25 فروردین 1403
رابطه جنسی

رابطه جنسی چیست؟ | همه چیز در مورد رابطه جنسی مرد و زن


خانه » سلامت جنسی » رابطه جنسی چیست؟ | همه چیز در مورد رابطه جنسی مرد و زن

گاهی باورهای ما که متأثر از جامعه و سنت‌ها هستند، باعث می‌شوند که نتوانیم از رابطه جنسی آنطور که باید لذت ببریم و همین موضوع سبب بسیاری از مشکلات در رابطه عاطفی می‌شود. لازم است درباره رابطه جنسی آگاهی بیشتری داشته باشیم، مزایای آن را بشناسیم و همینطور مشکلاتی که ممکن است در آن به وجود بیاید. از طرفی آگاهی کلی درباره جنسیت‌ها و گرایش‌های جنسی و همینطور نحوه صحیح تربیت جنسی فرزندانمان هم کمک می‌کند به سمت این آگاهی جمعی پیش برویم. از طرفی این خیلی مهم است که بدانیم چه زمانی برای مشکل رابطه جنسی خود باید به مشاور مراجعه کنیم. همه این‌ها را در این مطلب مطالعه کنید.

رابطه جنسی چیست؟

سکس به تمام اعمالی اطلاق می‌شود که شما را از نظر جنسی تحریک می‌کند، بنابراین چیزی فراتر از دخول است. رابطه جنسی شامل مواردی مانند بوسیدن، نوازش، پیش نوازی و رابطه جنسی دهانی است. رابطه جنسی بخش اصلی زندگی انسان است و روشی عادی و مثبت برای ابراز خود است. رابطه جنسی نه تنها برای ارضای نیاز بلکه برای رسیدن به لذت و صمیمیت جنسی، بچه دار شدن و همچنین ارضای تابوها و گرایش جنسی انجام می‌شود.

چرا باید رابطه جنسی داشته باشیم

پیش از هر چیز لازم است یادآوری کنیم که اگر نیاز به مشاوره جنسی دارید، حتی اگر در کشورهای دیگری زندگی می‌کنید، سیمیاروم با متخصص‌ترین سکس تراپیست‌های فارسی زبان در دسترس شماست. می‌توانید پیش از شروع جلسات، از پیش مشاوره استفاده کنید تا مناسب‌ترین مشاور را به شما معرفی کنیم تا اثربخشی مسیر تراپی شما بیشتر شود. برای رزرو با ما در ارتباط باشید. 

چرا باید رابطه جنسی داشته باشیم

رابطه جنسی سالم از نظر روانشناسی چیست؟

رابطه جنسی زمانی سالم است که میزانی از لذت را برای هر دو شریک عاطفی داشته باشد و هیچ کدام درگیر چالش‌ها و مشکلات روانی به خاطر این موضوع نشوند. در این صورت است که آرامش روانی به دست می‌آید.

چند مولفه برای شناخت رابطه جنسی سالم از نظر روانی، وجود دارد:

  • توجه شریک عاطفی به کل بدن است نه فقط بخشی خاص
  • یکی از طرفین احساس شرم یا ناکافی بودن می‌کند
  • زوجین درهنگام رابطه جنسی استرس یا درگیری ذهنی دارند
  • هیچ کدام از زوجین درباره نیازها و خواسته‌های جنسی خود صحبت نمی‌کنند.

اگر هر شب رابطه داشته باشیم چه میشود؟

رابطه جنسی هر روزه غیرعادی نیست. در واقع، حدود 4 درصد از بزرگسالان هر روز رابطه جنسی دارند. تا زمانی که شما و همسرتان، هر دو، روی این مسئله توافق نظر دارید، رابطه جنسی مکرر خطری ندارد. پس اگر صرفاً مسئله مربوط به خود عملی جنسی است، تکرار هر روزه آن امری مفید و عادی است و می‌توانید هر زمان که مایل هستید، آن را انجام دهید.

مزایای رابطه جنسی با همسر شامل بهبود عملکرد قلبی-عروقی، ترشح هورمون اندورفین، کاهش استرس، سوزاندن کالری و افزایش شادی و رضایت از زندگی است. اما در صورتی که هر روز با فرد متفاوتی رابطه جنسی دارید، این روند شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جنسی قرار می‌دهد. از سوی دیگر، اگر رابطه جنسی هر روزه، حتی با همسر، موجب اخلال در عملکرد روزمره، شغلی، اجتماعی و فردی شما شده است، بهتر است با یک پزشک یا روانشناس صحبت کنید.

مزایای روانی رابطه جنسی

شاید این سوال پیش بیاید که رابطه جنسی چه کمکی به ما می‌کند و اهمیت آن چیست؟ رابطه جنسی سالم علاوه بر مزایای جسمی، مزایایی هم برای سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی ما دارد که عبارتند از:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • افزایش میزان صمیمیت بین زوجین
  • گاهی کاهش نرخ طلاق
  • جلوگیری از بسیاری از تنش‌های زناشویی
  • بهبود خودانگاره و تقویت عزت نفس
  • ترشح بیشتر هورمون‌های شادی آور
  • آزاد شدن هورمون پرولاکتین بر اثر ارگاسم و در نتیجه بهبود کیفیت خواب
  • افزایش روحیه و اعتماد به نفس

چرا باید رابطه جنسی داشته باشیم

شرط داشتن رابطه جنسی خوب از دیدگاه روانشناسی:

با توجه به این که در کنار شور و اشتیاق جنسی در یک رابطه، تعهد و صمیمیت نیز لازم است، انتخاب شریک جنسی مناسب کاملا روی کیفیت رابطه جنسی اثر دارد. پس برای تجربه یک رابطه بی نقص، پیش از هر چیز باید بررسی کنیم که آیا تعهد، صمیمیت و اشتیاق ما به یکدیگر، در حدی است که یک رابطه درست و عاشقانه داشته باشیم؟ در اینجا پیشنهاد می‌کنیم تست عشق استرنبرگ را انجام دهید و بررسی کنید رابطه شما از این مثلث عشق کدام یک را بیشتر دارد و نیاز دارد روی کدام ضلع بیشتر کار کنید؟

فارغ از این که رابطه شما چقدر دارای صمیمیت، عشق و تعهد است، لازم است نحوه درست رابطه جنسی را هم بدانید. در این زمینه شرایط محل خواب، آمادگی روانی قبلی، مشغله فکری نداشتن هم بسیار اثر دارد و بعد از شروع رابطه همه چیز باید با رضایت هر دو طرف  انجام شود تا هر دو لذت و رضایت را تجربه کنند. اما این پایان ماجرا نیست، برای آرامش روانی حاصل از رابطه جنسی، حتی بعد از رابطه جنسی هم باید نکاتی را رعایت کنیم تا شریک عاطفی یا همسرمان احساس خوبی از رابطه داشته باشد.

شناخت جنسیت‌ها و تمایلات جنسی مختلف

شناخت جنسیت‌ها و تمایلات جنسی مختلف

دیدگاه زنان و مردان به رابطه جنسی ممکن است کاملا متفاوت باشد و هر کدام از زاویه نگاه خود، انتظارات و خواسته‌های خاصی از طرف مقابل خود در سکس داشته باشند. پس برای داشتن یک رابطه جنسی با کیفیت خوب است طبیعت و انتظارات طرف مقابل را تا حد ممکن بیشتر بشناسیم. مقالاتی از این دست وجود دارد که می‌توانید مطالعه کنید:

رابطه جنسی از نگاه مردان

رابطه جنسی از نگاه زنان

اما جنسیت یک طیف است و تنها به زن یا مرد بودن منتهی نمی‌شود و ما می‌دانیم که در جامعه‌ای بزرگ زندگی می‌کنیم که شامل آدم‌های متفاوتی است. از این میان ممکن است خیلی‌ها جنسیت‌هایی فراتر از مرد و زن داشته باشند یا گرایش‌هایی که در آموزش‌هایی که دیده‌ایم و تعلیماتی که خانواده به ما داده‌اند، وجود نداشته است.
به همین دلیل خوب است بدانیم زن‌ها از رابطه جنسی چه می‌خواهند، دیدگاه مردان به این موضوع چیست و همینطور بدانیم افراد LGBTQ+ چه ویژگی‌هایی داشته و چطور باید با آن‌ها رفتار کرد.

آگاهی‌های کلی از رابطه جنسی

آگاهی‌های کلی از رابطه جنسی

خوب است که همه ما آگاهی‌ حداقلی از تمام ابعاد رابطه جنسی داشته باشیم. این موضوع کمک می‌کند که نسبت به نیازهای خود و شریک عاطفی دید بازتری پیدا کنیم و هر دو از این رابطه لذت ببریم. حالا باید سراغ ابعاد مختلف رابطه جنسی برویم. البته پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هر موضوع به صفحه مرتبط مراجعه کنید؛ زیرا در این صفحه نمی‌توان به طور مفصل به همه موضوعات پرداخت. این ابعاد عبارتند از:

  • شناخت بدن و محرک‌های جنسی

این که بدن خود و همسرمان را بشناسیم و بدانیم خودمان و شریک عاطفی ما از چه طریق تحریک می‌شویم و به چه نقاطی حساس هستیم، کمک می‌کند بدانیم چه مسائلی طبیعی است و در چه مسائلی نیاز به کمک متخصص داریم. به طور مثال شاید عدم برانگیختگی ناشی از برخی مشکلات روانی از جمله استرس و اضطراب باشد که از آن خبر نداریم.

  • فانتزی‌های جنسی

برخی اوقات ممکن است تشخیص فانتزی‌های جنسی از انحراف جنسی برای ما دشوار باشد یا این که در اجرای این فانتزی‌ها دچار شک و تردید باشیم. این که بدانیم چه فانتزی‌ای درست است و چطور باید درباهر فانتزی‌ها با همسرمان صحبت کنیم، کمک می‌کند که رضایت بیشتری از رابطه جنسی داشته باشیم.

اگر تمایل دارید درباره فانتزی های جنسی بیشتر بدانید. پیشنهاد ما به شما مطلب : فانتزی جنسی چیست و چه تاثیری در زندگی مشترک دارد؟

  • انحرافات جنسی

بهتر است فرق بین انحرافات و فانتزی‌های جنسی را بدانیم تا متوجه شویم که رابطه‌ ما از حد تعادل خارج شده یا مشکلی ندارد؟ سپس اگر انحرافات جنسی‌ای وجود دارد، راهکارهایی برای رفع آن‌ها پیدا کنیم. گاهی حتی ممکن است همسرمان راضی به صحبت با مشاور نباشد و در این موقعیت آیا صحیح است که به جدایی و طلاق فکر کنیم؟

  • اختلالات جنسی

این موضوع که هر چیزی را اختلال جنسی برداشت نکنیم و بدانیم کدام اختلالات درمان دارند اهمیت بسیاری دارد. همچنین لازم است نحوه صحیح صحبت کردن درباره این موضوع را با همسرمان بیاموزیم.

در این مورد می‌توانید تست اختلال عملکرد جنسی را در سایت سیمیاروم انجام دهید.

با توجه به توضیحات بالا همچنان بسیاری از افراد بین دو موضوع اختلالات جنسی یا مشکلات جنسی می مانند و نحوه تشخیص این موضوع برایشان کمی سخت و دشوار است، به همین دلیل پیشنها ما به شما مطلب :مرز بین مشکلات و اختلالات جنسی

  • خط قرمزها و حدود تجاوز

در روزگاری که بارها در اخبار از تجاوز می‌خوانیم، داشتن اطلاعاتی درباره حد و مرز تعیین کردن برای غریبه‌ها، خانواده و همکاران کمک می‌کند از خطر دور باشیم. همچنین باید بدانیم اگر چنین اتفاقی رخ داد، چه واکنشی نشان دهیم. از طرفی ما باید برای کمک به فردی که به او تجاوز شده است، از خط قرمزها و روش‌های درست اطلاع داشته باشیم.


اگر تمایل دارید درباره آزار جنسی در محیط کار بیشتر بدانید. پیشنهاد ما به شما مطلب: آزار جنسی در محل کار 

  • اعتیاد جنسی
اولین رابطه جنسی و 10 راهکار برای داشتن رابطه ای لذت بخش

دانستن حد و مرزهای اعتیاد جنسی و همچنین راهکارهای درمان آن کمک می‌کند که بیشتر نسبت به رفتارهای خود آگاهی داشته باشیم تا برای کنترل کردن آن‌ها بهترین قدم را برداریم.

اگر تمایل دارید درباره اعتیاد جنسی بیشتر بدانید. پیشنهاد ما به شما مطلب: اعتیاد جنسی: علائم و درمان

  • خودارضایی

خودارضایی مساله‌ای بسیار بحث انگیز است که لازم است بدانیم از نظر روانشناسی چطور تعریف می‌شود و آیا باید با آن برخورد شدیدی کرد یا خیر؟ دانستن این موضوعات کمک می‌کند رفتار بهتری در برخورد با همسری که خودارضایی می‌کند داشته باشیم و همچنین راهکارهای صحیح برای ترک خودارضایی بیاموزیم.

اگر تمایل دارید درباره خودارضایی بیشتر بدانید.پیشنهاد ما به شما مطلب: ترک خود ارضایی و معرفی ۱۰ روش برای درمان آن

  • فتیش جنسی
    با توجه به این که این روزها بیشتر از قبل درباره فتیش‌ها می‌شنویم، لازم است اطلاعاتی از ماهیت و انواع آن کسب کنیم و همینطور بدانیم اگر همسرمان فتیش جنسی داشته باشد، چطور باید برخورد کنیم و درباره آن حرف بزنیم.

اگر تمایل دارید درباره فتیش‌ جنسی بیشتر بدانید.پیشنهاد ما به شما مطلب: فتیش جنسی چیست؟ چه علائمی دارد و چطور درمان می‌شود؟

  • مشکلات جنسی متأثر از بالا رفتن سن مثلا یائسگی

با توجه به بالا رفتن سن تغییراتی ممکن است در باورها درباره رابطه جنسی شکل بگیرد. به طور مثال درباره یائسگی زنان، بحث‌های زیادی وجود دارد. به همین دلیل خوب است زنان اطلاعات زیادی را درباره تغییرات خود و همچنین نحوه صحیح رفتار با همسرشان بیاموزند و مردان هم این اطلاعات را درباره زنان داشته باشند.

 هویت جنسی

  •  هویت جنسی

آموزش جنسی و آگاهی از هویت جنسی متاسفانه موضوعی است که در برخی کشورها روی آن کمتر کار شده است و این موضوع که ما بدانیم جنسیت ما چیست، چه گرایش جنسی‌ای داریم و اگر گرایشمان جزو اکثریت نیست، چه کاری باید انجام دهیم، بسیار مهم است.

اگر تمایل دارید درباره تاثیر هویت جنسی در کودکان بیشتر بدانید. پیشنهاد ما به شما مطلب :اختلال هویت جنسی در کودکان

  • واژینیسموس

با توجه به باورهایی که در جوامع وجود دارد، ترس از رابطه اول و واژینیسموس شایع است. بهتر است درباره این موضوع اطلاعات بیشتری به دست آوریم تا بدانیم در هنگام رخداد، چه واکنشی نشان دهیم و برای درمان چه اقدامی کنیم؟

اگر تمایل دارید درباره واژینیسموس بیشتر بدانید. پیشنهاد ما به شما مطلب : واژینیسموس چیست و چطور درمان می شود؟

  • ارگاسم

اطلاع از شرایط به ارگاسم رسیدن و شرایطی که مانع ارگاسم شدن می‌شود، کمک می‌کند رابطه جنسی آگاهانه‌تری داشته باشیم. همینطور بدانیم که درباره ارگاسم با شریک عاطفی چطور صحبت کنیم و این که آیا درست است در هنگام رابطه، وانمود کنیم ارگاسم شدیم؟

  • رابطه جنسی پیش و پس از ازدواج

این که پیش از ازدواج درباره رابطه‌های قبلی صحبت کنیم یا خودمان رابطه جنسی داشته باشیم جزو نکات روانشناسی است که بهتر است آن را بدانیم. 

اگر تمایل دارید درباره رابطه جنسی پیش از ازدواج بیشتر بدانید. پیشنهاد ما به شما مطلب : رابطه جنسی قبل از ازدواج

  • شرایط اولین رابطه جنسی

برای داشتن بهترین تجربه در اولین رابطه جنسی، لازم است شرایط را بررسی کرده و پیش از آن خود را آماده کنیم. 

اگر تمایل دارید درباره اولین رابطه جنسی بیشتر بدانید. پیشنهاد ما به شما مطلب :اولین رابطه جنسی و ۱۰ راهکار برای داشتن رابطه ای لذت بخش

  • اختلالات زمینه‌ساز مشکلات جنسی

بسیاری از اختلالات روانی از جمله افسردگی، اضطراب یا وسواس سبب کاهش میل جنسی می‌شوند و ما باید بدانیم در این شرایط باید چه کاری کنیم؟ رابطه را ادامه دهیم یا به روان‌درمانی بپردازیم؟

  • احساس شرم یا گناه در هنگام سکس

خجالت از رابطه جنسی یا احساس شرم و گناه پس از آن موضوع شایعی است که از نظر روانشناسی به آن می‌پردازیم.

اگر تمایل دارید درباره شرم یا خجالت قبل از سکس بیشتر بدانید. پیشنهاد ما به شما مطلب: خجالت کشیدن از رابطه جنسی

  • تاثیر تماشای فیلم‌های پورنوگرافی بر رابطه جنسی

خوب است بدانیم که آیا از نظر روانشناسی تماشای پورن کار درستی است؟ همچنین بررسی کنیم که تماشای این فیلم‌ها روی کیفیت رابطه اثر دارد یا این که ما می‌توانیم درست مثل فیلم‌ها رابطه داشته باشیم؟ 

اگر تمایل دارید درباره اعتیاد به تماشای فیلم های پورن بیشتر بدانید.پیشنهاد ما به شما مطلب :اعتیاد به فیلم های مستهجن و انزال زودرس

  • بی میلی جنسی

اگر بی میلی جنسی به سراغمان آمده، باید دلایل آن را بررسی کنیم که آیا ریشه روانی دارند یا مربوط به تغذیه یا سایر موارد می‌شوند؟ از طرفی اطلاع داشتن از نحوه کمک مشاوره روانشناسی به کنترل میل جنسی هم کمک می‌کند در برابر مشاوره گرفتن، مقاومت نکنیم. 

  • اختلال نعوظ

اگر در برانگیخته شدن و نعوظ مشکل داریم، بهتر است بررسی کنیم که این یک مسأله پزشکی است یا می‌توان از مشاور جنسی هم کمک گرفت؟ همچنین اطلاعاتی درباره نحوه صحیح رفتار با همسری که اختلال نعوظ دارد را بدانیم.

  • زود انزالی

نحوه برخورد صحیح ما درباره زودانزالی همسرمان روی عملکرد جنسی اثر دارد و این که بدانیم موارد مصرف دارو برای این موضوع چیست، کمک می‌کند از خطر استفاده بیش از حد دارو به دور باشیم. 

اگر تمایل دارید درباره زود انزالی بیشتر بدانید.پیشنهاد ما به شما مطلب :زود انزالی: دلایل و روش های درمان

چه زمانی باید برای مشکلات رابطه جنسی به مشاور مراجعه کرد؟

چه زمانی باید برای مشکلات رابطه جنسی به مشاور مراجعه کرد؟

شاید ما تصور کنیم که مشکلات جنسی خصوصی هستند و برای حل آن‌ها نیاز به مشورت با کسی نداریم یا فکر کنیم که دوستان و آشنایان که تجربه مشابه ما داشته‌اند می‌توانند بهترین راهنمایی‌ها را بکنند؛ اما بهتر است ما مشکلات رابطه جنسی را جدی و معتبر بدانیم و حتما از یک متخصص درباره آن کمک بخواهیم؛ اما چه زمانی وقت آن است که به مشاور جنسی مراجعه کنیم؟
تجربه مشکلات جنسی به طور کلی کاملا طبیعی است؛ به شرط اینکه در مقطعی خاص اتفاق بیفتد و دیگر تکرار نشود. وقتی یک مشکل آن‌چنان پیشرفت کرده و ادامه پیدا می‌کند که تمام زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بعد از مراجعه به یک پزشک عمومی که بررسی کند و تایید کند که مشکلات ما جسمی نیستند، زمان آن است که اقدامی کنیم.
اگر این نشانه‌ها را به مدت طولانی مشاهده می‌کنید، به مشاور جنسی مراجعه کنید:

  • اضطراب فراوانی هنگام سکس دارید
  • هیچ لذتی از رابطه نمی‌برید
  • هیچ کدام به ارگاسم نمی‌رسید
  • از رابطه جنسی شما مدت طولانی می‌گذرد
  • برای اولین رابطه مدت‌ها صبر کرده‌اید
  • نمی‌توانید درباره خواسته‌ها یا فانتزی‌هایتان با همسر خود صحبت کنید
  • نشانه‌هایی از بیش فعالی جنسی یا حتی بی میلی در همسر خود مشاهده می‌کنید
  • بعد از هر رابطه، بحث و دعوا دارید
  • از هم جدا می‌خوابید

البته این را هم باید بدانید که سکس تراپی فقط برای زمانی که به مشکل خورده‌اید نیست. گاهی ممکن است شما رابطه جنسی خوبی هم دارید؛ اما مایلید که شور و حرارت آن را بیشتر کنید و لذت بیشتری به خود یا شریک عاطفی برسانید. در این موارد هم سکس تراپیست می‌تواند کمک زیادی بکند.

تربیت جنسی کودک و نوجوان

تربیت جنسی کودک و نوجوان

موضوع دیگری که لازم دانستیم درباره آن صحبت کنیم، نحوه رفتار با کودکان و نوجوانان درباره مسائل جنسی و هویت جنسی است. همه مطالبی که در بالا به آن اشاره کردیم رشته‌ای هستند که از منشأ کودکی ما آغاز می‌شوند و اگر همه چیز در کودکی درست آموزش داده شود، از خیلی از مشکلات جلوگیری خواهد شد.

اگر تمایل دارید درباره تربیت جنسی کودک و نوجوان بدانید.پیشنهاد ما مطلب :آن چه باید از تربیت جنسی کودکان بدانید

از طرفی شناساندن خط قرمزها به کودکان برای جلوگیری از تجاوز جنسی بسیار اهمیت دارد و همچنین نحوه صحیح رفتار با کودکی که قربانی تجاوز شده است. نکته دیگر درباره نوجوانان است. این دوران زمانی است که هویت آن‌ها شکل می‌گیرد و مهم است که ما در کنارشان باشیم تا حد و مرزها را بشناسند، نحوه صحیح رابطه جنسی سالم را بدانند و در نهایت دچار مشکل نشوند.

مشاور جنسی یا سکس تراپیست کیست و چه کمکی می‌کند؟

مشاور جنسی یا سکس تراپیست کیست و چه کمکی می‌کند؟

مشاور جنسی یک متخصص میان رشته‌ای است که هم اطلاعات گسترده‌ای از وضعیت جسمانی و دستگاه تناسلی انسان دارد؛ هم در روانشناسی درباره روابط بین فردی و هویت جنسی تخصص دارد.

سکس تراپیست فضای امنی ایجاد می‌کند که بتوانید درباره دغدغه‌های خود درباره رابطه جنسی صحبت کنید و مشکلاتتان را شرح دهید و در صورت تمایل و با تشخیص او با همسر خود در جلسات شرکت می‌کنید تا بتوانید با گفت‌وگو بسیاری از چالش‌ها را پشت سر بگذارید.

در نهایت ما شما رو به دیدن ویدیوی از دکتر حمید محرابی از روانشناسان سیمیاروم دعوت میکنیم.


به یاد داشته باشید که مشاور جنسی هرگز شما را معاینه نمی‌کند و این جلسات مشاوره روانشناسی هستند.

3.8/5 - (24 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها