31 فروردین 1403

هنر گوش کردن به همسر و تاثیر آن در زندگی


خانه » مشاوره زناشویی » هنر گوش کردن به همسر و تاثیر آن در زندگی

احساس نزدیکی و صمیمت می تواند یک رابطه را حتی در روزهای سخت نیز نجات دهد. یکی از راه های ایجاد صمیمیت، به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات خود با دیگری و دریافت پاسخ از سوی او به نحوی است که احساس خوبی در هر دو طرف ایجاد کند. هنر گوش کردن به همسر و احساس همین برخورد از سوی همسر، کلید یک رابطه خوب و صمیمی است.

هنر گوش کردن به همسر:

گفته می شود یکی از دلایل رایج مراجعه افراد به روانشناس و مشاور، این است که کسی را بیابند که به حرف های آنها گوش دهد. برای آنکه بتوانید درددل کنید به یک نفر نیاز دارید که به حرف های شما دقیقا گوش دهد. هنر گوش کردن به همسر و همدردی برای یک رابطه خوب و عاشقانه اهمیت دارند.

چگونه می توان با همسر خود احساس صمیمیت و نزدیکی کرد؟

اولین گام در این راه تمایل به افشای افکار و احساسات خود برای همسرتان است. لزومی ندارد این ابراز احساسات و افکار صرفا در مورد رابطه شما باشد. می توانید در مورد هر چیزی در زندگی روزمره خود حرف بزنید. اگر به خود زحمت حرف زدن در مورد امور روزانه، چیزهای خوب و بد، کوچک و بزرگ، را ندهید، شما و همسرتان به تدریج یک زندگی مجزا خواهید داشت که کیلومترها از هم فاصله دارد.

گوش کردن مشتاقانه به همسر نیز به همان اندازه اهمیت دارد. در زمان حرف زدن او در مورد امور روزمره، آه نکشید، به تلفن خود نگاه نکنید و نگویید الان وقت ندارید. در عوض به حرف های او گوش دهید به نحوی که حمایت و تایید خود را به او نشان دهید. شاید این حرف ها در نظر شما جزئی و بی اهمیت برسد، اما برای او چیزهای مهمی است که در طول روز برایش رخ داده است.

شاید آنقدر گرفتار هستید که وقت ندارید ساعت ها روی صندلی بنشینید و با همسر خود حرف های بی هدف بزنید. اما وقتی پای زندگی مشترک به میان می آید، اختصاص زمانی برای حرف زدن و گوش کردن به همسر اهمیت زیادی دارد. حتی اگر زمان آزاد کمی دارید، همین مهم ترین دلیل برای آن است که در هر زمان و هر جا که می توانید برای ایجاد صمیمیت با همسر خود تلاش کنید.

بهتر است این نوع صمیمیت به صورت حضوری انجام شود، اما اگر بیشتر روز را از هم دور هستید، می توانید افکار و احساسات خود را از طریق تلفن، پیام و چت با هم به اشتراک بگذارید. یک خبر جالب خوانده اید، آن را برای همسرتان بفرستید و نظر او را بپرسید. یک آهنگ زیبا را در ماشین گوش کرده اید؟ لینک آن را برای همسرتان بفرستید و به او بگویید که این آهنگ او را به یاد شما می آورد.

اهمیت مهربانی در سلامت روان

دومین گام در ایجاد یک رابطه صمیمی، مسلط شدن به هنر گوش کردن به همسر و احساسات و عواطف او است. هنر گوش کردن به همسر دقیقا به چه معنی است؟ بخشی از آن بدین معنی است که به او نگویید برای او وقت ندارید. به حرف های همسرتان با اشتیاق توجه کنید. همه کارهای خود را کنار بگذارید و عمیقا گوش بدهید. مراحل بعدی شامل درک، تایید و حمایت کردن از همسر می شود.

هنر گوش کردن به همسر قلب هر رابطه سالمی است. این یکی از راه های موثر ایجاد رشد و تغییر در رابطه اجتماعی و فردی است. افرادی که گوش می دهند و شنیده می شوند، دموکرات تر هستند، بهتر پذیرای انتقاد هستند و بیشتر حاضرند برای حفظ رابطه خود تلاش کنند.

با گوش کردن به همسرتان به او نشان می دهید که به حرف های او اهمیت می دهید. به علاوه، گوش کردن مسری است. وقتی شما به حرف های همسر خود به دقت گوش دهید، احتمال اینکه او نیز با تمایل بیشتری به حرف های شما گوش دهد بیشتر می شود.

خبر خوب این است که هنر گوش کردن به همسر چیزی است که می توانید با تمرین آن را یاد بگیرید. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، بر این کار مسلط تر می شود. هر چه بیشتر به همسر خود گوش دهید، رابطه بین فردی شما بهتر می شود.

رموز هنر گوش کردن به همسر:

  • به دهان و چشم های گوینده نگاه کنید.
  • به دنبال معنای حرف های او باشید.
  • به زبان بدن همسر خود توجه کنید.
  • با او همدلی و همدردی داشته باشید.
  • از قضاوت زودهنگام پرهیز کنید.
  • به احساسات او در زمان بیان کلمات دقت کنید.
  • به لحن و بیان همسر خود دقت کنید.
  • کلمات او را در قالب حرف های خود تکرار کنید تا به او توجه و دقت خود را نشان دهید.
  • با تکان دادن سر حرف های او را تایید کنید.
  • خلاصه ای از حرف های او را تکرار کنید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها