5 فروردین 1403
وظایف زن در زندگی زناشویی

کارهایی که بهتر است زنان در زندگی زناشویی انجام دهند


خانه » مشاوره زناشویی » کارهایی که بهتر است زنان در زندگی زناشویی انجام دهند

کارهایی که بهتر است زنان در زندگی زناشویی انجام دهند، از جمله موضوعاتی است که همیشه مورد بحث بوده است.

  • آیا وظایف مشخصی برای زن در زندگی وجود دارد؟
  • شما به خودتان به‌عنوان یک همسر چه نمره‌ای می‌دهید؟
  • چقدر در زندگی مشترک و اداره رابطه‌ با همسرتان موفق هستید؟

در این مطلب سعی داریم راجع به مواردی صحبت کنیم که به زنان در اداره زندگی کمک می‌کند.

چرا انجام وظایف در زندگی زناشویی اهمیت دارد؟

هر کس در خانواده نقشی بر عهده دارد و باید کارهایی را انجام دهد. عدم انجام این کارها باعث می‌شود که خانواده کارکرد درست خود را از دست بدهد و بحث و اختلاف به وجود بیاید. جابه‌جایی نقش‌ها، نادیده گرفتن حقوق طرفین، عدم مسئولیت‌پذیری و انجام همه امور زندگی توسط مرد یا زن و در نهایت اعمال فشار مضاعف بر یکی از زوجین، از جمله عواملی است که می‌تواند باعث ایجاد اختلاف و تنش در زندگی زناشویی شود. این گونه اختلافات در نتیجه خستگی مفرط روحی، فشار عصبی ناشی از مسئولیت‌های زیاد، احساس تنهایی و عدم درک طرف مقابل از شرایط، به وجود می‌آید.

وظایف زن در زندگی زناشویی

کارهایی که بهتر است زنان در زندگی زناشویی انجام دهند، شامل چه مواردی است؟

توجه داشته باشید که بیشتر این موارد، متقابل است و هم شامل زنان و هم شامل مردان می‌شود. در قبال این موارد، کارهایی هم هست که مردان بهتر است انجام دهند.

احترام به همسر، به‌ویژه در جمع

این بدان معنی نیست که باید با همسر خود رسمی برخورد کنید؛ بلکه به معنی ارزش قائل شدن برای همسر و توجه به اوست. اگر در موضوعی با همسرتان اختلاف دارید، صحبت در مورد آن را برای زمانی که هر دو با هم هستید، نگه دارید یا موضوع را در گوشه‌ای دور از جمع با او در میان بگذارید.

از این که در برابر دیگران با او با سخنان زیبا حرف بزنید، خجالت نکشید. با او بحث نکنید، با القاب محترمانه و عاطفی صدایش کنید و همواره از خوبی‌های او یاد کنید. گلایه‌ها را برای تنهایی دو نفره بگذارید و با پرخاشگری با او صحبت نکنید.

دکتر مهدی بینا

دکتر مهدی بینا

متخصص روانپزشکی دانشگاه تهران

(تضاد زوجین, خانواده شاد, روابط فرازناشویی)

رزرو وقت مشاوره

 

رزرو وقت مشاوره

 

بیان واضح نیازها

نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همسرتان ذهن خوان باشد. او هنوز در حال کشف و یادگیری در مورد شخصیت و علایق شماست. اگر از چیزی ناراحت هستید یا می‌خواهید کاری را انجام دهید، با او به‌طور واضح حرف بزنید. پرخاشگری منفعل نداشته باشید؛ یعنی بی‌محلی، عدم پاسخ به نیاز همسر و بی‌توجهی را کنار بگذارید.

توصیه می‌شود کمی به او کمک کنید و فقط به او بگویید که به چه چیزی فکر می‌کنید. این امر شما را نیز از یک درگیری بزرگ و آسیب به احساساتتان نجات می‌دهد.

تشویق همسر

همیشه تشویق بهتر از گلایه کردن از اوست. اگر همسرتان مدام فراموش می‌کند کاری را که از او خواسته‌اید انجام دهد، به کاری فکر کنید که او به خوبی انجام داده است و او را در این کار تشویق کنید.

اگر لازم است یک بار دیگر به او یادآوری کنید، مطمئن شوید که لحن صدایتان بیشتر از این که آزاردهنده باشد، تشویق‌کننده باشد. او در صورت احساس قهرمان بودن در مقابل توبیخ و سرزنش، در انجام آن چه می‌خواهید، تلاش بیشتری خواهد کرد.

مراقبت از خود

کارهایی که بهتر است زنان در زندگی زناشویی انجام دهند، بدین معنی نیست که خودتان را فراموش کنید. روزهایی وجود خواهد داشت که به خاطر فشار کاری نمی‌توانید دوش بگیرید، غذای خوب بخورید و خوب بخوابید. ادامه این روند خیلی زود منجر به فرسودگی می‌شود. مهم‌ترین وظیفه شما آن است که انرژی و شادابی خود را حفظ کنید.

فردیت خودتان را فراموش نکنید. قبل از آن که همسر یا مادر شوید، چه علایق و سرگرمی‌هایی داشتید؟ سعی کنید در میان دغدغه‌های زندگی متأهلی، راهی برای رسیدن به علایق خود نیز پیدا کنید. از بچه‌ها بخواهید در کنار شما ورزش کنند. در زمان تنهایی، کتاب بخوانید یا هر کاری را انجام دهید که دوست دارید.

وظایف زن در زندگی زناشویی

قدردان همسر خود باشید

شاید او دچار نواقصی است، اما حتماً بودنش در کنار شما مزایایی هم دارد. به‌عنوان یکی از کارهایی که بهتر است انجام دهید این است که به او نشان دهید که قدر همه تلاش‌هایش را می‌دانید. وقتی کاری را انجام می‌دهد، حتی اگر آن را جزو وظایفش می‌دانید، قدردانی شما باعث می‌شود او احساس کند دوستش دارید و به او توجه می‌کنید.

بخشش

همه ما گاهی کار اشتباهی انجام می‌دهیم و احساسات دیگری را جریحه‌دار می‌کنیم. این بخش طبیعی هر زندگی است. اگر همسرتان کاری انجام داده که شما را ناراحت کرده است، با آرامش با او مطرح کنید و سعی کنید او را ببخشید. مرتب آسیب‌ها و خطاهای گذشته را یادآوری نکنید.

تلاش برای حفظ زیبایی

برای این کار نیازی نیست زیبایی مبهوت‌کننده یا لباس‌ها و آرایش آن چنانی داشته باشید. او شما را برای زندگی انتخاب کرده است و قرار است خود شما را با تمام زیبایی‌های منحصر به فردتان دوست داشته باشد. روی خصوصیات اخلاقی و شخصیتی مثبت تمرکز کنید: مانند صداقت، مهرورزی، فروتنی، وفاداری و سازگاری. وقتی این صفات مهم را داشته باشید، نه تنها همسر بهتری خواهید بود بلکه مادر و حتی انسان بهتری خواهید بود.

قابل‌اعتماد بودن و اعتماد کردن

یک مرد باید بتواند به همسرش در امور مختلف اعتماد کند. او باید شما را محرم زندگی‌اش بداند و مطمئن باشد که حریم زندگی‌تان را حفظ می‌کنید. رازداری، راست‌گویی، عمل به وعده‌ها و تلاش برای جلب اعتماد همسر از وظایف متقابل زن و مرد در زندگی زناشویی است.

وظایف مرد در زندگی زناشویی

از سوی دیگر، به همسرتان اعتماد کنید. برای حفظ زندگی نیازی نیست او را حبس کنید و ارتباطش را با تمام دوستان و آشنایان قطع کنید. او باید بتواند به‌طور طبیعی به امور شخصی‌اش بپردازد.

وظایف زن در زندگی زناشویی

بیش از حد گلایه نکنید

اگر می‌خواهید همسر بهتری باشید، از شکایت و سرزنش بیش از حد دست بردارید. در عوض، صلح‌جو باشید و به همسر و فرزندان خود آرامش خاطر دهید. اگر می‌خواهید چیزی را تذکر دهید، از عبارت‌هایی مانند “تو همیشه…”، و “تو هیچ‌وقت…” استفاده نکنید. در عوض، صریح و بدون کنایه خواسته خود را بیان کنید.

خوشحال کردن همسر

اگر می‌خواهید همسر خوبی باشید، همیشه به فکر احساس خوب او باشید. کاری کنید که خوشحال کردن او به عادتتان تبدیل شود. افکار مهم هستند؛ اما اقدام بسیار بهتر است. سعی کنید کارهایی را که دوست دارد انجام دهید و از او درباره چیزهایی که خوشحالش می‌کند، بپرسید.

خوشحال کردن خودتان

ممکن است همسرتان خوشحال باشد؛ اما اگر شما غمگین باشید، خوشحالی وی نیز از بین می‌رود. بنابراین، برای جلب رضایت خودتان نیز کاری انجام دهید.

افکار منفی را رها کنید. از چه چیزی خوشتان می‌آید و از چه چیزی بدتان می‌آید؟ وقتی همسرتان مشغول است، چه کاری می‌توانید برای خودتان انجام دهید که سرگرم شوید؟ چه کاری را مدت‌هاست انجام نداده‌اید؟

درباره مسائل جنسی و فانتزی‌هایتان با هم صحبت کنید. وقتی همسرتان ببیند که شما از رابطه جنسی لذت می‌برید، او نیز بیشتر لذت می‌برد.

بخشنده بودن

از شمردن کارهایی که برای زندگی انجام می‌دهید، دست بردارید. سخاوتمند باشید، این به معنای بخشیدن با قلبی شاد است. برای حفظ زندگی و اداره امور هر کاری از دستتان برمی‌آید انجام دهید.

عروس خوب بودن

به پدر و مادر همسر خود احترام بگذارید. به آن‌ها سر بزنید و صحبت کنید. به یاد داشته باشید که شما به‌عنوان همسر پسر آن‌ها، بخش مهمی از این خانواده به شمار می‌روید. تلاش کنید که همانند خانواده خود با مشکلات رفتاری و اخلاقی آنان کنار بیایید و آنان را همچون والدین خود قضاوت کنید.

مدیریت امور مالی

معمولاً زنان هزینه‌های منزل را مدیریت می‌کنند. یاد بگیرید چطور بودجه خانه را مدیریت کنید، هزینه‌ها را بر اساس میزان درآمد خانواده برنامه‌ریزی کنید به‌نحوی‌که ضمن برآورده کردن نیازها، برای زمان اضطرار نیز صندوقی داشته باشید. فقط پول را صرف کارهای غیرضروری نکنید. از نظر اقتصادی دوراندیشانه عمل کنید تا خانواده را در روزهای سخت نجات دهید.

حامی بودن

حمایت از اهداف و آرزوهای همسر از وظایف متقابل زن و مرد در زندگی زناشویی است. اهداف همسرتان را در زندگی بشناسید و از آن‌ها حمایت کنید. از سوی دیگر، در مشکلات به فکر راه‌هایی باشید که به همسرتان کمک کنید تا از پس مشکل برآید. در اختلافات از همسرتان دفاع کنید و اجازه ندهید کسی به او بی‌حرمتی کند.

خجالت‌زده نکردن همسر

از عزت و شرافت همسر خود محافظت کنید. زنی باشید که بتواند به او افتخار کند و به خاطر او خجالت نکشد. نجابت را سرلوحه قرار دهید. کاری نکنید که موجب شرمساری و لطمه به آبروی خود شما و او شود. از شوخی‌های سبکسرانه و رفت‌وآمدهای خارج از عرف خودداری کنید. سعی کنید به نحوی پوشش خود را انتخاب کنید که مطلوب شأن شماست و همسرتان نیز از آن راضی است.

در هر حالتی، وفاداری خود را حفظ کنید. حتی اگر با همسرتان اختلاف دارید، اگر به نیازهای شما پاسخ داده نمی‌شود، اگر محبتی دریافت نمی‌کنید، راه چاره خیانت نیست. مشکل خود را از طریق زوج درمانی حل کنید.

خرد ورزی

یک زن خوب بهتر است بداند چه تصمیمی برای خانواده‌اش بهتر است. بتواند درست و غلط را برای خانواده خود تشخیص دهد. منطق و تجربه خود را افزایش دهید تا اشتباهات کمتری را مرتکب شوید. اگر عقل و خرد بیشتری در امور از خود نشان دهید، همسرتان بیشتر به شما اعتماد می‌کند و در جریان زندگی بیشتر به شما تکیه خواهد کرد.

شناخت همسر

فقط به این دلیل که با او ازدواج کرده‌اید به این معنی نیست که از قبل همه‌چیز را راجع به او می‌دانید. هنوز چیزهای زیادی در مورد شوهرتان باید بدانید. در کسب شناخت بیشتر و عمیق از او مشتاق باشید.

بهتر است بدانید چه چیزی او را واقعاً خوشحال یا غمگین می‌کند. رویاهای او را در زندگی بشناسید. هرچه بیشتر او را بشناسید، بیشتر می‌توانید او را دوست داشته باشید و دوست داشتن او را جلب کنید.

دنبال کردن صداقت، وفاداری، نظم، خویشتن‌داری، اعتماد، خرد و بسیاری دیگر به‌طور همزمان کار ساده‌ای نیست. اما اگر واقعاً به همسر و زندگی خود علاقه‌مند هستید، تلاش برای رعایت این موارد برای شما آسان خواهد شد.

همراه داشتن یک مشاور در کنارتان نیز می‌تواند در بزنگاه‌های سخت زندگی به شما کمک کند. مشاور و زوج درمانگر همیشه برای مشکلات زناشویی نیست. لازم نیست صبر کنید تا به مشکل برخورد کنید و پس از کور شدن گره زندگی به مشاور مراجعه کنید. یک زوج سالم و علاقه‌مند به یکدیگر می‌دانند که مشاور می‌تواند به آن‌ها در داشتن رابطه بهتر، عشق‌ورزی بیشتر، شناخت بهتر از همسر و تفاهم بیشتر کمک کند.

امیدواریم که به بسیاری از سوالات و ابهامات شما در مورد کارهایی که بهتر است زنان در زندگی زناشویی انجام دهند، پاسخ داده باشیم. چنانچه سوال یا ابهامی برای شما باقی مانده است، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

در زمینه زوج درمانی  می‌توانید با دکتر فرشته موتابی،دکتر شهریار شهیدی، دکتر ملیحه ایلخانی، دکتر سعید ایمانی، دکتر سمیه بابایی و دکتر مونا چراغی از مشاوران تأیید شده سیمیاروم هستند، مشاوره داشته باشید.

منبع

3.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ش . ف

موضوعات عنوان شده اصول اولیه یک رابطه زناشویی بود.
هم برای زن و هم مرد ،من متوجه نشدم که چرا عنوان وظایف زن به این مقاله داده شده بود!؟
و از نظر من مطالب خیلی کلی بود که هر نویسنده غیرمتخصص هم میتونست بنویسه
و هیچ نگاه حرفه ای در اون دیده نمیشه.

بهرام محقق

با سلام
این مطالبی که گفتید وظایف زن در زندگی زناشویی نیست بلکه اخلاق زن خوب (البته از نظر شما) است.