زنان نسبت به ظاهر خود بسیار حساس تر از مردان هستند.

| مطالعه مطلب “بدریخت انگاری بدن” به شما پیشنهاد می شود |

اگر شما نیز به دلیل یک خال بزرگ، بزرگ یا کوچک بودن یک عضو یا هر مشکل ظاهری دیگر از داشتن رابطه جنسی با همسرتان خجالت می کشید، به جای آنکه صورت مسئله را پاک کنید، مشکل را حل کنید. خوشبختانه امروزه به لطف پیشرفت های پزشکی تقریبا تمام مشکلات و نواقص ظاهری قابل حل هستند. حتی اگر درمان مشکل شما چند سال هم طول می کشد، همین امروز اقدام کنید. اگر امروز برای درمان اقدام کنید، چند سال دیگر به فرم و ظاهر مورد نظر خود نزدیک خواهید شد. اما خجالت کشیدن از رابطه جنسی باعث می شود که شاید تا آخر عمر از زندگی مشترکتان لذت نبرید. یک دوره سختی کوتاه مدت مسلما بهتر از یک عمر تنش و نارضایتی است.

به جای حرف زدن، از اشاره و لمس دست استفاده کنید:

وقتی زنی از رابطه جنسی خجالت می کشد، حرف زدن در مورد آن و نقطه یا حرکتی که از آن لذت برده است هزار بار سخت تر است. در این صورت، به جای آنکه مستقیما به همسرتان بگویید از چه چیزی لذت می برید، دستش را به همان نقطه راهنمایی کنید یا هدایت رابطه جنسی را در دست بگیرید و در پوزیشن مورد علاقه خود قرار بگیرید. با سر و صدا کردن و صداهای جنسی نیز می توانید به جای حرف زدن به همسرتان نشان دهید کدام رفتار برایتان لذت بحش تر بوده است.
روشن تر کردن اتاق:
مردان دوست دارند از لحاظ بصری تحریک شوند و در هنگام رابطه جنسی فضا روشن باشد. در حالی که این مسئله برای کسی که دچار خجالت کشیدن از رابطه جنسی است، بسیار سخت است. لازم نیست در همان گام اول تمام چراغ ها را روشن کنید. می توانید از وسیله هایی مانند شمع، چراغ خواب یا نور موبایل برای تامین نور ملایم در اتاق استفاده کنید. به تدریج و با احساس راحتی بیشتر، نور اتاق را بیشتر کنید.

احساس راحتی با بدن خود:
ناشناخته بودن بدن باعث می شود که زنان خود ندانند از چه چیزی لذت می برند و نقاط حساس بدنشان کجاست. با استفاده از آیینه بدنتان، اندام های جنسی و نقاط حساس را ببینید تا برایتان عادی شود. با استفاده از دست نقاط تحریک پذیر بدنتان را بشناسید تا در هنگام رابطه جنسی احساس راحتی بیشتری کنید و لمس بدنتان برایتان عادی شود. در زمان تنهایی رابطه جنسی را برای خود شبیه سازی کنید. جملات جنسی را به زبان بیاورید تا از بیان آنها احساس خجالت نکنید.

احساس نیازتان را به صورت غیر مستقیم بیان کنید:

خجالت کشیدن از رابطه جنسی باعث می شود که زن هیچ وقت شروع کننده رابطه نباشد. این مسئله نه برای مرد و نه حتی زن خوشایند است. زنی که نیاز دارد، اما خجالت می کشد عنوان کند، دچار فشار روحی و روانی می شود. اگر نمی توانید به طور مستقیم به همسرتان ابراز کنید که به رابطه جنسی نیاز دارید، از لباس های تحریک کننده، تزئین فضا، آرایش کردن و قرار دادن گل و نوشیدنی در اتاق خواب استفاده کنید.
بگویید که خجالت می کشید و به زمان نیاز دارید:
خجالت کشیدن شما از رابطه جنسی می تواند از سوی همسرتان به بی میلی جنسی یا حتی عدم علاقه به او تعبیر شود. بهتر است با او مشکلتان را در میان بگذارید و از او کمک بخواهید. می توانید در روزهای اول ازدواج از معاشقانه به جای دخول کامل استفاده کنید تا این رابطه برای شما عادی تر شود.
در صورتی که با رعایت نکات فوق، هنوز هم نمی توانید رابطه جنسی بدون خجالت برقرار کنید، برای رزرو وقت مشاوره سکس تراپی می‌توانید از طریق صفحه اصلی سیمیاروم یا مراجعه به صفحه دکتر مهرابی اقدام نمایید.

تهیه شده در تیم تولید محتوای سیمیاروم

3.2/5 - (5 امتیاز)
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها