31 فروردین 1403
مادر شاغل

مادر شاغل بهتر است یا مادر خانه دار؟


خانه » مشاوره کودک و نوجوان » مادر شاغل بهتر است یا مادر خانه دار؟

امروزه بخش بزرگی از جمعیت زنان جامعه کار می کنند. در واقع، شاغل بودن زن، برخلاف چند دهه قبل بیشتر از آنکه یک استثنا باشد، به یک قانون تبدیل شده است. زنان نه تنها برای کسب رضایت شغلی و عزت نفس وارد فضای کاری می شوند که نیازهای مالی خانواده نیز این را طلب می کند. این باعث بروز سوالات زیادی برای مادر شاغل شده است و مسائلی را در ارتباط با فرزندپروری، تعامل با خانواده و رسیدگی به امور شخصی و خانه به وجود آورده است.

 

| مطالعه مطلب “مشاوره فرزندپروری و تربیت بچه و هر آنچه باید در مورد آن بدانید” به شما پیشنهاد می شود |

 

مزایای شاغل بودن مادر چیست؟

  • بهبود وضعیت اقتصادی خانواده و تامین بهتر نیازهای مادی کودک
  • عزت نفس بالاتر و روحیه بهتر مادر
  • الگوی مناسب برای کودکان برای فعال بودن و تحصیل کردن
  • استقلال مالی
  • تعامل بهتر و مشارکت بیشتر پدر در فرزندپروری

معایب شاغل بودن مادر چیست؟

  • فشار و استرس بالاتر روی مادر برای تعادل بخشی بین زندگی، تربیت فرزند و کار
  • احساس گناه در مادر به خاطر دور بودن از فرزندش
  • اوقات فراغت کمتر و تخصیص وقت کمتر به فرزند
  • دو تربیتی شدن کودکان به خاطر دور بودن از مادر
  • احتمال موفقیت کمتر در تحصیل در کودکان مادران شاغل
  • فشار کلیشه های اجتماعی به مادر شاغل
  • وارد آمدن فشار از سوی اطرافیان و متهم شدن مادر در صورت بروز هر نوع مشکلی برای کودک

مزایای خانه دار بودن مادر:

  • دلبستگی عمیق تر بین مادر و فرزند
  • آموزش و تربیت هماهنگ و منسجم تر
  • آرامش فکری بهتر مادر به دلیل دوری از استرس های کاری

معایب خانه دار بودن مادر:

  • تبدیل شدن دلبستگی به وابستگی و دخالت در امور فرزند
  • مشکلات مالی بیشتر
  • عزت نفس پایین تر مادر به دلیل دوری از اجتماع

شاغل بودن مادر چه تاثیری روی کودک دارد؟

هنوز هم بخش بزرگی از جامعه فکر می کنند مادر خوب مادری است که کارش را کنار بگذارد و در خانه بماند تا فرزندش را بزرگ کند. اما هیچ گونه شواهد علمی معتبری وجود ندارد که با کار کردن مادر لزوما کودک آسیب می بیند. رشد کودک تحت تاثیر سلامت عاطفی خانواده، نگاه آنان به کار کردن مادر و کیفیت مراقبت از کودک است. کودکی که به لحاظ عاطفی تامین می شود، دوست داشته می شود و به خوبی از او مراقبت می شود، فارغ از شاغل بودن یا خانه دار بودن مادر، به خوبی رشد خواهد کرد و تربیت خواهد شد.

مادر شاغل و دوری او از خانه تأثیر منفی ای بر عواطف و زندگی تحصیلی کودک نمی گذارد. در برخی موارد این گونه به نظر می آید که کودکان مادران شاغل در مقایسه با آن هایی که مادرانی غیرشاغل دارند دچار کمبودی نیستند.

مادر شاغل بهتر است یا مادر خانه دار؟

مادری که می تواند به خوبی وظایف مادری و شغلی خود را انجام دهد، الگوی خوبی برای فرزندش است. اگر خانواده در مراقبت از فرزند کمک کنند، وظایف خانه داری تقسیم شود و هر کس مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد، مادر حس ارزشمندی و دریافت حمایت از سوی خانواده خواهد داشت و پویایی خانواده به خوبی پیش می رود.

زمان بازگشت به محل کار پس از زایمان:

تصمیم برای بازگشت به کار به نیازهای مادر و نوزاد و نیز خانواده بستگی دارد. به سوالات زیر فکر کنید:

  •  شرایط مالی و اقتصادی خانواده در حدی است که نیازهای اعضای خانواده تامین شود؟
  • استعفای شما از نظر اقتصادی به خانواده ضربه نمی زند؟
  • آیا فرزند شما از نظر جسمی – روحی در شرایط مناسب و مطلوب است؟
  • بیماری و شرایط خاصی ندارد که نیاز به مراقبت و توجه ویژه داشته باشد؟
  • آیا می توانید روی کمک نزدیکان قابل اعتماد خود برای نگهداری از فرزندتان حساب کنید؟
  • در مورد پرستار یا مهد کودک تصمیم گرفته اید؟
  • شرایط شغلی شما به نحوی است که بتوانید بخشی از کارهای خود را در خانه انجام دهید و به صورت پاره وقت سر کار بروید؟
  • نظر همسرتان در این خصوص چیست؟ توانایی تقبل تمامی هزینه های خانواده را دارد؟
  • همسرتان با کار کردن شما موافق است؟
  • در کارها و مسئولیت های مربوط به فرزندتان چقدر همکاری می کند؟

مهم ترین چیز این است که با بازگشت به محل کار، به احساس شما و سلامت روان و جسم شما و فرزندتان آسیبی وارد نشود. ایجاد تعادل و ثبات بین کار و خانواده باعث احساس راحتی و آرامش اعضاء می شود.

اگر به عنوان یک مادر شاغل همه چیز را در نظر گرفته اید و با توجه به شرایط ترجیح می دهید که به محل کارتان باز گردید، بهتر است این بار به این موضوع فکر کنید:

  • کار تمام وقت برای شما بهتر است یا کار پاره وقت؟
  • آیا کار کردن در شیفت صبح فشار کمتری نسبت به شیفت عصر یا شب ندارد؟

حتما با مدیر خود صحبت کنید. شاید بتوانید در عین حفظ سمت و شغلتان، به نحوی به محیط کار باز گردید. بیشتر خانم های شاغل از اینکه می توانند بعد از فارغ شدن و تولد فرزندشان دوباره به محیط کار خود بازگردند، خوشحال و راضی هستند.

بازگشت به کار و افسردگی پس از زایمان:

افسردگی پس از زایمان مشکلی است که ممکن است برخی از مادران به آن دچار شوند. بازگشت زودهنگام به کار و وارد کردن فشار مضاعف به مادر از علل ابتلا به افسردگی پس از زایمان است.

 

 | مطالعه مطلب “افسردگی پس از زایمان : علائم و درمان” به شما پیشنهاد می شود |

 

در صورتی که مجبور هستید که به محل کار بازگردید، باید روش هایی را اتخاذ کنید در زمان ماندن در خانه برای شما با آرامش و اتفاقات خوب بیشتری همراه باشد. از همسرتان برای انجام امور خانه داری کمک بگیرید. به صورت نوبتی به مراقبت از نوزاد بپردازید تا هر دو بتوانید استراحت کافی داشته باشید.

اگر ملزم هستید که به محل کار بازگردید، بهتر است این کار را تا 3-4 ماهگی فرزندتان به تعویق بیاندازید. این به شما کمک می کند که فرزندتان را به خوبی بشناسید و او نیز شما را بشناسد.

از این زمان برای آماده کردن خود و خانواده استفاده کنید تا سازگاری به خوبی انجام شود.

در صورتی که مقدور است، بازگشت به کار را به زمانی موکول کنید که خانواده تغییرات عمده ای را تجربه نمی کند از جمله نقل مکان، تغییر مدرسه، بحران های فردی مانند بیماری یا مرگ در خانواده، و غیره.

قبل از بازگشت به کار موضوع نگهداری از نوزاد را حل کنید تا از این بابت نگرانی نداشته باشید. اگر قرار است از پرستار کمک بگیرید، وضعیت امنیت خانه را تامین کنید و از دوربین های نظارتی برای کنترل رفتارهای پرستار و اطمینان از سلامت جسم و روان نوزاد استفاده کنید.

حتما از پرستار فرزندتان بخواهید که در طول روز عکس هایی از او بگیرد و برای شما بفرستد و با او در تماس باشید.

شب قبل از خواب هر آنچه که برای فردای کودک تان نیاز است را آماده کنید. به این ترتیب صبح ها با آرامش بیشتری به بقیه کارهایتان رسیدگی می کنید.

انتخاب مهدکودک برای مادران شاغل:

والدین همیشه بهترین را برای فرزندشان می خواهند. یافتن یک مهدکودک خوب برای فرزند مسئله مهمی برای مادران شاغل است. استانداردهای مهدکودک ها متفاوت هستند و هر یک روش خاصی را در نگهداری و تربیت کودکان مد نظر دارند. مهم این است که معیارهای خود را بشناسید، با دیگر مادران مشورت کنید، از ویژگی های مهدکودک مورد نظر خود آگاهی یابید و پس از آن انتخاب کنید.

در عین حال، پس از ثبت نام فرزندتان در مهدکودک با سرکشی منظم، فعالیت در برنامه ها، ارائه کمک های مالی، ایجاد رابطه خوب با پرسنل و بررسی حال روحی کودک از وضعیت او در مهدکودک مطلع باشند.

فعالیت شما در مهدکودک فرزندتان و اطلاع از سلامت جسمی و روحی او نه تنها موجب بهبود شرایط فرزندتان می شود، بلکه حس گناه و عدم توجه به فرزند را نیز از شما دور می کند. یافتن یک مهدکودک خوب و داشتن ارتباط مثبت با مربی کمی از نگرانی های مادران شاغل می کاهد. هر چه بیشتر در جنبه های مختلف زندگی فرزندتان فعال باشید، احساس نزدیکی بیشتری بین شما شکل می گیرد.

مادر شاغل بهتر است یا مادر خانه دارر

توصیه‌هایی برای مادران شاغل جهت برقراری تعادل بین زندگی و کار:

احساس گناه نداشته باشید:

به جای اینکه تمام روز به این فکر کنید که در کنار فرزندتان نیستید، به این فکر کنید که با کار کردن به رفاه بیشتر و پیشرفت خانواده کمک می کنید. شاید بتوانید با این پول بخشی از هزینه تحصیل فرزندتان را بپردازید یا برای دیگر امور پس انداز کنید. هر چه مادر پیشرفت شغلی بیشتری داشته باشد، در ارتقا جایگاه خانواده و فرصت های بهتر مفید است.

قبول کنید که هر کسی روزهای بد و خوب دارد. شما تنها نیستید و زنان زیادی در شرایط شما هستند. با کسی که شما را درک می کند در مورد احساستان حرف بزنید وحمایت دریافت کنید.

در عین حال، به یاد داشته باشید که به عنوان یک مادر شاغل زمان محدودی را کار می کنید و پس آن می توانید در خانه زمان خوبی را در کنار فرزندتان باشید و همه چیز را جبران کنید.

کودکان به این نیاز دارند که حداقل دو ساعت در روز زمان اختصاصی با والدین خود بگذرانند. شما می توانید این دوری را با داشتن یک ارتباط با کیفیت جبران کنید.

یک پرستار یا مرکز نگهداری با کیفیت پیدا کنید:

داشتن یک پرستار قابل اعتماد سهم مهمی در آرامش روان شما در زمان دوری از فرزندتان دارد. از دوستان و آشنایان در مورد یافتن یک مرکز یا پرستار کودک سوال کنید. فهرستی از معیارهای مهم برای خودتان تعیین کنید و سپس با پرستار مصاحبه کنید.

تقویت رابطه بین فرزندان

پرستاری را استخدام کنید که مدت زمانی طولانی در خانواده خاصی به شغل نگهداری از کودک اشتغال داشته است. پرستاری که هر ماه از یک کودک متفاوت نگهداری کرده است، ممکن است دچار مشکل رفتاری یا اخلاقی بوده باشد.

از او شماره تماس کارفرمای قبلی را بخواهید و از آنها نیز در مورد کیفیت کار پرستار سوال کنید .

یک مرکز نگهداری از کودک نیز باید دارای ساعت نگهداری انعطاف پذیر، تسهیلات نگهداری از کودک، وسایل بازی، دوربین های امنیتی در تمام محیط ها، فضای باز، مجوز برای مرکز و تمام مربی ها و پیشینه کاری خوب باشد.

صبح ها را برای خود و فرزندتان ساده تر کنید:

شب قبل برای امور خود و فرزندتان آماده باشید. خوراکی های مورد نیاز فرزندتان را آماده کنید. خانه را مرتب کنید و وسایل خودتان را آماده کنید.

اگر صبح را با استرس آماده کردن صبحانه، پیدا کردن لباس تمیز، یافتن کلیدها، دوش گرفتن و هر کار مهم دیگری شروع کنید، انرژی روانی و جسمی زیادی را از دست خواهید داد.

لیستی از کارهای فردا تهیه کنید و برای انجام آن برنامه ریزی کنید. وظایف هر یک از والدین باید مشخص باشد. چه کسی مسئول بردن فرزندتان به مهدکودک است. چه کسی باید او را بازگرداند. خریدها را چه کسی انجام خواهد داد. چه کسی شام می پزد.

تقویم خانوادگی داشته باشید:

داشتن تقویم به مادر شاغل کمک می کند که امور خانه و خانواده را بهتر به خاطر بسپارد. زمان پرداخت قبوض، کارهای بچه ها، رویدادهای شغلی و تحصیلی، فعالیت های فوق برنامه، تولدها، مناسبت ها و غیره باید در این تقویم مشخص شوند. هر هفته یک روز را مشخص کنید که در آن تمام امور هفته را تنظیم کنید. داشتن برنامه به شما کمک می کند که دید بهتری از کارهای هفته داشته باشید  با آرامش و برنامه ریزی بهتر کار کنید.

با کارفرمای خود صحبت کنید:

در صورتی که امور شغلی به شما فشار وارد می کند، با مدیرتان حرف بزنید. شاید بتوانید ترتیبی اتخاذ کنید که دورکاری کنید، ساعت های کمتری کار کنید یا شغل کم فشارتری را انجام دهید. هر کارفرمایی متفاوت است و شما رئیستان را می شناسید.

در صورتی که این امکان برای شما فراهم است، صادقانه شرایط را برای او توضیح دهید. در اینجا باید به دو نکته دقت کنید: چقدر کمتر می توانم کار کنم؟ و چقدر حقوق دریافت خواهم کرد؟

در طول روز با فزرندتان در ارتباط باشید:

مادران شاغل ممکن است در طول روز بارها و بارها به فرزندشان فکر کنند و نگران او باشند. همچنین کودک نیز نیاز دارد که از مادرش باخبر باشد. در مورد نوزادان می توانید صدای خود را ضبط کنید یا فیلم کوتاهی از خودتان بگیرید و برای پرستار فرزندتان ارسال کنید.

اگر ممکن است دیر بیایید یا روز خاصی برای فرزندتان است و شما نمی توانید حضور داشته باشید، صبح را برای او خاطره ساز کنید. یک یادداشت محبت آمیز برایش بگذارید یا هدیه ای در کیفش بگذارید.

ترتیبی اتخاذ کنید که کسی از مراسم فیلم بگیرد و بعدا آن را تماشا کنید.

در طول زمان استراحت کاری، با فرزندتان تماس بگیرید و حالش را بپرسید. شنیدن صدای او خستگی روز را از تن شما به در می کند.

چیزهایی که وقت شما را می گیرند، از خودتان دور کنید:

کار کردن وقت زیادی در طول روز از شما می گیرد. اگر قرار باشد بقیه زمان باقی مانده را صرف چت کردن با دوستان، پاسخ دادن به پیام ها و تلفن زدن، یا تماشای تلویزیون کنید، زمانی برای فرزندتان باقی نمی ماند. سعی کنید این کارها را به زمان خواب فرزندتان موکول کنید.

از انجام چند کار همزمان، به خصوص در زمان صرف وقت با فرزندتان خودداری کنید. زمان بازی با او باید اختصاصا متعلق به خودش باشد. در محل کار از هدر دادن زمان خودداری کنید. این باعث می شود که کارهای عقب مانده نداشته باشید و زمان خود را برای فرزندتان حفظ کنید. از حرف زدن با همکاران در مورد ناهار، شایعات، تماس های تلفنی متعدد، صرف زمان استراحت طولانی برای ناهار و غیره خودداری کنید. این کار بهره وری شما را کاهش می دهد.

زمانی مخصوص خانواده ترتیب دهید:

داشتن زمانی اختصاصی برای فرزندتان، هم در طول هفته و هم آخر هفته، اهمیت زیادی دارد. این زمان باعث پیوند عاطفی بهتر خانواده و تربیت بهتر فرزند می شود. اگر زمان محدودی دارید، حداقل یک وعده غذا را همه در کنار هم باشید. در این زمان تلویزیون و تلفن همراه را خاموش کنید و تمرکزتان روی اعضای خانواده باشد.

حداقل یک روز در هفته را به تفریح اختصاص دهید. تفریح باید به نحوی باشد که تمام اعضای خانواده در آن شرکت کنند و همه راضی و خوشحال باشند.

در زمان تفریح خانوادگی، از حرف زدن در مورد کار، مسائل کاری، تماس های کاری و هر چیزی که به خانواده و کودکان مربوط نیست خودداری کنید. در عوض، به فرزندتان، نیازها و علایق او، امور هفتگی، دوستان و دروسش توجه کتید و از آنها حرف بزنید.

از کودکان در مورد تفریحی که دوست دارند در کنار یکدیگر انجام دهید بپرسید.

زمانی را با همسرتان صرف کنید:

به یاد داشته باشید که با داشتن رابطه ای خوب با همسرتان همیشه کسی در کنارتان هست که از شما حمایت کند. هر هفته شبی را به طور خاص به او اختصاص دهید تا دوباره احساس شور و شوق را در رابطه خود تزریق کنید. معمولا مشکلی که یک مادر شاغل دچار آن می شود این است که در گرفتاری های کاری و خانه، همسرش را فراموش می کند. توجه به او و جوان کردن عشق بینتان باعث می شود که به تداوم ازدواجتان کمک کنید. اگر بیرون رفتن و تفریح برایتان با هزینه زیاد همراه است، این نزدیکی و محبت را با شامی دلپذیر و یک دورهمی دونفره انجام دهید. مهم توجه و محبت به یکدیگر است. در مورد امور مختلف (به جز بچه ها و کار) حرف بزنید و علاقه خود را به او نشان دهید.

زمانی را به خودتان اختصاص دهید:

با برنامه ریزی صحیح، همیشه زمانی برای خودتان باقی می ماند. شما به استراحت نیاز دارید و باید به نیازهای خودتان نیز توجه کنید. اگر زمانتان را تنها بین کار و خانه تقسیم کنید، دیگر انرژی کافی برای خودتان نخواهید داشت و این باعث افسردگی شما می شود. اگر می خواهید مادر خوبی باشید، باید از خودتان به خوبی مراقبت کنید. قبل از خواب کتابی بخوانید، حمام گرم بگیرید، به ظاهرتان توجه کنید و گاهی به استخر و سونا بروید. زمانی را به ورزش و سلامتی خودتان اختصاص دهید. یک مادر خوب کسی نیست که نیازهایش را فراموش کند و تمام انرژیش را به خانه، خانواده و کار اختصاص دهد.

آنلاین خرید کنید:

فضای آنلاین به شما این امکان را می دهد که در زمان صرفه جویی کنید و نیازهای خود و خانه را به صورت آنلاین بخرید و در عوض این مدت را در کنار فرزنتان باشید. حتی برای خریدهای آشپزخانه نیز می توانید با تماس با فروشگاه های محلی، از خدمات تحویل درب منزل استفاده کنید.

مادر شاغل بهتر است یا مادر خانه دار؟

تحقیقات نشان دهنده چاقویی دو لبه در مورد این مسئله هستند.

در واقع می توان گفت بدون وجود سبک درست فرزندپروری، ارائه حمایت های عاطفی و توجه به فرزند، شاغل بودن یا نبودن مادر تاثیر چندانی در موفقیت کودک ندارد.

تحقیقات نشان می دهند که کودکان مادران شاغل بیشتر در معرض آسیب و جراحت های جسمی قرار دارند. همچنین، احتمال مشکلات تحصیلی به دلیل فقدان کمک از سوی مادر و پدر بیشتر است. این کودکان بیشتر از کودکان مادران خانه دار در معرض چاقی و مصرف مواد غذایی ناسالم و فست فود قرار دارند. این کودکان تحرک کمتری نیز دارند، چرا که زمان تفریح کمتری دارند. زمان تماس این کودکان با تلویزیون و تبلت نیز بیشتر از دیگر کودکان است.

با این حال، همین موارد در مورد کودکان مادران خانه دار نیز در صورت بی توجهی مادر به کودک یافت می شود. این بدان معنی است که صرف حضور فیزیکی مادر در کنار فرزند بدین معنی نیست که از او بهترین مراقبت به عمل می آید و بهترین شیوه تربیتی برای او اعمال می شود.

 در پژوهش دیگری، وضعیت مادرانی که دارای مشاغل پاره وقت بودند، بهتر از دو دسته دیگر بود. این دسته از کودکان با مادرانی رو به رو بودند که از عزت نفس و اعتماد به نفس کافی به دلیل حضور در اجتماع برخوردار بوده اند. در عین حال، به دلیل، کاهش فشار شغلی و داشتن برنامه ریزی بهتر، میزان رسیدگی مادر به فرزند و خانه بیشتر و بهتر بوده است.

این در حالی است که مادران شاغل فشار زیادی را تجربه می کنند و ایجاد تعادل بین زندگی، کار و فرزندان برای آنان دشوار است و برخی از مادران خانه دار نیز دچار روتین زندگی و افسردگی ناشی از تکرار شده و انگیزه خود را برای مراقبت درست از خانه و فرزند از دست داده اند.

این مشکلات در مادران دارای شغل پاره وقت کمتر بوده است.

سخنی از سیمیاروم:

تلاش ما بر این است که کلیشه های اجتماعی در مورد بد بودن یا خوب بودن اشتغال مادر در بیرون از منزل را از بین ببریم. احساس گناهی که بسیاری از مادران به دلیل این کلیشه ها در خود حس می کنند، فشار روانی زیادی به آنان وارد می کنند و این چزی نیست که آنان مستحق آن باشند.

این کلیشه ها را کنار بگذارید.

مهم نیست شما شاغل هستید یا خانه دار. فرقی ندارد دید جامعه به شما چطور است. مهم این است که حس رضایت در شما و فرزندتان چطور به دست می آید. اینکه شما کدام سبک را می پسندید و کدام یک برای روحیه و شرایط خانواده شما بهتر است، مهم است. در هر یک از این حالت ها، شاغل یا خانه دار، می توانید راهی بیابید تا اثرات منفی را کاهش داده، تعادل را بین خانه، فرزندان و امور شخصی برقرار کنید و بهترین نتیجه را کسب کنید.

مادران شاغل و خانه دار، هر دو توانسته اند فرزندان موفق و شادی را تربیت کنند که اثرات مهمی در زندگی خود و جامعه به جا گذاشته اند.

آنچه مهم است انتخاب یک سبک فرزندپروری و تربیت فرزند درست و برخورد صحیح با فرزند است.

مشاوره کودک و نوجوان به شما کمک می کند که در این راه بهتر عمل کنید.

منبع:

https://www.healthychildren.org/English/family-life/work-play/Pages/Working-Mothers.aspx

https://www.parents.com/parenting/work/life-balance/moms-balance-work-family/

 

 

[block id=”koodak”]

3/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها