5 اردیبهشت 1403

طرز برخورد با همسر شکاک


خانه » مشاوره زناشویی » طرز برخورد با همسر شکاک

کشیدن مرزی بین اینکه زنان بیشتر شکاک هستند یا مردان، کمی دشوار است. هر دو جنس می توانند دچار این مشکل باشند و اگر هر یک از آنها چنین رفتاری داشته باشند، زوج دیگر باید خود را آماده یک مبارزه خستگی ناپذیر کند. مسلما نمی توان روی رفتارهای یک همسر شکاک چشم های خود را ببندیم، اما مشکل آنجاست که بسیاری از افراد از شروع دعوا هراس دارند. زندگی با این افراد ساده نیست. آنها حتی به ساده ترین اتفاقات زندگی، حتی خرید رفتن همسر خود نیز شک دارند و آن را تلاشی برای خیانت کردن تعبیر می کنند. این گونه تهمت ها و نسبت های نادرست به همسر باعث ایجاد احساس آزردگی و توهین در او می شود و می تواند باعث فروپاشی زندگی شود. از این رو یادگیری طرز برخورد با همسر شکاک برای نجات زندگی مشترک ضروری است. راهکارهای زیر می توانند به شما کمک کنند.

طرز برخورد با همسر شکاک:

به ندرت ممکن است مقصر بدگمانی شما باشید:

هر چند نوع رفتار و ارتباطات شما در تفکر و برداشت های همسرتان مهم است، اما اغلب این خود افراد شکاک هستند که مشکل دارند. در واقع، یک صحبت معمولی با همکار جنس مخالف کار خطایی نیست، اما در نظر فرد شکاک می تواند تعبیر دیگری داشته باشد. نوع نگاه، برداشت ها و رفتار همسرتان را شخصی تعبیر نکنید. هر چند فرد شکاک سعی می کند با سفسطه و تعبیرهای غلط شما را مقصر رفتارهای خود جلوه بدهد.

به همسر شکاک خود فرصت ندهید:

یک زوج با این رویا زندگی خود را شروع می کنند که تا ابد در کنار همسر مورد علاقه خود زندگی خواهند کرد. اما همه آنقدر خوش شانس نیستند. اگر گرفتار یک همسر شکاک شوید، تمام این رویاها به هم می ریزند. اگر همسر شما شکاک است، برای پیشگیری از تحریک وی از انجام هر کاری که شک وی را بر می انگیزد خودداری کنید. شاید گاهی بدون آنکه بدانید، این رفتار شما باعث که عامل بدگمانی اوست.

اگر او دوست ندارد ساعت ها با یکی از همکاران قدیمی خود حرف بزنید یا تماس هایی در ساعات دیر وقت دریافت کنید، این کار را انجام دهید. هر چند ساده نیست، اما این از اصول مهم طرز برخورد با همسر شکاک است.

از هر موقعیت یا رفتاری که برخلاف علایق همسر شماست، خودداری کنید. به یاد داشته باشید، که مردان از حرف زدن صمیمانه و رک همسر خود با مرد دیگری خوششان نمی آید.

در صورتی که فکر نمی کنید بدگمانی همسرتان ناشی از بیماری روانی است، شفافیت، توضیح دادن و در دسترس بودن راه حل خوبی برای کاهش نگرانی های اوست. تا حد امکان پاسخ تلفن های همسرتان را بدهید، در دسترس باشید و به سوالاتش دقیق پاسخ بدهید. شاید در نظر شما این کارها به معنی از دست رفتن آزادی و کنترل شدن باشد. اما به یاد داشته باشید که پس از مدتی شفافیت می توانید اعتماد همسرتان را به خود جلب کنید و شک و نگرانی های او را کمتر کنید.

اگر این اتفاق افتاد، در مورد آن حرف بزنید:

هیچ کس کامل نیست. چیزهای زیادی بدون رضایت ما رخ می دهند. خوب یا بد، ما باید یاد بگیریم که در برابر شرایط ناخواسته چطور برخورد کنیم و طرز برخورد با همسر شکاک را یاد بگیریم.

بنابراین در شرایطی که همسرتان به شما شک کرده است، زمان را از دست ندهید و سریعا در مورد آن حرف بزنید. به جای آنکه فرار کنید یا برعکس بیهوده دعوا کنید، صبور باشید و به حرف های همسرتان گوش بدهید تا بفهمید ریشه این حسادت ها در کجاست.

طلاق در میانسالی: آشیانه ای پر از غم و تنهایی

تلاش برای فرار کردن از موقعیت و حرف نزدن در مورد آن برای پیشگیری از بحث، تنها شک همسرتان را تشدید می کند. از ترس های خود جدا شوید و با او روراست باشید. فراموش کنید که با شروع بحث او چطور رفتار خواهد کرد و چه فکری می کند. گفتگو را شروع کنید، به او زمان بدهید که خود را خالی کند و بعد او را برای مدتی تنها بگذارید. هر موقع حس کردید او آماده گوش کردن است، با او حرف بزنید.

به همسرتان با حرف های خود توهین نکنید:

وقتی برای بار هزارم مچ همسرتان را در حال بررسی پیام های خود می گیرید، صبوری کردن دشوار است. در این شرایط با واکنش های تند اوضاع را بدتر نکنید. جملاتی مانند «باز هم شروع کردی؟» «تو مریضی که این فکرها را می کنی.» «به یک روانپزشک خودت را نشان بده» تنها باعث می شود که همسرتان تحرک شود و به بدگمانی های او دامن بزنید.

اعتماد به نفس خود را از دست ندهید:

هر چند زندگی در کنار چنین فردی با تهمت و القاب نامناسب زیادی همراه است، اما اجازه ندهید این حرف ها روحیه شما را به هم بریزد یا شما را افسرده کند.

باج ندهید:

زمانی که با شک های همسرتان رو به رو می شوید، اولین چیزی که به عنوان راهکارهای طرز برخورد با همسر شکاک به فکر هر کس می رسد تلاش برای کاهش این فشارهاست. شاید در این مواقع به فکرتان برسد که شروع به امتیاز دادن بکنید. برای مثال اگر همسرتان روی روابط کاری شما حساس است، شاید وسوسه شوید برای پایان دادن به اختلافات از محل کار خود استعفا دهید. به طور معمول، این نوع امتیاز دادن ها نه تنها از حساسیت های همسرتان کم نمی کند، بلکه موجب ناراحتی و حسرت شما می شود. امتیاز دادن به عنوان یکی از راه های طرز برخورد با همسر شکاک و کاهش بدگمانی های او، باید به آرامش زندگی منجر شود، نه آنکه به باج گرفتن بیشتر و فشارهای بیشتر از سوی همسرتان ختم شود.

حقوق خود را بشناسید:

تنها به این دلیل که او همسر شماست، حق ندارد برای شکل رفتارها، آینده شما، معاشرت های معقول و متعادل شما و حقوق قانونی شما محدودیت تعیین کند. او حق ندارد به دلیل بدگمانی های خود، شما را جلوی همکاران و خانواده خجالت زده کند یا به شما بی احترامی کند.

برای پایان بدگمانی های همسرتان تلاش کنید:

اگر تمامی راهکارهای فوق در رابطه با طرز رفتار با همسر شکاک جواب نداد، در زمان مناسبی به طور جدی با همسرتان در مورد رفتارهایش صحبت کنید. به او توضیح بدهید که از کنترل های دائمی او، سوال و جواب ها، و تهمت هایش ناراحت می شوید. به او توضیح بدهید که با گذشت این مدت و تمام تلاش هایتان دیگر دلیلی برای ادامه تلاش برای شفافیت و جلب رضایت او نمی بینید. برای او توضیح دهید که ادامه این رفتار موجب دلسردی شما از رابطه می شود. در پایان به او ابراز علاقه کنید و اطمینان دهید که هنوز حاضرید برای حفظ زندگی مشترکتان به دنبال رفع مشکلات و مصالحه باشید.

اگر صحبت کردن نتیجه ای نداد یا بدگمانی های همسرتان در اثر ابتلا به بیماری های روانی است، تنها راهی که برای شما می ماند مراجعه و کمک گرفتن از یک مشاور یا درمانگر است. مشاوران مرکز ما آماده ارائه خدمات به شما هستند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها