21 اردیبهشت 1403
مادر سمی

مادر سمی کیست و چه ویژگی هایی دارد؟


خانه » تربیت فرزند » مادر سمی کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مادر سمی کیست؟

اصطلاح “مادر سمی” یک اصطلاح عامیانه است که معمولاً برای توصیف مادرانی استفاده می‌شود که رفتارها یا اعمال ناسازگار و آسیب‌زننده به کودکان یا خانواده‌شان دارند.

اگر از دورهمی های خانوادگی فراری هستید، تماس های تلفنی مادرتان یک میدان مین عاطفی است، دائما از شما انتقاد می کند و هیچ وقت به اندازه کافی خوب نیستید، اگر همیشه از خشم مادرتان می ترسید، حریم شخصی شما برای او معنایی ندارد و اگر هر یک از جملات فوق در مورد شما صدق می کند، شما دارای یک مادر سمی هستید.

رابطه ما با مادرمان یکی از مهمترین روابط در زندگیمان است. تصویر ما از خود، نگاهمان به دیگران و جهان به شدت به این رابطه گره خورده است و اگر سمی باشد می تواند مانعی بر سر راه رشد و بالندگی ما در زندگی باشد. رابطه سمی مادر-دختر یکی از رایج ترین تظاهرات این اختلال است. پس اگر دچار مشکل در رابطه با جهان هستید، شاید بهتر باشد رابطه خود و مادرتان را زیر ذره بین قرار دهید. چطور می توان یک مادر سمی را تشخیص داد و رفتارهای او چه تاثیری بر شما و رابطه شما با او دارد.

ویدئو نشانه‌هایی که والدین شما را افسرده می کنند.

ویژگی های یک مادر سمی

لازم به ذکر است که بسیاری از والدین حداقل گاهی یک یا چند مورد از ویژگی های زیر را از خود نشان می دهند. این طبیعی است و اغلب آسیبی به فرزند نمی زند. اما یک مادر سمی دائما و متناوب دو یا چند ویژگی زیر را از خود نشان می دهد و واکنش شما به این رفتارها احساس غم، اضطراب و حتی افسردگی است.

ویژگی های زیر جامع نیستند و یک مادر سمی ممکن است رفتارها و علائم زیاد دیگری نیز داشته باشد که در فهرست زیر نیامده است.

یک مادر تمام منتقد

آیا جمله «هیچ چیز برای مادرم کافی نیست» برای شما آشناست؟ او یک ایده آل گرای واقعی است و به ندرت چیزی با استانداردهای او مطابقت دارد. به عنوان یک کودک، دائما مورد انتقاد قرار داشتید و صفت های بدی به شما اطلاق می شد: «او تنبل است.»، « باهوش است اما سربه هواست.»، «لجباز و سرخود است.» چنین کودکی هرگز حس خوبی در مورد خود ندارد، هر چند که تلاش کرده باشد.

مادر کنترل گر

تمایل به کنترل از ویژگی رفتار انتقادی مادر نشأت می گیرد. او دارای شخصیت رهبری قوی است. احتمالا دائما به شما می گوید چطور رفتار کنید، چه بپوشید، چه کار کنید و حتی سن و سال شما را در نظر نمی گیرد. او حتی بر خلاف شواهد، خود را مشاور و روانشناس در تمام مسائل زندگی می داند و در تمام جنبه های زندگی شما نظر می دهد. تون صدای او به نحوی است که با شنیدن دستورات فلج می شوید.

مادر سوءاستفاده‌گر

ویژگی های فوق نیز نوعی سواستفاده هستند، اما یک مادر سمی قابلیت بالایی در ایجاد حس منفی در فرزند خود دارد. او به طور جدی تلاش می کند در شما حس گناه و مسئولیت بابت رفتارهای بدتان به وجود بیاورد. او متخصص ضربه زدن به نقطه ضعف شماست و می تواند به طور استادانه با احساسات شما بازی کند. همچنین، شما را به خاطر مشکلات خود و شکست هایش در زندگی مسئول می داند.

مادر تحقیرکننده

یک مادر سمی در برابر فامیل و دوستان شما را مسخره می کند و حرف های منفی در مورد شما می زند، بدون آنکه اهمیتی به احساس شما بدهد. اگر اعتراض کنید، شما را به حساسیت بیش از حد متهم می کند و عنوان می کند که با شما نمی شود شوخی کرد یا از شما نمی شود انتقاد کرد.

تاثیر بازی بر رشد کودکان
مادر بی احساس

این ویژگی را می توانید در جمله آخر ویژگی بالا ببینید. اگر در برابر رفتارهای وی احساس حقارت، خشم یا ناراحتی بکنید، اجازه ابراز آن را به مادر خود ندارید یا در غیر این صورت با خشم منفعلانه شدید او رو به رو خواهید شد. چنین مادری، فارغ از دلیل آن، شما را به خاطر داشتن حس بد متهم خواهد کرد. چنین رفتاری باعث می شود حس کنید بهتر است احساسات خود را با او در میان نگذارید.

خشم وی تنها شامل رفتارهای کلامی و فیزیکی نمی شود. بلکه سعی می کند از هرگونه صمیمیت عاطفی خودداری کند. خشم خود را از طریق رفتارهایش نشان می دهد، برای مثال در یک قرار ملاقات مهم دیر می کند، شما را نادیده می گیرد، با شما حرف نمی زند و از این قبیل.

بی احترامی به مرزهای شخصی

مادرتان سراغ وسایل شخصی شما می رود و بی اجازه دفتر یادداشت های شما را می خواند؟ ایمیل هایتان را چک می کند؟ هر زمان و بی خبر وارد خانه یا اتاق شما می شود؟ با دوستان و آشنایان شما تماس می گیرد تا در مورد رفتارهای شما صحبت کند؟ بی توجهی به حریم شخصی و مرزهای تعیین شده از مشکلات یک مادر سمی و مادری است که دچار مشکل وابستگی است.

لطفاً توجه داشته باشید که این ویژگی‌ها ممکن است در موارد مختلف به صورت متفاوتی ظاهر شوند و در برخی موارد، دلیل رفتارهای منفی ممکن است به عوامل روانشناختی، اجتماعی یا فرهنگی برگردد. در صورت نیاز به کمک، بهتر است به مشاوره حوزه خانواده مراجعه کنید.

 

تاثیر مادر سمی بر روابط و آینده فرزندان

نیازی به گفتن نیست که رابطه بین شما و یک مادر سمی به ندرت سالم و بالنده است. رابطه سمی بین مادر-دختر رایج تر از مادر-پسر است. اختلال در این رابطه در تمام جنبه های روان و زندگی فرد تاثیر دارد.

داشتن یک مادر سمی باعث بروز احساسات زیر در فرد می شود:

  • احساس می کنید هیچ وقت به قدر کافی خوب نیستید.
  • احساس شرم یا گناه دائمی دارید.
  • برای دوست داشته شدن و پذیرفته شدن تمایل دارید ضعیف باشید.
  • احساس می کنید در وجودتان مشکلی هست.
  • احساس بی ارزشی و نداشتن کنترل دارید.

احساسات فوق در تمام جنبه های زندگی یک فرد تاثیر دارند. تاثیرات یک مادر بد در زندگی فرد مثبت نیست و به رسیدگی فوری نیاز دارد.

  • فرد هیچ گاه خود واقعیش را نشان نمی دهد تا دیگران را تهدید نکند.
  • تحمل بالایی نسبت به بدرفتاری های دیگران دارد.
  • نسبت به احساسات دیگران توجه زیادی دارد.
  • ابتلا به اختلالاتی مانند اختلال خوردن، افسردگی و اعتیاد در بین این افراد رایج است.

چنانچه ویژگی های فوق در شما و مادرتان آشنا به نظر می رسد، لازم است به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کنید. شما برای کار بر روی احساسات خود به همراهی یک روانشناس نیاز دارید. به علاوه، احساس شما نسبت به مادرتان باید اصلاح شود. او مادر شماست و حداقل بخشی از شما او را دوست دارد. داشتن حس بد نسبت به او به شما حس ناامنی، خیانت و بیچارگی می دهد. این احساسات ناتوان کننده اند. به علاوه، به یاد داشته باشید که شما رفتارهای مادر خود را در طول سالیان درونی سازی کرده اید، بدین معنی که حداقل بخشی از آنها را طبیعی می دانید. این مسئله می تواند در شیوه های فرزندپروری شما مشکل ایجاد کند. برای پیشگیری از این دور باطل باید از یک مشاور یا روانشناس متخصص در حوزه مشاوره کودک و نوجوان کمک بگیرید.

اگر میخواهید بدانید متناسب با مساله و ترجیحات شما چه تراپیستی برای شما مناسب است میتوانید به صورت رایگان از یک متخصص کمک بگیرید:

3.4/5 - (9 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناس

سلام دکتر
داشتم برای مطلبی تحقیق میکردم که در موردش مقاله بنویسم اینجا رو دیدم
یه مطلب میگم خدمت شما، برای همه دوستانی که میان و میبینن!

من از یک خانواده فقیر هستم.. فقر مالی برایم مهم نیست، هر چند که امروزه آن فقر را پشت سر گذاشتم و زندگی نرمال دارم، اما فقر به شدت فرهنگی، اخلاقی، روانی، و سایر ابعاد یک زندگی نرمال!
در خانواده ای بزرگ شدم که پدربزرگ ساواکی! دختر او که مادر من باشه به شدت دچار ناهنجاریهایی ست که …
و پدربزرگم نظامی که پسر او پدر من باشد پدری مهربان، بسیاااار از خودگذشته و زحمت کش
و تنها خواهری که شدیدا دچار ناهنجاریهای مادر شده..

مادر من که متاسفانه واژه به این گرانقدری برای ایشان زیاد است…
در کودکی من در جلوی من به پدر من خیانت کرد! این موضوع به دادگاه کشیده شد و با شهادت من (کودک 5 ساله) رای به حق پدرم شد. (کماکان با هم زندگی میکنن، پدرم فردی پایدار و آبرومند است).
و چیزی که من از کودکی تا به امروز که 35 سال دارم یاد میدهم اینست که مادر بنده هر روز از من متنفرتر و متنفرتر بوده و هست..
من به دلیل وجود چنین مادر فوق سمی، نتوانستم ازدواج کنم و ازدواج هم نمیکنم و یک بنده خدای دیگری رو درگیر مسائل خودم نمیکنم.
—–
—-حالا نکته مهمی که میخواستم عرض کنم اینجاست—- برای جوانانی که همچون من بودن و هستن——
—–
طی این سالها مدام به دنبال تخریب عزت نفس و اعتماد بنفس من بود و هنوزم هست! مثلا هر کاری که میخواستم بکنم رو میگفت تو هیچی نمیشی! تو از نفرین های من ذلیل میشی علیل میشی خدا لعنتت کنه! تو نطفه حروم هستی! حرومزاده ای!
جالب اینجاست ایشون سفر سوریه، کربلا و مکه رفته و به فرد بسیار مذهبی هست! نماز روزه قرآن هر سال! عجیبه؟!
حتی رفتم خدمت سربازی، نذاشت درست خدمت کنم!
و رفتم دانشگاه، از روز اول هزار و یک مدل داستان و سرکوفت برای من درست میکرد و به جای روحیه دادن به من، مرا تخریب میکرد!
من با فقر کامل وارد دانشگاه شدم هرچی که هرکی به من میگفت گوشهای من در و دروازه بودن! در دانشگاه کاردانشجویی میکردم، طراحی بولتن با فتوشاپ میکردم چون دیپلم گرافیک بودم بلد بودم اما رشته مدیریت استراتژیک ورزشی خوندم.
حتی روزهای جمعه در دانشگاه میموندم و کار میکردم.
نمیدونم بی رگ بودم! یا بتون بودم یا واقعا اون اعمال سمی مادر بر من تاثیر داشته یا نه…
اما بهرحال خودم برای خودم تلاش کردم به هوای طوفانی اطرافم اهمیت ندادم و سعی کردم محکم بایستم و ایستادم
ترم آینده از رساله دکتری‌م دفاع میکنم به امید خدا
و سالیان سال در برابر پتکهای بزرگ و محکم این مادر سمی ایستادگی کردم و بالاخره موفق شدم و بزودی هم مهاجرت میکنم و میرم
به تک تک چیزایی که میخواستم با افکار مثبت و بی اهمیتی به افکار ورودی منفی و از همه مهمتر تمرکز کامل بر آرزوها و اهدافم رسیدم و دارم میرسم.
دوستان تا میتوانید ایستادگی کنید… ثابت کنید قوی هستید… زمین بخورید مث من بارها زمین هم خوردم… اما تسلیم نشید… هرگز، اصلا و ابدا
تو به دنیا نیومدی که مث یه سوسک لهت کنن و تموم بشی بره پی کارش…
تو به دنیا اومدی که اثری از خودت به جای بذاری هرچند کوچیک
آنقدر خودت رو باور داشته باش تا انرژی های منفی در برابرت تسلیم شوند.
——
خیلی وقته مادرم رو کالبدشکافی روانی میکنم و متوجه شدم در کودکی دچار ناهنجاری و چندین تله های زندگیش بوده و هست و تحت هیچ شرایطی هم شرایط فراهم نیست که با مداخله نفر سوم ایشون درمان بشن…
——
این 1صدم از زندگی sad but true من بود و در حال نگارش کتاب هستم با همین مضمون…
که با هر اتفاق در زندگیم یه درس و تجربه حاصل شده
و این کتاب حجیم و با اسمی بسیار جالب رو 1402 به چاپ خواهم رساند.

ایستادگی کن رفیق… نذار زندان زندگی تو رو از پای در بیاره..

سانیا

عین مادر من براش متاسفم

سیمیاروم

سانیا عزیز، این مطالب برای آگاهی بیش‌تر هست.
حتما از مشاورین و متخصصین مربوطه در زمینه خانواده کمک بگیرید تا کامل شرایط رو بررسی کنند و راهنماییتون کنند. این لینک جهت رزرو وقت مشاوره خدمت شما، سیمیاروم در خدمت شماست.

https://simiaroom.com/counselor/