23 فروردین 1403

همه چیز در رابطه با حملات پانیک و مقابله با آنها


خانه » اختلالات روانی » همه چیز در رابطه با حملات پانیک و مقابله با آنها

حملات پانیک مهمترین نشانه های اختلال پانیک هستند، اما می توانند در دیگر بیماری های سلامت روان نیز دیده شوند. مشخصه این حملات وجود نشانه های فیزیکی، عاطفی و شناختی است که می توانند غیر قابل کنترل باشند. بررسی نشانه های این عارضه و مقابله با حمله پانیک می تواند به مدیریت مشکل کمک کند.

حمله پانیک (Panic) چیست؟

حملات اضطرابی، که به حملات هراس یا پانیک نیز معروف است، به اپیزودهایی از وحشت شدید یا ترس گفته می شود. این حملات معمولاً به طور ناگهانی و بدون هشدار رخ می دهند.

بعضاً یک محرک آشکار وجود دارد – مثلاً گیر افتادن در آسانسور یا فکر کردن به سخنرانی بزرگی که باید ارائه دهید- اما در موارد دیگر، حملات بدون خبر و محرک پیش می آیند.

حملات اضطرابی معمولاً در طی 10 دقیقه به اوج خود می رسند و به ندرت بیش از 30 دقیقه طول می کشند.

اما در طی این مدت کوتاه، وحشت به قدری شدید است که بیمار احساس می کند در حال مردن است یا کنترل خود را به طور کامل از دست می دهد.

علائم جسمی حملات اضطراب به قدری وحشتناک است که بسیاری از افراد تصور می کنند که دچار حمله قلبی شده اند. پس از پایان حمله اضطراب، بیمار همیشه با ترس از حمله بعدی زندگی می کند، به خصوص این ترس در محیط های عمومی که بیمار کسی را برای کمک در دسترس ندارد یا نمی تواند از آن دور شود شدیدتر است.

علائم حمله اضطراب یا حملات پانیک عبارتند از:

  • هجوم وحشت زیاد
  • احساس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن
  • تپش قلب یا درد در قفسه سینه
  • احساس غش کردن
  • اشکال در تنفس یا احساس خفگی
  • تنفس سریع و کوتاه
  • گرگرفتگی یا لرزهای شدید
  • لرزیدن
  • حالت تهوع یا ناراحتی معده
  • احساس جدا شدن از واقعیت

اگر به دلیل ترس از حمله پانیک دوری از جمع تمایل پیدا کرده اید، لازم است که هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنید.

تفاوت بین پانیک و اضطراب چیست؟

پانیک پاسخی شدید به افکار و احساسات طبیعی است. این حالت اغلب با احساس تیره شدن اطراف و علائم جسمی مانند ضربان تند قلب و سوزن سوزن شدن همراه است.

اضطراب نوعی حالت روانی است که در آن افکار و ترس های فرد باعث دوری از یک موقعیت خاص می شود که موجب تشدید حالت اضطراب می شود. این رفتار بر کیفیت زندگی تاثیر دارد.

توصیه های ضروری پیش از بروز حمله پانیک:

پیش از هر چیز لازم است بدانید که حملات پانیک آسیبی به شما نمی رسانند. هر چند نشانه های این اختلال ناراحت کننده و حتی خجالت آور هستند، اما خوشبختانه خطری برای شما ندارند.

برای مقابله با حمله پانیک ابتدا دوستان و نزدیکان خود را از بیماری خود آگاه کنید. در این صورت، آنها می توانند در هنگام حمله در کنار شما باشند و در عبور از آن به شما کمک کنند.

کمک گرفتن از پزشک متخصص و دارودرمانی یکی از مهم ترین راه های مقابله با حمله پانیک است. همیشه داروهای خود را همراه داشته باشید تا هر زمان احساس کردید، حمله پانیک نزدیک است آنها را مصرف کنید.

در ادامه به برخی از راهکارهای مقابله با حمله پانیک در زمان وقوع نشانه های بیماری می پردازیم. این روش ها می توانند به عبور سریع تر از حمله و به دست گرفتن کنترل بدن کمک کنند. با این حال، دریافت کمک های تخصصی از مشاور و روانپزشک را فراموش نکنید. متاسفانه از آنجا که بسیاری از نشانه های حمله پانیک به قلب و ریه مربوط می شود، بسیاری از بیماران که شناختی از بیماری خود ندارند به سراغ متخصصان قلب و عروق می روند و درگیر روندهای آزمایشی و درمانی می شوند. این در حالی است که آنها به دارو درمانی با داروهای ضداضطراب، مشاوره، شناخت درمانی، روان درمانی و روش های آرام سازی نیاز دارند.

راهکاری های مقابله با حمله پانیک

تپش قلب:

زمانی که حمله پانیک عارض می شود، بسیاری از افراد دچار تپش قلب می شوند. بیماران معمولا از این نشانه می ترسند، زیرا تصور می کنند که می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد.

با این حال، تپش قلب در زمان حمله پانیک و حتی اضطراب طبیعی است. اگر دچار تپش قلب شده اید، برای مقابله با حمله پانیک نفس عمیق بکشید تا دوباره کنترل خود را به دست بگیرید. اگر احساس می کنید که حمله قلبی نزدیک است، هیچ اشکالی ندارد که به اورژانس بروید و از پزشک برای دریافت دارو کمک بگیرید.

اختلال صدابیزاری چیست و چطور درمان می شود؟

لرزش بدن:

حمله پانیک با احساس لرزش، به خصوص در دست و پا همراه است. همانند دیگر نشانه های حمله پانیک این نشانه نیز نوعی استراتژی بدن برای کمک به مبارزه یا فرار کردن از موقعیت خطر خیالی یا واقعی است.

این پاسخ بیشتر در افراد دچار حمله پانیک دیده می شود و گزینه هایی مانند گفتگو درمانی و در برخی موارد دارو درمانی می تواند به مدیریت این نشانه کمک کند. تنفس عمیق، مدیتیشن و تایید بروز حمله پانیک می تواند به مقابله با این نشانه کمک کند.

تعریق بیش از حد:

زمانی که اضطراب در فرد افزایش می یابد، عرق کردن عجیب نیست. همانند دیگر نشانه های اضطراب، تعریق نیز پاسخ بدن به استرس درونی است. این واکنش بدن را از احساس خطر باخبر می کند.

این نوع تعریق می تواند متفاوت باشد. ممکن است فرد دچار تعریق سرد یا گرم یا هر دو شود. زیر بغل، کف دست، پیشانی و دیگر نقاط بدن ممکن است عرق کنند. همراه با تعریق فرد ممکن است دچار لرز یا داغ شدن بدن شود.

هر چند ناراحت کننده و خجالت آور است، اما این نشانه آسیب رسان نیست. برای مقابله با حمله پانیک و تعریق باز هم با تنفس عمیق می توانید کنترل شرایط را به دست بگیرید. روان درمانی و دارو درمانی نیز می تواند به درمان اختلال زمینه ساز کمک کند.

تنفس سریع و احساس خفگی:

در طول حمله پانیک، الگوی طبیعی تنفس ممکن است به نحوی تغییر کند که صحبت کردن و تنفس را برای فرد دشوار می کند. فرد نفس های کوتاه و سریع می کشد.

این حالت می تواند با داخل کشیدن صدادار هوا همراه با سرفه نیز دیده شود. در برخی موارد فرد احساس خفگی نیز دارد که شرایط را بدتر می کند.

تهوع و درد شکمی:

حملات پانیک باعث ایجاد ناراحتی، تهوع و درد در ناحیه شکم می شود. هر چند بسیاری از افراد در طول حمله استفراغ نمی کنند، اما تا برطرف شدن این حالت دچار تهوع هستند. در این شرایط خوردن کمی نمک می تواند به کنترل تهوع کمک کند.

سرگیجه:

در یک حمله پانیک، فرد دچار سرگیجه، عدم تعادل، گیجی و غش می شود. در این حالت تمرکز دشوار می شود و این می تواند اضطراب را در بیمار افزایش دهد.

هر چند غیر طبیعی است، اما در برخی از موارد حمله تا جایی پیش می رود که فرد غش می کند. در صورتی که دچار این علائم هستید برای مقابله با حمله پانیک باید سریعا جایی بنشینید یا دراز بکشید. بهتر است اطراف شما خلوت باشد. سعی کنید چشم های خود را ببندید و بر تنفس خود تمرکز کنید تا حمله برطرف شود. عضلات ساق پا، دست و شکم خود را تا حد امکان سفت کنید تا خون به سمت سرتان جریان یابد. این تکنیک از بیهوش شدن شدن شما جلوگیری می کند

جدا شدن از واقعیت:

در طول حمله پانیک ممکن است فرد از محیط اطراف جدا شود و اطراف خود را مه آلود، مبهم، ناآشنا و عجیب ببیند. در برخی از افراد این جدایی از واقعیت به حدی است که فرد خود را ربات می بیند یا خود را جدا از تنش می بیند.

این حالت باعث افزایش وحشت و اضطراب فرد می شود و بر قوه درک وی تاثیر نامطلوب دارد. در چنین شرایطی، سعی کنید تنفس خود را آرام کنید. برای مقابله با حمله پانیک سعی کنید چیز سردی را لمس کنید یا خود را نیشگون بگیرید. زمانی که اختلال پانیک شما درمان شود به ندرت دچار چنین حالتی خواهید شد.

بیحس شدن:

بسیاری از افراد در اثر حمله پانیک دچار بیحسی و فلج در برخی از اعضای بدن می شوند. هر چایی از بدن، صورت، پا یا دست ها، نوک انگشتان دست یا پا ممکن است دچار این حالت شود. برای مقابله با حمله پانیک سعی کنید بدن خود را تکان دهید تا خون در آن جریان یابد. دست ها را به شدت تکان دهید و آنها را بلرزانید و بر تنفس خود تمرکز کنید.

در زمانی که حس می کنید حمله نزدیک است، راهکاری های زیر برای مقابله با حمله پانیک را فراموش نکنید:

  • شروع به فعالیت کنید. یک جا ننشینید.
  • حواس خود را به انجام کاری مانند تمیز کردن کمدها پرت کنید.
  • نزدیک خانواده یا دوستان بمانید و تنها نمانید.
  • شروع به انجام تکنیک های آرام سازی کنید.
  • کافئین مصرف نکنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • پس از تمام شدن حمله به خود یادآوری کنید که دیگر قرار نیست دچار آن شوید و استراحت کنید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها