7 فروردین 1403
چطور می‌توانم یک دختر مستقل و قوی تربیت کنم؟

14 راز تربیت دختر قوی

آیا زنی را می‌شناسید که با تمام سختی‌ها و ناعدالتی‌هایی که در محیط خانواده، محیط کاری یا رابطه‌اش اتفاق می‌افتد، باز هم تحمل می‌کند و به هیچ قیمتی حاضر به ترک یا جدایی نیست؟

ممکن است این زن آنقدر توانایی مستقل شدن داشته باشد که دیگر همنوعانش نداشته باشند و همچنان قدرت رهایی از این شرایط را نداشته باشد. از هر توهینی به راحتی بگذرد و هر ظلمی را بپذیرد، خود را خیلی کمتر از آن چیزی که هست فرض کند، همیشه خود را کمتر از مردان بداند یا توانایی تصمیم گیری و ابراز نظر نداشته باشد تا جایی که همیشه منتظر تصمیمات پدر، برادر، همسر یا هر مرد دیگری برای زندگی‌اش باشد. آیا این زن اگر یک دختر قوی بود، این اتفاقات می‌افتاد؟ راهکار مشاوره خانوادگی یا خانواده درمانی چیست؟

رازهای تربیت دختر قوی:

دختران قوی خودشان حس امنیت را از خود می‌گیرند و این نه از سمت همسر است نه اطرافیان. آن‌ها یاد گرفته‌اند که اقدام کنند، تصمیمات مثبتی راجع به زندگی‌شان داشته باشند و برای خود و دیگران قدم‌های مثبتی بردارند. آن‌ها به دنیای اطراف نگاهی انتقادی دارند، توانایی ابزار عقیده، افکار و احساسات خود را دارند. دختران قوی حس خوبی نسبت به خود دارند و این حس را از خودشان و نه قضاوت دیگران، می‌گیرند.

البته، تمام زنان و دختران قوی گاهی دچار تردید نسبت به خویشتن و ترس می‌شوند؛ اما این احساسات ناتوان کننده نیستند؛ زیرا می‌دانند چطور باید با مشکلاتشان برخورد کنند. دختران قوی زندگی خوبی برای خود رقم می‌زنند و اجازه نمی‌دهند هیچ کس مانع خوشبختی آنان شود. اگر می‌خواهید دختری قوی و محکم تربیت کنید، این نکات را از یاد نبرید:

راهکارهای تربیتی برای این که یک دختر موفق داشته باشم، چیست؟ می‌خواهم دخترم موفق باشد

1. دخترتان را تشویق کنید رویاهایش را دنبال کند:

اشتغال کامل به فعالیتی که دوست دارد به او فرصت مهارت یافتن در چالش‌ها، تقویت اعتماد به نفس، انعطاف پذیری و ارزش گذاردن به ارزش‌های درونی به جای ظواهر را می‌دهد.

2. او را با رویای ازدواج کردن و عروس شدن بزرگ نکنید:

به فرزندتان یاد بدهید که ازدواج هدف نهایی تمام دختران جهان نیست و با ازدواج کردن قرار نیست تمام رویاهایش محقق شود. به جای آنکه از کودکی برایش لباس عروس بخرید، لباس‌های رنگی، شاد و زیبا تنش کنید؛ اما به او یاد بدهید افکارش هم باید زیبا باشد. به جای آنکه روی لب‌های کودکانه‌اش رژ بزنید، به او یاد بدهید که او در همه حال زیباست.

به جای آنکه هر روز جلوی دوربین‌های موبایل از او یک مدل تبلیغاتی بسازید، به او یاد بدهید که اعتماد به نفس را باید از درون خود، نه از تایید دیگران، پیدا کند. به جای آنکه او را پرنسس بخوانید، او را دختر شجاع، قوی، پرتلاش و محکم بخوانید.

اجازه دهید به جای ایستادن جلوی آیینه، تجربه قدم زدن بین ردیف‌های کتابخانه را کسب کند. اجازه دهید روزی در کنار عروسک بازی و خاله بازی، خاک برداری با لودر اسباب بازی و کار کردن با پیچ و مهره را هم تجربه کند. به جای آنکه همیشه به او پختن قرمه سبزی و زرشک پلو با مرغ را یاد بدهید، یک بار هم تعمیر لوله‌های آب را یاد بدهید تا بداند برای رتق و فتق امور نباید منتظر هیچ مردی در زندگی‌اش بماند. او زنی است که می‌تواند از پس هر مشکلی در جهان برآید.

3. اجازه دهید فرصت تصمیم گیری داشته باشد:

در موقع مناسب، به او فرصت تصمیم گیری سازنده برای زندگی‌اش را بدهید. اجازه دهید در موقعیت مناسب، لباس‌هایش را خودش انتخاب کند. برای کلاس‌های فوق برنامه، انتخاب دکور اتاق، نظردهی برای مقصد مسافرت خانوادگی و اموری از این قبیل به او فرصت نظردهی بدهید.

4. درباره ارزش‌های خانوادگی با او صحبت کنید:

کدام ارزش‌ها و الگوها را برای تربیت دختر قوی لازم می‌دانید؟ وجود این الگوها را در رفتار خود شناسایی کنید و همان‌ها را با دخترتان در میان بگذارید و با او در این باره گفت‌وگو کنید.

5. او را تشویق کنید مشکلاتش را خودش حل کند، به جای اینکه به جای او اقدام کنید:

والدینی که برای حل مشکلات فرزندشان اقدام می‌کنند، به او مهارت‌های مقابله‌ای را نمی‌آموزند. دختر شما باید استراتژی‌های حل مشکل را بیاموزد و به مهارت حل مسأله وارد شود. برای تربیت دختر قوی به او فرصت دهید که کاری که می‌خواهد را انجام دهد، حتی اگر با او مخالف هستید. بدین ترتیب، مسئولیت انتخاب‌هایش را به او می‌سپارید.

من می‌خواهم یک دختر شاد و قوی داشته باشم. دختری که از پس کارهایش برآید.

6. او را تشویق به ریسک کردن کنید:

دخترانی که عزت نفس پایین‌تری دارند، حاضر به ریسک کردن نیستند. برای تربیت دختر قوی و مستقل، او باید بداند که زندگی پر از سختی است و گاهی برای تغییر شرایط باید ریسک کند.

7. او را تشویق کنید که با دیگر دختران همکاری کند:

دخترانی که مهارت کار تیمی دارند، در مواجهه با مشکلات زندگی قوی‌تر هستند و بهتر به مهارت حل مسأله و ریسک پذیری مسلط می‌شوند. این کمک می‌کند در هر جمعی که قرار می‌گیرد، گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

8. به او نشان دهید بدون قضاوت دوستش دارید:

برای تربیت دختر قوی و شاد، به او یادآوری کنید که او را به خاطر خودش دوست دارید نه به خاطر ظاهر یا وزنش. فرزندتان را به تغذیه سالم تشویق کنید؛ اما برای حفظ وزن سالم به او فشار وارد نکنید. به عقایدش در مورد غذا احترام بگذارید. او باید بداند که ارزش‌های او به عنوان یک زن بیشتر از ظاهر و زیباییش اهمیت دارد و نباید نگران قضاوت دیگران باشد.

شوهر وابسته به مادر یا بچه ننه

9. اجازه دهید با شما مخالفت کند و عصبانی شود:

تربیت دختر قوی به معنی داشتن یک دختر مستقل در خانه است. او باید بتواند نظرش را بگوید و شنیده شود. او باید مهارت مخالفت کردن در عین حفظ آرامش را یاد بگیرد و بتواند احساسش را بیان کند.

10. زمانی را برای گوش دادن به دخترتان اختصاص دهید:

او باید بداند که هرگاه نیاز داشته باشد، شما به او گوش می‌دهید. حرف زدن به او این فرصت را می‌دهد که با احساساتش در ارتباط باشد و حتی پاسخ مشکلات خود را بیابد. به عنوان والد باید بیشتر از حرف زدن، گوش دهید و دخترتان باید شما را یک گوش شنوا و دوست همدل ببیند نه یک دهان پر از نصیحت.

11.الگوی زنانه خوبی باشید:

به عنوان مادر، ترتیب دختر قوی از شما شروع می شود. شما باید باور داشته باشید که به اندازه کافی خوب هستید. اینکه شما زن قوی، باهوش، توانا، دوست داشتنی، مهربان، دلسوز، زیبا هستید و کلمات و زبان بدن شما این احساس را نسبت به خودتان نشان دهد. از خودتان مراقبت کنید، فعال و از نظر بدنی قوی بمانید تا به بدن و سلامتی خود احترام بگذارید. از نظر فکری، چه از طریق کار/حرفه یا از طریق سرگرمی‌ها، فعال باشید. قاطع باشید و اجازه ندهید دیگران به گونه ای از شما سوء استفاده کنند که هرگز نمی خواهید از دخترتان سوء استفاده کنند. و فقط به این دلیل که این کار به ما دخترها احساس خوبی می دهد، ظاهر آراسته و مرتب داشته باشید و برای خرید وقت بگذارید تا بتوانید لباس خوبی بپوشید و احساس کنید که یک مادر جذاب و با اعتماد به نفس هستید. بچه دار شدن به این معنی نیست که مادران باید به زنان ژولیده و ژولیده تبدیل شوند!

اگر دچار مشکل اعتماد و عزت نفس هستید، سعی کنید مراقب چیزهایی که در مورد خودتان می گویید باشید. خودتان را تحقیر نکنید، شک و تردیدهای خود را ابراز نکنید. اگر دچار چنین مشکلاتی هستید، هر چه زودتر با یک درمانگر صحبت کنید و در کلاس های تقویت عزت نفس شرکت کنید.

12.او را مقایسه نکنید:

او را با دیگران مقایسه نکنید. به آنچه که هست توجه کنید، نه آن چیزی که انتظار دارید باشد. به او بگویید که به او ایمان دارید. او را تشویق کنید تا به دنبال فعالیت هایی باشد که به آنها علاقه دارد. از علایقش حمایت کنید، حتی اگر آن چیزی نباشد که شما برای او انتخاب می کنید. او از طریق علایقش درباره خودش یاد می گیرد و از انجام کاری که دوست دارد اعتماد به نفس پیدا می کند. او را از سنین پایین به شرکت در ورزش تشویق کنید. دخترانی که ورزش می کنند یاد می گیرند که بدنشان قوی و مفید است و می توانند ریسک های حساب شده بکنند. همچنین از رویارویی با ترس‌ها و غلبه بر چالش‌ها تجربه کسب می کنند و می‌توانند با موقعیت‌های جدید یا چالش برانگیز روبرو شوند و بدانند که می‌توانند از آن عبور کنند.

اگر دخترتان احساس کند که شما دائماً خود یا خانواده‌تان را با دیگران مقایسه می‌کنید، طبیعتاً احساس می‌کند که شما او را نیز با دیگران مقایسه می‌کنید و احتمالاً احساس می‌کند که مورد قضاوت قرار می‌گیرد.اگر دخترتان به اندازه کافی بزرگ است که در رسانه های اجتماعی حضور داشته باشد، مراقب مقایسه هایی باشید که ممکن است در مواجهه با عکس و ویدئوهای دیگران بکند. به او یادآوری کنید که این فقط بهترین بخش زندگی مردم را نشان می دهد و تمام واقعیت نیست.

13.به او فضایی برای شکست بدهید:

اگر هدفتان به عنوان والد، داشتن یک دختر قوی و از نظر عاطفی سالم است، محافظت از او در برابر هر مانعی که با آن روبرو می شود کار درستی نخواهد بود. با مواجه شدن فرزندانمان با مشکلات، اعتماد به نفس آنها پرورش می یابد. هیچ پدر و مادری دوست ندارد دختر کوچکش صدمه ببیند، یا در کاری سخت تلاش کند و با شکست سختی روبرو شود. اما وقتی صادقانه نقاط قوت خود را در نظر می گیریم، یعنی ویژگی های شخصیتی که در طول سال ها به وجود آورده ایم، متوجه می شویم که آنها به دلیل چالش هایی شکل گرفته و تقویت شده اند، که در زندگی با آنها روبه رو شده ایم. غلبه بر شکست به ما و فرزندانمان استقامت را می آموزد و از طریق شکست است که بالغ می شویم. با حمایت بیش از حد از دخترتان از رشد او جلوگیری نکنید. دوران کودکی زمان بسیار خوبی برای دختر شماست تا هنر زیبای زمین خوردن را تمرین کند که مهمترین درس آن، پرورش سرسختی برای ارتقای خود است.

14.الگوی مردانه خوبی برای او باشید:

برای تربیت دختر قوی، بسیار مهم است که او شخصیت پدری خوبی در زندگی خود داشته باشد. وقتی پدری دخترش را در آغوش می گیرد، او پیام بسیار مهمی را دریافت می کند که او را می بیند و تایید می کند. یک دختر احساسات پدرش را نسبت به خود مهمتر از دیگران می داند. او می خواهد به پدرش به عنوان یک رهبر، محافظ و تامین کننده نگاه کند. تعاملات پدر با دخترش او را برای چگونگی ارتباط او با مردان دیگر و با خدا آماده می کند. باری سنگین، اما حقیقتی شگفت انگیز است. یک پدر خوب این پتانسیل را دارد که بیشترین تأثیر مثبت را بر زندگی دخترش داشته باشد. حضور پدر و توجه محبت آمیز به دخترش به او کمک می کند تا تبدیل به یک زن قوی با عزت نفس مثبت شود.

در این مطلب تلاش کردیم برخی از مهمترین عوامل تربیت دختر قوی را با شما به اشتراک بگذاریم. چنانچه رابطه خوبی با فرزندتان ندارید یا مایل به بهبود کیفیت ارتباطتان با او هستید، می توانید از صفحه رزرو وقت مشاوره با یکی از درمانگران و مشاوران سیمیاروم در ارتباط باشید.

منابع:

psychologytoday

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها