1 اردیبهشت 1403
مدیریت اختلافات زناشویی در قرنطینه

مدیریت اختلافات زناشویی در قرنطینه


خانه » کرونا و سلامت روان » مدیریت اختلافات زناشویی در قرنطینه

قرنطینه بودن برای روزها، هفته ها و شاید ماه ها چیزهای زیادی را در زندگی ما تغییر داده است، از جمله روابط خانواده. افزایش چشم گیر مدت زمان بودن در کنار یکدیگر، احساس ناتوانی برای دوری از محیط خاه، و ترس از ناشناخته ها میزان ناامیدی، حس خشم و بحث های بی پایان را افزایش داده است. در این شرایط مدیریت اختلافات زناشویی در قرنطینه ضرورت دارد.

چرا میزان اختلافات و همسرآزاری در قرنطینه بیشتر شده است؟

ساده است! چون هر کسی به سطحی از اختیار، استقلال عمل، تنهایی و صمیمیت با دیگران نیاز دارد. وقتی افراد خانواده به دلیل بروز یک بیماری ناشناخته در کنار هم قرار گرفته اند و به خودی خود دچار نگرانی های همراه با آن هستند، تحمل آنها دربرابر سختی پایین تر می آید.

دشواری های قرنطینه، سطح بالایی از رعایت بهداشت و توصیه های ضدعفونی، افزوده شدن به کارهای خانه و از بین رفتن مشاغل باعث شده تمام خانواده در حالتی از بی حوصلگی و خشم پنهان به سر ببرند که ممکن است این خشم را به دیگر اعضای خانواده تخلیه کنند.

راهکارهای مدیریت اختلافات زناشویی در قرنطینه:

درست است که قرنطینه فشار روانی بیشتری به ما وارد کرده است، اما این طور نیست که نتوانیم تنش را در خانواده مدیریت کرد.

با راهکارهای زیر می توانید ایام قرنطینه را بهتر و در آرامش بیشتر طی کنید.

برای خانه قانون تعیین کنید:

 همانطور که گفتیم یکی از دلایل افزایش اختلاف در خانواده نیاز به فضای شخصی و حفظ حریم خصوصی بیشتر است. مادر خانواده دوست دارد عصرها یک ساعت در تنهایی یک لیوان چای بخورد و پیام هایش را چک کند. پدر خانواده در میانه روز نیاز دارد که چند تماس تلفنی کاری و مهم داشته باشد. بچه ها نیز به حریم شخصی بیشتر نیاز دارند. این نکات را در خانه بشناسید و رعایت کنید. در زمانی که هر کس نیاز به فضای شخصی دارد، مزاحم او نشوید.

زمانی را در طول روز برای بازی، درس خواندن، خواب و دورهمی تعیین کنید و از این برنامه تبعیت کنید. این برنامه باید برای تمام خانواده مناسب باشد.

داشتن این برنامه باعث می شود که روتین زندگی شما مشخص باشد و هر کسی در آرامش بیشتری به کارهای خود برسد.

صبوری بیشتری از خود نشان دهید:

در این روزها سطح استرس بیشتر از همیشه است. مدیریت اختلافات زناشویی در قرنطینه وابسته به صبوری نشان دادن است. البته می دانیم گاهی چقدر صبوری کردن سخت است، اما برای پیشگیری از دعوا لازم است.

وقتی بحث شروع می شود، استفاده از عبارت هایی مانند «موافقم»، «می فهمم»، «متوجه منظورت شدم»، «با هم انجامش می دهیم»، «من به حرف های تو احترام می گذارم، تو هم به عقیده من احترام بگذار» می تواند استراتژی خوبی برای خاتمه بحث باشد.

زمانی که احساس می کنید در حال شروع یک بحث هستید یا چیزی شما را ناراحت کرده اید، دور شدن می تواند راهکار خوبی برای مدیریت اختلافات زناشویی در قرنطینه باشد. چند دقیقه ای در اتاق به موزیک گوش دهید یا در حیاط یا پشت بام قدمی بزنید تا آرام شوید.

کنایه نزنید:

بی حوصلگی قرنطینه باعث می شود هر کاری از سوی اعضای خانواده برایتان آزاردهنده باشد. تماشای اینکه دیگران در حال تماشای تلویزیون هستند یا حتی تمام روز خوابیده اند، در حالی که شما در حال تمیز کردن خانه و انجام کارهای روزمره هستید، مسلما ناراحت کننده است.

گلایه های خود را با صدای آرام و شفاف، بدون کنایه، بیان کنید.

مدیریت اختلافات زناشویی در قرنطینه

از خطاهای ارتباطی خودداری کنید:

برای مدیریت اختلافات زناشویی در قرنطینه از انجام برخی کارهای خودداری کنید. وقتی بحثی شروع می شود، از بالا بردن صدایتان خودداری کنید، به جای غر زدن حل مسئله کنید، از برچسب زدن، لقب دادن و تعمیم دادن (تو همیشه، تو هیچ وقت) خودداری کنید.

بی وفایی در زندگی زناشویی - دکتر بوالهری (قسمت دوم)

خودتان را گاهی جای همسرتان بگذارید. از دید او به مسائل نگاه کنید. دلیل کارهای او را پیدا کنید تا درک بهتری از رفتارش داشته باشید.

ساکت تر باشید:

وقتی قرار است 24/7 در کنار کسی باشید، به خصوص وقتی قرار است آنها کاری را انجام دهند، رعایت حریم دیگران اهمیت دارد.

قرار نیست چون همه در خانه هستید، در تمام لحظات کنار یکدیگر باشید و تمام وقت به یکدیگر توجه کنید. گاهی بهتر است ساکت تر باشید و کارهایی مانند کتاب خواندن یا درست کردن یک کاردستی، انجام بازی های کامپیوتری یا گوش دادن به موسیقی را انجام دهید.

تشکر، تحسین و حرف های عاشقانه کلید حل اختلافات زناشویی است:

هر چقدر کنایه زدن و برچسب زدن، آتش اختلاف را بین شما شعله ور می کند، تشکر کردن و مهربانی از اختلافات جلوگیری می کند.

از کارهایی که همسرتان برای برقراری آرامش در خانه و تامین خانواده انجام می دهد، تشکر کنید و حس همدلی او را برای خودتان بخرید.

قبل از آنکه به اختلاف بکشد حرف بزنید:

چه چیزی در همسرتان و رفتارهای او شما را ناراحت می کند؟ کدام رفتارهایش شما را به سرحد جنون می رساند؟ اگر این ناراحتی را در خود انباشته کنید، در چند روز آینده مانند آتش فشان فوران خواهید کرد و کار به دعوا می کشد.

زمانی که اوضاع آرام است، هر دو کاری ندارید، خسته و گرسنه نیستید و رابطه خوبی دارید در مورد انتظارات و خواسته های خود حرف بزنید.

برای مدیریت اختلافات زناشویی در قرنطینه به همسرتان برچسب نزنید. به رفتارهای اشتباه اشاره نکنید. فقط خواسته های خود را بیان کنید و دلیل آن را بیان کنید.

همراه با یکدیگر راهی برای تامین خواسته ها و نیازهای یکدیگر پیدا کنید به نجوی که هر دو راضی باشید.

وقتتان را پر کنید:

بی حوصلگی در این دوره کاملا طبیعی است. وقتی کسب و کارها تعطیل شده باشد، اکثر ما کار کمتری برای انجام دادن داریم یا شاید اصلا کاری نداریم. انتظار نداشته باشید که همسرتان وقت شما را پر کند و دائما شما را سرگرم کند.

گاهی این مسئولیت را خودتان به عهده بگیرید و کاری خلاقانه انجام دهید.

از کرونا دور شوید:

اگر تمام روز از تلویزیون فقط اخبار را دنبال می کنید، تمام حرف های شما به کرونا و آمار مبتلایان و مرگ و میر ختم می شود، انتظار نداشته باشید که روحیه خانه شما خوب باشد.

برای مدیریت اختلافات زناشویی در قرنطینه از چیزهای بهتر حرف بزنید.

| مطالعه مطلب “مراقبت از سلامت روان در دوره شیوع کرونا” به شما پیشنهاد می شود |

در کارهای خانه کمک کنید:

وقتی تمام اعضای خانواده در خانه هستند، میزان کارهای خانه بیشتر می شود. ظرف های بیشتری باید شسته شود، لباس های بیشتری کثیف می شوند و ریخت و پاش ها بیشتر می شود. انجام دادن تمام این کارها و بسیاری از دیگر امور توسط یک نفر عادلانه نیست و آتش دعوا را شعله ور می کند.

منتظر نباشید که به شما بگویند کاری را انجام دهید. اگر کاری هست، خودتان را انجام دهید. هر کاری می توانید انجام دهید که باری از دوش کسی بردارید، خوب است. این کار حس همدلی و پیوند را بین شما بیشتر می کند و استرس اعضای خانواده را کمتر می کند.

زمان مفیدی را در کنار یکدیگر صرف کنید:

همان قدر که توصیه می کنیم به حریم شخصی یکدیگر احترام بگذارید و اجازه دهید اعضای خانواده ساعاتی را تنها باشند، همان قدر هم توصیه می کنیم که زمان معنی دار و مفیدی را با هم بگذارانید. حداقل یک ساعت از روز را با یکیدگر کاری مشترک مانند بازی، ساخت وسیله، انجام یک کار عقب افتاده در خانه و فعالیت تفریحی انجام دهید.

سخنی از سیمیاروم:

تجربه استرس و نگرانی در این دوره طبیعی است. کمی همدلی، مهربانی و صبوری باعث می شود که این دوره با خاطره بهتری بگذرد.

از خودتان و خانواده مراقبت کنید، توصیه های بهداشتی را رعایت کنید و توصیه های ما را برای داشتن صلح و آرامش در خانه جدی بگیرید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها