30 اردیبهشت 1403
افسردگی در مردان

با افسردگی در مردان و راه پیشگیری از آن آشنا شوید


خانه » افسردگی » با افسردگی در مردان و راه پیشگیری از آن آشنا شوید

افسردگی یک بیماری روانی جدی است که بر احساس، تفکر و انجام فعالیت‌های روزانه شخص تأثیر منفی می‌گذارد. باعث احساس غمگینی، تحریک‌پذیری یا پوچی و فقدان احساس لذت یا علاقه نسبت به چیزهایی می‌شود که شخص معمولاً از آنها لذت می‌برد. در حالی که کاملاً طبیعی است که هر کس گاهی اوقات احساس ناراحتی داشته باشد، اگر علائم به مدت 2 هفته یا بیشتر ادامه یابد، احتمال ابتلا به افسردگی مطرح می‌شود.

هنجارهای اجتماعی که مردانگی را تعریف می‌کنند، مانند صحبت نکردن در مورد احساسات یا ناراحت نشدن، باعث می‌شوند که به افسردگی مردان پرداخته نشود و این قشر از جامعه کمتر برای درمان مراجعه کنند. در این مطلب به نشانه‌های افسردگی در مردان و درمان آن می‌پردازیم.

عوامل بروز افسردگی در مردان

افسردگی می‌تواند توسط طیف وسیعی از عوامل ایجاد شود و هر فردی شرایط منحصر به فردی دارد. در شرایط زیر ریسک بروز افسردگی بیشتر است:

  • ابتلای یکی از اعضای نزدیک خانواده به افسردگی
  • ابتلا به یک بیماری جسمی جدی
  • داشتن شخصیت مستعد افسردگی، مانند شخصیت مضطرب، کمال گرا، خودانتقادگر
  • مصرف مواد مخدر و الکل

در بلاگ سیمیاروم بیشتر بخوانید: افسردگی در سالمندان و پیشگیری از آن

پیش مشاره سیمیاروم

هیچ دلیل واحدی برای افسردگی مردان وجود ندارد. عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی همگی در آن نقش دارند، مانند انتخاب سبک زندگی، روابط و مهارت‌های مقابله‌ای. بنابراین، هر مردی ممکن است دچار افسردگی شود. اما برخی از عوامل خطر، آنها را آسیب‌پذیرتر می‌کند. عواملی مانند:

  • تنهایی و عدم دریافت حمایت اجتماعی
  • ناتوانی در مقابله مؤثر با استرس
  • سابقه سوء مصرف الکل یا مواد مخدر
  • تروما یا تجربه آزار در اوایل دوران کودکی
  • پیری در انزوا، با شبکه اجتماعی کم
  • تن دادن به کلیشه‌های اجتماعی در مورد مردان و عدم ابراز احساس اندوه و غم
  • پشت سر گذاشتن رویدادهای سخت زندگی مانند طلاق، از دست دادن شغل یا سوگواری
  • فشارهای اجتماعی، اقتصادی، مسائل ناشی از محل کار

افسردگی مردان

افسردگی در مردان چه نشانه‌هایی دارد؟

علائم و نشانه‌های افسردگی مردان را می‌توان به جسمی، روانی، عاطفی و رفتاری تقسیم کرد. هر چند افسردگی یک اختلال روانی است، اما می‌تواند در جسم نیز تأثیرات خود را نشان دهد. توجه به علائم جسمی در مردان اهمیت زیادی دارد.

زیرا احتمال مراجعه مردان برای درمان بیماری‌های جسمی بسیار بیشتر از درمان بیماری‌های روانی است. در صورتی که علائم جسمی افسردگی به درستی تشخیص داده شوند، ارجاع برای درمان افسردگی بهتر صورت می‌گیرد.

وجه تمایز این علائم با یک بیماری جسمی آن است که توضیح پزشکی برای آنان وجود ندارد و بدن کارکرد صحیح خود را دارد، اما علائم دیده می‌شوند. علائم جسمی افسردگی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تنگی قفسه سینه
  • مشکلات گوارشی مانند نفخ، اسهال و یبوست
  • اختلال نعوظ و سایر مشکلات جنسی
  • سردرد
  • مسائل هورمونی مانند تستوسترون پایین
  • درد
  • ضربان قلب، یا تپش قلب
  • کاهش وزن ناخواسته (و گاهی افزایش وزن)

علائم روانی افسردگی مردان با زنان متفاوت است، که همین مسئله می‌تواند تشخیص افسردگی را دشوارتر کند. این علائم ممکن است با نحوه تفکر و پردازش اطلاعات فرد تداخل داشته باشد و بر رفتار و احساسات تأثیر بگذارد.

برخی از رایج‌ترین علائم روانی افسردگی در مردان عبارتند از:

پیش مشاره سیمیاروم
  • ناتوانی در تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • الگوهای فکری وسواسی
  • افکار مسابقه‌ای
  • مشکلات خواب، معمولاً مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب
  • افکار خودکشی

علائم افسردگی در مردان شامل مسائل عاطفی نیز می‌شود. وقتی بیشتر مردم کلمه افسردگی را می‌شنوند، به شخصی فکر می‌کنند که بسیار غمگین به نظر می‌رسد.

با این حال، غم و اندوه تنها یکی از بسیاری از احساسات احتمالی است که افسردگی می‌تواند ایجاد کند. در بسیاری از مردان، علائم عاطفی به جای اندوه، به اشکال زیر ظاهر می‌شود:

  • تحریک‌پذیری
  • پرخاشگری
  • خشم
  • کناره‌گیری عاطفی از دوستان، خانواده و همکاران
  • ناامیدی
  • عدم علاقه به خانواده، اجتماع، سرگرمی‌ها و کار
  • کمبود میل جنسی
  • بی‌قراری

علائم روانی، جسمی و عاطفی در مردان بر رفتار آنان نیز تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که برخی از مردان در ابراز احساسات خود مقاومت می‌کنند، اغلب این علائم رفتاری افسردگی در آنها است که برای دیگران آشکارتر است.

در مردان، علائم رفتاری افسردگی معمولاً عبارتند از:

  • ناتوانی و اشکال در انجام کار، خانواده و سایر مسئولیت‌های شخصی
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • افراط در نوشیدن الکل
  • درگیر شدن در فعالیت‌های پرخطر، مانند رانندگی با بی‌احتیاطی یا داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
  • ایزوله سازی اجتماعی
  • اقدام به خودکشی

روش‌های تشخیص افسردگی مردان

همانطور که گفتیم افسردگی در اغلب موارد در مردان تشخیص داده نمی‌شود که علت‌های مختلفی برای آن وجود دارد. یکی از دلایل آن عدم شناخت نشانه‌های افسردگی در مردان و تفاوت آن با نشانه‌های رایج افسردگی است. در بین مردم این طور تصور می‌شود که احساس غم همیشه علامت اصلی افسردگی است.

اما برای بسیاری از مردان، این علامت اولیه نیست. این اختلال در مردان بیشتر با علائمی مانند سردرد، مشکلات گوارشی، خستگی، تحریک‌پذیری یا درد طولانی مدت و همینطور احساس انزوا و حواس‌پرتی همراه است.

از سوی دیگر، به دلیل کلیشه‌های اجتماعی بسیاری از مردان علائم و نشانه‌های افسردگی را در خود نادیده می‌گیرند یا آن را کم اهمیت جلو می‌دهند در حالی که متوجه شدت تأثیر علائم بر کیفیت زندگیشان نیستند. بسیاری از مردان علاقه ندارند پیش خود یا دیگران اعتراف کنند که دچار افسردگی شده‌اند.

در بسیاری از جوامع و خانواده‌ها این طور به مردان القا می‌شوند که نباید احساسات خود را بروز دهند و همین آموزه غلط، نرخ مراجعه برای تشخیص و درمان را در بین مردان کاهش می‌دهد. اما نادیده گرفتن، سرکوب کردن یا پوشاندن افسردگی با رفتار ناسالم فقط باعث بدتر شدن احساسات منفی می‌شود.


شما می‌توانید برای تشخیص کلی وضعیت افسردگی خود، در تست افسردگی سیمیاروم شرکت کنید


افسردگی در مردان چگونه درمان می‌شود؟

در صورتی که دچار افسردگی هستید، روانپزشک و روانشناس می‌توانند در تدوین یک برنامه درمانی برای کسب سلامت روان به شما کمک کنند. مهم‌ترین خط درمان‌های افسردگی از طریق دارو درمانی، روان درمانی، درمان‌های تحریک مغزی و خویاری است.

دارو درمانی

داروهای ضد افسردگی و تثبیت کننده خلق و خو بر فرآیندهای شیمیایی مغز تأثیر می‌گذارند که خلق و خوی را کنترل می‌کنند. اثربخشی داروها به طور معمول 4 تا 6 هفته طول می‌کشد. بسته به شدت افسردگی، داروهای متعددی ممکن است تجویز شود که به تشخیص روانپزشک بستگی دارد.

روان درمانی

طیف گسترده‌ای از درمان‌های روانشناختی برای افسردگی مردان وجود دارد، شامل رفتار درمانی شناختی (CBT)، درمان بین فردی (IPT)، روان درمانی، و مشاوره افسردگی. در صورتی که مراجع دچار افسردگی باشد، ممکن است یکی از این روش‌های درمانی به تنهایی یا در ترکیب با دارو درمانی تجویز شود.

درمان‌های تحریک مغز

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) یک روش غیر تهاجمی است که در آن یک سیم پیچ الکترومغناطیسی روی پوست سر قرار می‌گیرد تا سلول‌های عصبی مغز را که خلق و خو را کنترل می‌کنند، تحریک کند.

اختلال دو قطبی در کودک و نوجوان

شوک درمانی (ECT) نیز شامل یک تحریک الکتریکی مختصر مغز در حالت بیهوشی است. این دارو برای درمان انواع خاصی از افسردگی، از جمله افسردگی شدید که به دارو پاسخ نداده است، استفاده می‌شود.

خودیاری و درمان‌های جایگزین

طیف وسیعی از تکنیک‌های خودیاری و درمان‌های جایگزین یا مکمل را می‌توان برای درمان افسردگی به تنهایی یا همراه با انواع دیگر درمان‌ها مورد استفاده قرار داد. همه انواع افسردگی را نمی‌توان با استفاده از این روش‌ها به تنهایی درمان کرد، بنابراین مهم است که با روانپزشک خود برای ایجاد یک برنامه درمانی شخصی صحبت کنید که برای سلامت روان شما کارساز باشد. خودیاری و درمان‌های جایگزین عبارتند از مدیتیشن، تغذیه سالم و ورزش منظم، اجتناب از مصرف الکل و مواد مخدر، یوگا و طب سوزنی.

روش‌های پیشگیری از افسردگی در مردان

شبکه حمایتی

اولین گام برای مقابله با افسردگی مردان یافتن افرادی است که واقعاً بتوانید با آنها ارتباط رودررو داشته باشید. این به معنای حرف زدن با همکار یا چت کردن با همکلاسی در مورد ورزش نیست.

بلکه باید کسی را در زندگی خود داشته باشید که در کنار او احساس راحتی کنید و بتوانید احساساتتان را با او به اشتراک بگذارید. کسی که به شما گوش دهد، شما را قضاوت نکند و در لحظات سخت کنار شما باشد.

به عنوان یک مرد باید درک کنید که صحبت کردن از احساساتتان کار بدی نیست. در واقع، شما در هر لحظه از زندگی با رفتارهایتان در حال انتقال احساساتتان به اطرافیان هستید. فقط برای این کار از کلمات استفاده نمی‌کنید.

اگر برای حل مشکلات و نگرانی هایتان، بدخلقی می‌کنید، روبه الکل و سیگار آورده‌اید، دعوا می‌کنید یا در خود فرورفته‌اید، نزدیک‌ترین افراد به شما متوجه می‌شوند که چیزی اشتباه است. در عوض، صحبت کردن در مورد آنچه بر شما می‌گذرد، به شما کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشید و از افسردگی جلوگیری کنید.

تفریح و ارتباط با اطرافیان

سعی کنید ارتباطات اجتماعی بیشتری داشته باشید. هر چه ارتباطات بهتری داشته باشید، شبکه حمایتی شما بهتر خواهد بود. دوستی را به یک بازی، فیلم یا کنسرت دعوت کنید. با یک دوست قدیمی تماس بگیرید.

به مهمانی‌های بیشتری بروید و مهمان‌های بیشتری را به خانه خود دعوت کنید. سعی کنید ارتباطات خود را با افرادی بیشتر کنید که به شما حس خوبی می‌دهند.

عادات سالم

تغییرات مثبت در شیوه زندگی می‌تواند به رفع افسردگی و جلوگیری از بازگشت آن کمک کند. با یادگیری عادات خواب سالم، برنامه خواب بهتری داشته باشید. استرستان را کنترل کنید.

استرس نه تنها افسردگی را طولانی‌تر و بدتر می‌کند، بلکه می‌تواند آن را نیز تحریک کند. تمام چیزهایی را که در زندگی شما استرس ایجاد می‌کند، مانند بار کاری، مشکلات مالی، یا روابط غیرحمایت‌کننده، بیابید و راه‌هایی برای کاهش فشار و بازیابی کنترل پیدا کنید.

روش‌های کسب آرامش

تکنیک‌های تمدد اعصاب را تمرین کنید. تمرین آرام‌سازی روزانه می‌تواند به جلوگیری از افسردگی مردان و حتی درمان آن، کاهش استرس و تقویت احساس شادی و رفاه کمک کند. یوگا، تنفس عمیق، آرام سازی پیشرونده عضلات یا مدیتیشن را امتحان کنید.

نور خورشید

زمانی را در نور خورشید بگذرانید. بیرون رفتن در ساعات روز و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند به افزایش سطح سروتونین و بهبود خلق و خوی شما کمک کند. پیاده‌روی کنید، با ورزش کردن در فضای باز، فواید آن را دوچندان کنید. اگر در جایی زندگی می‌کنید که آفتاب زمستانی کمی دارد، از نور درمانی استفاده کنید.

فهرست تقویت روحیه

فهرستی از کارهایی تهیه کنید که می‌توانید برای تقویت سریع خلق و خوی انجام دهید. هرچه «ابزار» بیشتری برای مقابله با افسردگی مردان داشته باشید، بهتر است. سعی کنید هر روز، حتی اگر احساس خوبی دارید، تعدادی از ایده هایتان را اجرا کنید. برای مثال، آخر هفته را در طبیعت بگذرانید.

یک کتاب خوب بخوانید. یک فیلم یا برنامه تلویزیونی خنده دار تماشا کنید. یک دوش آب گرم بگیرید. به کارهای عقب مانده رسیدگی کنید. حیوان خانگی بگیرید. به موسیقی گوش دهید. یک کار سرگرم کننده که همیشه دوست داشتید انجام دهید.

رژیم غذایی سالم

برای جلوگیری از افسردگی از یک رژیم غذایی سالم تبعیت کنید. آنچه می‌خورید تأثیر مستقیمی بر احساستان دارد. قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را به حداقل برسانید.

ممکن است تنقلات شیرین، غذاهای فرآوری شده یا فست فود مانند پاستا یا سیب زمینی سرخ کرده هوس بکنید، اما این غذاهایی که در کوتاه مدت به شما «احساس خوب» می‌دهند، به سرعت منجر به اختلال در خلق و خو و انرژی می‌شوند. مصرف غذاهایی را که می‌توانند بر خلق و خوی شما تأثیر منفی بگذارند، کاهش دهید، مانند کافئین، الکل، چربی‌های حاوی ترانس، و غذاهایی با سطوح بالای نگهدارنده‌های شیمیایی یا هورمون ها.

در عوض، غذاهای غنی از مواد مغذی تقویت کننده خلق و خو، مانند موز (منیزیم برای کاهش اضطراب، ویتامین B6 برای تقویت هوشیاری، تریپتوفان برای افزایش سطح سروتونین و احساس خوب) و اسفناج (منیزیم و فولات برای کاهش بی قراری و بهبود خواب) را امتحان کنید. از کمبود ویتامین‌های B که می‌تواند باعث افسردگی شود، جلوگیری کنید. مرکبات، سبزیجات برگدار، لوبیا، مرغ و تخم مرغ بخورید.

در بلاگ سیمیاروم بیشتر بخوانید:

تغییر الگوی فکری

تفکر منفی را به چالش بکشید. آیا احساس می‌کنید ناتوان یا ضعیف هستید؟ اینکه اتفاقات بدی رخ می‌دهد و نمی‌توانید کاری در مورد آن انجام دهید؟ که وضعیتتان ناامید کننده است؟ افسردگی روی همه چیز تأثیر منفی می‌گذارد، از جمله نگاهتان به خودتان و انتظاراتتان از آینده.

افسردگی باعث غلبه افکار منفی می‌شود. اما مهم است به یاد داشته باشید که این نگرش‌های غیرمنطقی و بدبینانه، که به عنوان تحریفات شناختی شناخته می‌شوند، واقع بینانه نیستند. با این حال، فقط با گفتن «مثبت فکر کن» نمی‌توانید از این چارچوب ذهنی بدبینانه خارج شوید. در اغلب موارد، این الگوی فکری آنقدر تکرار و خودکار شده که حتی کاملاً از آن آگاه نیستید.

در عوض، ترفند این است که نوع افکار منفی را که به افسردگی شما دامن می‌زنند، شناسایی کنید و آنها را با یک تفکر متعادل جایگزین کنید. به جای تفکر همه یا هیچ، تعمیم بیش از حد یک تجربه منفی به تمام زندگی، به رویدادهای مثبت بیشتر در زندگیتان توجه کنید و در آن مسیر پیش بروید.

در نهایت، باز هم تأکید می‌کنیم که علائم افسردگی مردان ممکن است با علائم افسردگی در زنان متفاوت باشد. مردان به احتمال بیشتری، افسردگی را با خشم و پرخاشگر و رو آوردن به مصرف مواد یا رفتارهای پرخطر ابراز می‌کنند. افزایش آگاهی از علائم افسردگی در مردان می‌تواند مسیر درمان را هموارتر کند.

جستجوی کمک برای دران افسردگی ضروری است و درمان می‌تواند به طور قابل توجهی سلامت روان و بهزیستی عاطفی مرد را بهبود بخشد. مشاوره روانشناسی آنلاین می‌تواند شروع درمان را برای مردانی ساده‌تر کند. که از مراجعه حضوری اکراه دارند. مشاوره آنلاین سیمیاروم در این مسیر در کنار شماست. با ما تماس بگیرید.

منبع

منبع

منبع

5/5 - (1 امتیاز)
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها