29 فروردین 1403

دخالت مادربزرگ و پدربزرگ در تربیت نوه


خانه » مشاوره خانواده » دخالت مادربزرگ و پدربزرگ در تربیت نوه

کمتر پدر و مادری است که از دست دخالت مادربزرگ و پدربزرگ در تربیت نوه به ستوه نیامده باشد. آنها در هر چیزی از زمان خواب کودک، خورد و خوراک او، اسباب بازی‌ها، لباس پوشیدن و هر چیزی که فکر کنید دخالت می‌کنند. پس از مدتی احساس می‌کنید فرزندان و والدین شما در یک تیم قرار گرفته‌اند و شما در جبهه دشمن قرار گرفته‌اید. هر چیزی که می‌گویید با مخالفت والدینتان رو به رو می‌شوید و دائما از بچه‌ها طرفداری می‌کنند.

در طول آخر هفته به فرزندتان یاد می‌دهید که شکلات خوردن بیش از حد برای سلامت دندان هایش خوب نیست و شب‌ها باید مسواک بزنید، اما تمام آموزش‌های شما در یک آخر هفته با مادربزرگ و پدربزرگ به هدر می‌رود. تحمل این شرایط برای بیشتر افراد سخت است. این والدین احتمالا هنوز نمی‌دانند مزایای خانواده درمانی چیست؟ و چقدر می‌تواند به آنها در بهبود فرزندپروری کمک کند.

نشانه‌های دخالت مادربزرگ و پدربزرگ در تربیت نوه چیست؟

تشخیص یک رابطه سمی بین مادربزرگ/پدربزرگ و والدین کار سختی نیست.

  • آیا والدینتان هر روز اصرار دارند بچه هایتان را ببینند؟
  • هر روز تماس می گیرند و از احوال آنها می پرسند؟
  • روش های تربیتی شما را به وضوح رد می کنند و خلاف آن عمل می کنند؟
  • اصرار دارند که نزدیک آنها زندگی کنید یا منزل خود را به نزدیکی شما منتقل می کنند؟
  • هیچ سرگرمی به جز دیدن نوه ها برای خود تدارک نمی بینند؟
  • انتظار دارند تمام تعطیلات در کنار آنها باشید؟
  • روش های تربیتی شما را قبول ندارند و جلوی بچه ها آنها را زیر سوال می برند؟

اختلاف تربیتی بین والدین و مادربزرگ/پدربزرگ ها مسئله تعریف نقش و گزینه هاست. این دو ممکن است در تمام مسائل تربیتی با هم توافق نداشته باشند و مادربزرگ/پدربزرگ ها قدرت اختیار والدین برای تصمیم گیری در مورد فرزندان خود را قبول نداشته باشند. نقش کلیدی مادربزرگ/پدربزرگ حمایت از والدین در فرزندپروری و دادن عشق بی قید و شرط به نوه است. اگر دخالت مادربزرگ و پدربزرگ در تربیت نوه از مرزهای تعیین شده عبور کند و آنها نقش خود را قبول نداشته باشند، رابطه خانوادگی به سرعت تیره و تار می شود.

دخالت مادربزرگ و پدربزرگ در تربیت نوه در چه موضوعاتی بیشتر دیده می‌شود؟

  • نامگذاری فرزندان
  • مسائل مالی و مقدار پول توجیبی
  • آموزش اعتقادات مذهبی
  • هدیه دادن
  • روش های تنبیه و تشویق
  • آزادی ها و محدودیت های کودکان
  • سبک لباس پوشیدن و غذا خوردن
  • و بسیاری دیگر

مادربزرگ و پدربزرگ‌ها در چه مواردی حق دخالت دارند؟

در شرایطی که احتمال آزار و خشونت خانگی از هر نوعی شامل جنسی، جسمی، عاطفی و مالی وجود دارد، لازم است که اطرافیان و دوستان برای پیگیری وضعیت کودک مداخله کنند. همچنین، در موقعیت‌هایی که یک یا هر دو والد دچار اعتیاد هستند و محیط زندگی کودک محیط سالمی به شمار نمی‌رود، بهتر است برای بهبود وضعیت زندگی کودک اقدام شود. در عین حال، زمانی که والدین در زندگی کودک حضور ندارند، زمانی که رفتارهای کودک زندگی آنها را به طور مستقیم تحت تاثیر منفی قرار داده است و زمانی که کودک قوانین را شکسته است، مادر/پدربزرگ‌ها حق دخالت کردن دارند.

دخالت مادربزرگ و پدربزرگ در تربیت نوه ئ راه های رهایی

تعیین مرز برای دخالت مادربزرگ و پدربزرگ در تربیت نوه:

والدین باید در مورد اولویت ها و خطوط قرمز خود شفاف باشند. در مورد چه موضوعی حساسیت زیادی دارید؟ آیا زمان خواب بچه ها برایتان مهم است؟ آیا فرزندتان باید از یک رژیم غذایی خاص تبعیت کند؟ روش های تربیتی خاصی را دنبال می کنید؟ هر یک از مواردی را که برایتان اهمیت زیادی دارد به خوبی برای فرزندتان روشن کنید و آنها را با مهربانی و احترام به والدین خود در میان بگذارید. به روش های تربیتی خود پایبند باشید و آنها را به میدان جنگ قدرتی که کودکان در میان آن گیر کرده اند، تبدیل نکنید.

چرا جلوگیری از دخالت مادربزرگ و پدربزرگ در تربیت نوه اهمیت دارد؟

یکی از نیازهای اساسی دوران کودکی نیاز به محدودیت است. کودک باید محدودیت‌های معقولی را تجربه کند تا برای زندگی در اجتماع آماده شود. این در حالی است که مادربزرگ و پدربزرگ برای نوه‌ها منبعی برای رفع محدودیت و تجربه آزادی بی حد و حصر هستند. عدم تجربه محدودیت‌های مناسب و پناه بردن به دیگران می‌تواند اثرات منفی زیادی در آینده فرزندتان داشته باشد.
تفاوت نگرش بین نسل ها، باعث می‌شود پدربزرگ و مادربزرگ‌ها اصول تربیتی، آموزش، تغذیه، تفریح و خواب متفاوتی را صحیح بدانند که ممکن است پاسخگوی نیازهای نسل جدید نباشد. این تفاوت در نگرش و اصول فرزندپروری باعث دوتربیتی شدن کودکان می‌شود که اثرات نامطلوبی بر رفتار آنها دارد. هرگونه سوال و ابهامی را درباره این موضوع می‌توانید در جلسات مشاوره کودک و نوجوان مطرح کنید.

برای مسائل جزئی

وقتی صحبت از مسائل جزئی مانند زمان تماشای صفحه نمایش، وعده‌های غذایی یا زمان خواب می‌شود، بهترین راه برای مقابله با نارضایتی پدربزرگ و مادربزرگ این است که با آنها صادقانه و آرام صحبت کنید. پیش از آنکه مشکل جدی‌تر شود و از خط قرمز تربیت شما عبور کند، آن را در آرامش حل کنید. در ابتدا از خیرخواهی و محبت مادر/پدربزرگ تشکر کنید، سپس در آرامش دلیل اجرای قانون مورد نظر و فواید آن برای کودک را توضیح دهید.
مرزهای خود را به وضوح بیان کنید و سعی کنید توضیحات خود را تا حد امکان ساده و سرراست نگه دارید. در عین حال، ذهنتان را منعطف نگه دارید. مادر/پدربزرگ‌ها کوهی از اطلاعات و تجربه هستند. نظرات و دلایل آنها را نیز بشنوید و در صورت امکان به این روش جایگزین نیز فرصت اجرا بدهید.

برای مسائل مهم  

در مورد مسائل مهم‌تر و جدی‌تر که مادر/پدربزرگ حاضر به رعایت خط قرمزها نیستند و خطر آسیب به کودک وجود دارد، اولین گام محدود کردن دسترسی به فرزندان است. اگر مطمئن شده‌اید که مادر/پدربزرگ در نبود شما قوانین جدی را زیر پا می‌گذارند، اولین قدم این است که اجازه ندهید با بچه‌ها تنها بمانند. در مورد اختلافات جدی‌تر، مثل پافشاری مادر/پدربزرگ از زدن واکسن‌های کودک، مراجعه به پزشک و سایر مسائل ایمنی، بدون توجه به نظراتشان و بحث در مورد آن، اقدامات لازم را بدون آگاهی دادن به آنها انجام دهید. والدین باید مشخص کنند که در مورد قوانین و مسائل مهم، به اعتقادات خود پایبند هستند و سلامت فرزندشان در اولویت است.

کشف خیانت والدین: چه باید کرد؟

مرز تعیین کنید:

وضع قوانین از بدو تولد و تعیین مرزهای رابطه و محدوده دخالت هر کس، بهترین راه برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی و دخالت مادربزرگ و پدربزرگ در تربیت نوه است. از آنها بخواهید که جلوی بچه‌ها اقتدار شما را زیر سوال نبرند و مشخص کنید که کدام غذاها، نوشیدنی‌ها و تفریحات مجاز هستند. روال روزمره کودک را برای آنها مشخص کنید تا آن را رعایت کنند.
زمانی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ از مرزی عبور می‌کنند، محترمانه بگویید «من از تجربه شما قدردانی می‌کنم. اگر به کمک نیاز داشته باشم حتماً از شما خواهم پرسید.» یا «می‌دانم که شما روش دیگری را ترجیح می‌دهید، اما ممنون می‌شوم که روش ما را دنبال کنید».

همچنین، به آنها نقش‌های محدودی بدهید تا احساس کنند در رشد و تربیت نوه موثر هستند. اگر درک روش‌های فرزندپروری و توصیه‌های پزشکی برایشان دشوار است، آنها را به کلاس‌های فرزندپروری ببرید یا همراه آنها به پزشک اطفال مراجعه کنید. به این ترتیب، آنها از تفاوت در شیوه‌های فرزندپروری و توصیه‌های پزشکی در رشد و پرورش کودک مطلع خواهند شد و به جای خصومت، اتحاد بین شما شکل خواهد گرفت.

با دخالت مادربزرگ و پدربزرگ در تربیت نوه چه بکنیم؟

کشمکش و بحث برای هیچ کس خوشحال کننده نیست، اما متأسفانه، گاهی اختلافات با پدربزرگ و مادربزرگ به خودی خود از بین نمی‌رود. در چنین شرایطی، لازم است که والدین مرزهای سالمی را تعیین کنند. با وجودی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها ممکن است از دخالت کردن در تربیت نوه نیت خوبی داشته باشند، اما انتقاد از قوانین والدین تاثیر نامطلوبی بر کودکان دارد. گاهی با وجود تاکید بر مرزهای خاص و صحبت در مورد روش‌های تربیتی، باز هم شاهد دخالت مادربزرگ و پدربزرگ در تربیت نوه و زیر سوال بردن روش‌های تربیتی والدین هستیم. از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

با والدین خود صحبت کنید:

صحبت کردن در مورد دخالت مادربزرگ و پدربزرگ در تربیت نوه هیچ وقت ساده نیست. معمولا آنها در موضع دفاعی قرار می گیرند و با حرف هایی مانند «ما هم بچه بزرگ کرده ایم.»، «مگر من دخالتی کرده ام.»«منظورت این است که دیگر بچه هایت را نبینم؟» و حرف هایی از این قبیل شما را از ادامه حرف هایتان منصرف می کنند و شکست می دهند.

برای داشتن یک مکالمه بدون جر و بحث و دلخوری از شباهت های تربیتی شروع کنید و بر راهنمایی های خوب و مفید آنها تاکید کنید. از به کار بردن لفظ «روش های تربیتی قدیمی یا غلط» خودداری کنید. با این کلمه آنها احساس پیری و ناآگاهی می کنند. در عوض، تغییر زمانه و لزوم تغییر روش های تربیتی را برای آنها توضیح دهید. اگر لازم است مقالات و کتاب های جدید را در اختیار آنها قرار دهید.

اجازه ندهید فرزندتان متوجه اختلاف نظر شما شود:

اگر فرزندتان متوجه شود که شما و مادربزرگ/پدربزرگش در زمینه های مختلف با هم اختلاف نظر دارید، برای رسیدن به خواسته هایش به آنها پناه می برد. این باعث تشدید مشکل شما می شود. حرف زدن در مورد اختلافات تربیتی را به زمانی موکول کنید که فرزندتان حضور ندارد. حتی اگر والدینتان در یک مورد اصول تربیتی شما را نقض کرده اند، صبور باشید و شروع به مخالفت علنی نکنید. حرف زدن در این مورد را به زمان دیگری موکول کنید.

اثرات دوگانگی در تربیت را برای والدین خود توضیح دهید:

محترمانه به والدینتان توضیح دهید که آزادی هی بی حد وحصر و برآورده کردن تمام خواسته های نوه به ضرر اوست. بر خطوط قرمز خود تاکید کنید و استدلال خود را برای تاکید بر این روش تربیتی توضیح دهید.

حساسیتتان را کاهش دهید:

دخالت مادربزرگ و پدربزرگ در تربیت نوه اغلب با نیت خوب و با هدف نشان دادن اهمیت به کودک انجام می‌شود. احتمالا این نوع توصیه‌ها، به ویژه اگر زیاد هستند، شما را عصبانی می‌کنند. وقتی می‌شنوید «بچه را نباید این طور بغل بگیری»، یا «بچه باید بیشتر لباس بپوشد» چند ثانیه‌ای مکث کنید و تا ده بشمارید. قبل از اینکه حالت دفاعی بگیرید و عصبانی شوید، به پاسخ خود فکر کنید. توصیه‌هایی را که با آن موافق هستید بپذیرید، سپاسگزاری خود را نسبت به توصیه آنها نشان دهید، اما در نهایت در شیوه فرزندپروری خود ثابت قدم باشید.

با همسرتان متحد باشید:

شما به اندازه کافی در روش های تربیتی دوگانه گیر کرده اید. با همسرتان در مورد روش های تربیتی خود تبادل نظر کنید و هر دو یک شیوه را دنبال کنید. از کمک و همیاری همسرتان در صحبت با مادربزرگ/پدربزرگ در مورد روش های تربیتی فرزندتان کمک بگیرید.

پذیرش توصیه‌های صحیح

در مقابل مادربزرگ/پدربزرگ های بسیار مهربان، مادربزرگ/پدربزرگ هایی هم هستند که بیش از حد مسئول هستند و در نقش والدین سخت گیر عمل می کنند. نوه را به خاطر اشتباهاتش تنبیه می کنند، به او اخم می کنند و او را سرزنش می کنند. در این موارد، سعی کنید اوضاع را کنترل کنید و به آنها بگویید خودتان به فرزندتان در این مورد صحبت می کنید. اگر در مورد مسئله ای حق با والدینتان است، رفتار فرزندتان را اصلاح کنید و سهل انگار نباشید.

صحبت با مشاور کودک

اگر والدینتان اعتماد به نفس شما را در فرزندپروری پایین آورده‌اند و بین توصیه‌های آنها و نظرات خودتان تردید دارید، بهترین کار صحبت با یک متخصص اطفال و روانشناس کودک و نوجوان است. متخصصان اطفال می‌توانند توصیه‌های ضروری را در مورد سلامت جسمی کودک به شما بکنند. با روانشناس کودک نیز می‌توانید در مورد صحیح ترین شیوه‌های تربیتی صحبت کنید و راهکار دریافت کنید. چنانچه در مورد روش‌های فرزندپروری یا حل مشکلات خانوادگی سوالی دارید، با ما وقت مشاوره رزرو کنید.

verywellfamily

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها