23 فروردین 1403
کرونا

مراقبت از سلامت روان در دوره شیوع کرونا


خانه » کرونا و سلامت روان » مراقبت از سلامت روان در دوره شیوع کرونا

شیوع بیماری هایی مانند همین کرونا ویروس جدید ترسناک است و می تواند روی سلامت روان شما تاثیر منفی داشته باشد. همین استرس و نگرانی شما را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد.

بنابراین، در کنار مراقبت های بهداشتی برای حفظ سلامت جسمی خود، با استفاده از راهکارهای زیر باید مراقب سلامت روان خود نیز باشید:

از شایعات و کانال های غیر تخصصی دور شوید و اخبار را از منابع معتبر پیگیری کنید:

شایعه و حرف های ضد و نقیض اضطراب شما را بیشتر می کند. این در حالی است که دریافت اطلاعات خودمراقبتی صحیح، به شما این احساس را می دهد که اوضاع در کنترل است.

اخبار را تنها از سایت سازمان بهداشت جهانی و منابع بهداشت و درمان کشور خود پیگیری کنید.

احوال پرسی کنید تا آرامشتان حفظ شود:

در زمان استرس، از حال دوستان و آشنایان خود باخبر شوید و از حمایت عاطفی آنان بهره مند شوید.

روتین مناسبی برای حفظ آرامش داشته باشید:

زمانی که در خانه قرنطینه شده اید یا توصیه شده است از خانه خارج نشوید، احساس کسالت، خستگی و افسردگی طبیعی است. برای دوری از استرس در زمان شیوع بیماری هایی نظیر کرونا :

  • از تکنیک های آرامش بخش و مدیریت استرس کمک بگیرید.
  • فعالیت کنید، حتی اگر به معنی 30 دقیقه رقص یا ورزش در خانه باشد.
  • از رژیم غذایی سالم و مناسب تبعیت کنید.

فرضیه سازی نکنید:

هر کسی که سرفه می کند، کرونا ندارد. هر کسی که کمی بی حال به نظر می رسد، دچار بیماری عفونی نیست. این فرضیه سازی و قضاوت کردن افراد شما را بیشتر از قبل نگران می کند.

از اصول پیشگیری مانند زدن ماسک، استفاده از دستکش و ضدعفونی دست ها پیروی کنید. اما بیش از حد نگران نباشید.

اخبار را بیش از حد دنبال نکنید:

خبری به شما رسیده است که ویروس کرونا در حال شیوع است. دستورالعمل های بهداشتی و اصول خودمراقبتی نیز به شما آموزش داده شده است. همین کافی است! اینکه هر روز و هر لحظه آخرین اخبار مربوط به تعداد مبتلایان و قربانی ها را مرور کنید، چیزی جز به خطر انداختن سلامت روان در انتظار شما نخواهد بود.

برای سلامت جسمیتان لازم است که به طور کامل خود را از اخبار دور نکنید، اما زمان و تعداد آن را محدود کنید.

 

کرونا

روی حال تمرکز کنید:

در شرایط خطر، نگرانی درباره آینده و ترس از آنچه پیش روست بیشتر می شود. این احساس خستگی و ناتوانی در کنترل پیشگیری از ابتلا به کرونا را بیشتر می کند.

روز خود را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید و برنامه کامل و منظمی داشته باشید. اجازه ندهید بیکاری روز شما را پر کند. حتی اگر در خانه هستید و به طور موقت کار نمی کنید، روز را با برنامه دیگری مانند فیلم دیدن یا کتاب خواندن پر کنید.

مراقب سلامت روان کودکان باشید:

کودکان متوجه آمار و ارقام و شدت عوارض یک بیماری نمی شوند. او فقط صورت نگران و تمهیدات بهداشتی چندین برابر را می بیند. شنیدن خبرهای مرگ و میر و دیدن تصویر آمبولانس و بیماران مبتلا به کرونا در ICU این تصویر را برای فرزندتان القا می کند که جهان جای خطرناکی است و همه افراد بیمار و خطرناک هستند.

جهان آنقدر هم که این روزها به نظر می رسد جای خطرناکی نیست.

این شرایط موقت است، اما تاثیر این استرس و نگرانی در روان فرزندتان به جا می ماند. با او صحبت کنید و به او بگویید که جای ترس و نگرانی نیست. روش های مراقبت بهداشتی را به او آموزش دهید و به او اطمینان دهید که رعایت درست این موارد برای سلامت نگه داشتن خانواده کافی است.

سلامت روان کارکنان حوزه بهداشت در مقابله با کرونا

 مواجهه با عفونتی در این مقیاس، نیروهای درمانی را تحت فشار روانی و جسمی شدید قرار داده است. برای مبارزه درست با این بیماری، کارکنان حوزه بهداشت باید در بالاترین سطح سلامت روان و روحیه قرار داشته باشند.

تشویق خانواده به ماندن در قرنطینه

در خط مقدم مبارزه با این ویروس، کارکنان حوزه بهداشت قرار دارند. منظور از کارکنان حوزه بهداشت هر کسی از پزشک متخصص تا نیروهای خدماتی درمانگاه ها و بیمارستان هاست. آنان گاهی با کمترین امکانات حفاظتی جان خود را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار داده اند تا از سلامت جسمی جامعه حفاظت کنند.

آنان را همچون فرماندهان و سربازان جنگ تصور کنید. برای تقویت روحیه و توان سربازان چه کاری انجام می دهید؟ در خاطرات جنگ بسیار از روحیه گرفتن سربازان از حمایت های دریافتی از سوی مردم یاد می شود.

در شرایط پرفشار و استرس شیوع بیماری کرونا، حامی و پشتیبان نیروهای بهداشتی باشید.

از فضای مجازی برای روحیه دادن به کارکنان حوزه بهداشت استفاده کنید. برای آنان پست های تقدیر و تشکر ارسال کنید. فداکاری هایشان را یاد کنید و به آنان پیام های امیدبخش ارسال کنید.

هر چند آنان در شرایط سخت کاری مبارزه با کرونا به سر می برند، اما مطمئنا می توانند در زمان استراحت خود از این طوفان توئیتری و هشتگ ها و استوری های حمایت کننده و روحیه بخش امید و توان بیشتری بگیرند.

در نوشته های خود، تقدیر از نیروهای پنهان در مقابله با این ویروس را فراموش نکنید. پزشکان و پرستاران در مرکز توجه هستند. اما بدون حضور آزمایشگاهیان تشخیص به مشکل برمی خورد. متخصصان رادیولوژی، بهیارها و نیروهای خدماتی بیمارستان ها را فراموش نکنید.

سخنی با کارکنان حوزه بهداشت:

شما امید مردم هستید. حفظ روحیه و توان شما اهمیت زیادی در بازگشت جامعه به شرایط سلامتی دارد. هر چند شما، به شرایط سخت، دیدن بیماران زیاد و فوت بیمار عادت دارید، اما امروز فشار شیوع یک اپیدمی سلامت شما را تهدید می کند.

از این رو مراقبت از خودتان بیشتر اهمیت دارد. مرگ هر بیمار در این شرایط می تواند روحیه شما را بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار دهد. شرایط قرنطینه و به هم خوردن روتین زندگی و هر آنچه ما از آن بی خبر هستیم، می تواند شما را افسرده کند. دوری از خانواده، دلتنگی برای والدین همسر و بچه ها به سخت تر شدن تحمل این شرایط می افزاید.

از این رو، اهمیت دارد که نشانه های افسردگی را در خود پیگیری کنید:

  • تحریک پذیری
  • ناتوانی یا عدم تمایل در استراحت کردن
  • گریه در تنهایی
  • هجوم افکار منفی در مورد بیماری
  • ناراحتی بیش از حد به خاطر مرگ و از دست رفتن بیماران

در صورت امکان از خودتان، ساعت های استراحت، غذا و محیط (اگر شرایط در حد معقول خوب است) فیلم برداری کنید و برای خانواده بفرستید. از حال آنان باخبر شوید.  حرف زدن با خانواده و اطمینان از سلامت همه به شما کمک می کند که روحیه خودتان را حفظ کنید.

با همکارانتان چند دقیقه ای را در روز به شادی اختصاص دهید. شنیدن یک آهنگ شاد، رقص و آهنگ خواندن را برای مبارزه با افسردگی فراموش نکنید.

از خودتان یک کلیپ شاد ضبط کنید و به دیگران روحیه بدهید.

در نهایت از مشاور یا روانشناس کمک بگیرید. به اشتراک گذاری داستان ها و اتفاقاتی که در این مدت بر شما گذشته است، به تخلیه فشار روانی کمک می کند.

حفظ سلامت روان شما به کنترل بیماری کرونا کمک شایانی می کند. شما امید بیماران هستید و سلامتتان در اولویت قرار دارد.

از خودتان محافظت کنید.

در این ویدئو راه‌های مقابله با استرس در دوران کرونا را مشاهده می‌کنید.

سخنی با همه:

تصور نکنید که شما در سخت ترین دوره جهان زندگی می کنید. فراموش نکنید که از عمر بشر در روی زمین زمان گذشته است و جهان حوادثی سخت تر از این را به خود دیده است.

شاید مشهورترین آنها همه گیری جذام و طاعون خیارکی در قرون وسطی باشد که تقریبا یک سوم جمعیت اروپا را از بین برد.

جهان بارها شیوع وبا و انواع ویروس های خطرناک از جمله ایدز را تجربه کرده است.

همه این دوران های سخت با کنترل و رعایت نکات بهداشتی گذشته اند. دوره شیوع ویروس کرونا نیز همانند تمام قبلی ها می گذرد. مراقب باشید که با نگرانی و اضطراب بیش از حد به سلامت روانتان آسیب نزنید.

احساس این روزهای شما چیست؟ شیوع این بیماری چقدر در زندگیتان تاثیر داشته است؟

 

 

در زمینه سلامت روان و تنی  می‌توانید با دکتر فریبا  زرانی  که از مشاوران تأیید شده سیمیاروم هستند، مشاوره داشته باشید.

منبع:

https://secure.jbs.elsevierhealth.com/action/cookieAbsent?code=null

https://www.mentalhealth.org.uk/coronavirus/looking-after-your-mental-health-during-coronavirus-outbreak

 

[block id=”afsordegi”]

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها