26 اردیبهشت 1403

لجبازی در زندگی مشترک


خانه » مشاوره زناشویی » لجبازی در زندگی مشترک

همه ما در نقطه ای زندگی خود با لجبازی برخورد کرده ایم، اما همه ما دچار لجبازی در زندگی مشترک نبوده ایم. زندگی با یک همسر لجباز در تصور بسیاری از افراد نمی گنجد. زینب به مشاورش توضیح می دهد که همسرش به سرعت بر سر هر مسئله ای قهر می کند و این آغاز مشکلات او برای چند هفته است. قهرهای همسرش تا چند هفته طول می کشد و در این مدت زینب را با لجبازی هایش دیوانه می کند. با کفش های کثیف روی فرش راه می رود. در خانه آشغال می ریزد و حتی در برخی موارد روی فرش ها تف می کند. انگار که زینب با بچه ای چهار ساله زندگی می کند که در برابر پاسخ منفی مادرش برای خرید بستنی، پاهایش را روی زمین می زند و از خود حرکات عجیب و اغراق آمیز نشان می دهد. اگر شما هم همسر لجبازی دارید که در برابر تعامل، مصالحه و ترک عادت های بد خود مقاومت می کند، با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

لجبازی رابطه زناشویی را به بن بست می کشد:

لجبازی در زندگی مشترک همان جنگ قدرت است که هر دو یا یکی از طرفین سعی می کنند حرف خود را به کرسی بنشانند. در بسیاری از موارد، زوج پس از سال ها کشمکش بالاخره از هم جدا می شوند. اما اگر زندگی به طلاق کشیده نشود، مطمئنا زندگی مشترک آنها فاقد امنیت روانی و شادی است. لجبازی یک ویژگی اکتسابی است، بدین معنی که افراد به صورت ژنتیکی دارای این خصوصیت نیستند و در دوره کودکی و در اثر تربیت غلط والدین این ویژگی در آنها نهاینه می شود. فرد لجباز سعی می کند حرف خود را به کرسی بنشاند و به خواسته های خود دست یابد. برخورد با همسر لجباز به هنر و صبوری نیاز دارد.

راهکارهای برخورد با لجبازی در زندگی مشترک:

نفس عمیق بکشید:

مشاور زینب حرف هایش را این طور شروع می کند که، به نکته خوبی اشاره کردی! دقیقا شما با یک مرد چهل ساله زندگی نمی کنید، بلکه با همان کودک چهار ساله در حال زندگی کردن هستید. باید دید در گذشته او چه چیزی بوده است و برخورد والدین با لجبازی های همسرتان چطور بوده است. این طور که به نظر می رسد همسرتان در خانواده ای بزرگ شده است که از کودکی با لجبازی به تمام خواسته هایش رسیده است. از این رو، حالا در بزرگسالی هنوز با همان رفتارها در برابر شما موضع می گیرد تا با شکستن مقاومت و تحمل شما به خواسته های خود برسد.

اولین کاری که در برخورد با لجبازی در زندگی مشترک باید انجام دهید این است که اجازه ندهید شرایط شما را مضطرب کند. ده مرتبه نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. عصبانی شدن در برابر رفتارهای از سر لجبازی همسرتان کمکی به شما نمی کند.

توضیح دهید:

بسیاری از موارد لجبازی در زندگی مشترک به این دلیل رخ می دهد که یکی از زوجین به طور دقیق موضع فرد دیگر را متوجه نمی شود. اگر بتوانید موضع خود را به روشنی توضیح دهید، شاید بتوانید راحت تر مسائل را حل کنید. برای مثال، لجبازی های همسر زینب آخر هفته ها شدت بیشتری می گیرد، زیرا زینب تمایلی به رفتن به خانه مادرهمسرش ندارد. در این شرایط، بهتر است به جای یک پاسخ منفی، به همسرتان توضیح دهید که باید پروژه های کاری خود را تحویل دهید و فرصت انجام کار محدود است.

مدیریت دعوا در زندگی مشترک

سعی کنید موضع همسر خود را درک کنید:

همدلی ویژگی مفیدی در زندگی هر فرد است و با استفاده از آن می توانید بر لجبازی در زندگی مشترک غلبه کنید. این ویژگی به شما کمک می کند که احساس همسرتان را در آن موقعیت درک کنید، اما برای این کار باید به حرف های همسرتان گوش بدهید. بنشینید و با همسرتان بر سر موضوع صحبت کنید. اجازه دهید او نیز در مورد دلایل خود برای داشتن این موضع صحبت کند. اجازه دهید احساسش را در این رابطه بیان کند و راه حل مناسبی برای چالش خود پیدا کنید. برای مثال، همسر زینب از این شاکی است که همسرش هیچ گاه فرصت رفتن به خانه مادر او را ندارد و همیشه بهانه می آورد. شاید ایجاد یک برنامه ریزی کاری بهتر راه حل مفیدی باشد.

سعی کنید مصالحه کنید:

اگر زوج لجباز مصالحه کنند، بسیاری از مسائل قابل حل هستند. فرقی نمی کند موضوع بحث بر سر چیست، هر دو می توانید با هم حرف بزنید و به توافقی برسید که برای هر دو خوب باشد.

از بحث دوری کنید:

اگر فکر می کنید در برابر لجبازی های همسرتان دیگر خون به مغزتان نمی رسد، کمی از وی دور شوید. عصبانی شدن و مبارزه کردن هرگز چیزی را حل نمی کند، بلکه باعث می شود لجبازی در زندگی مشترک دو طرفه شده و مسئله اصلی از یاد برود. زمانی بحث بر سر موضوع چالش برانگیز را شروع کنید که هر دو آرام شده اید. در این میان به هیچ کدام از رفتارهای ناشی از لجبازی همسرتان توجه نکنید.

مناظره وار صحبت کنید:

برای حل لجبازی در زندگی مشترک از روش دیپلماتیک بهره بگیرید. هر دو شما می توانید مانند دو دیپلمات به نوبت و برای مدت مشخصی صحبت کنید و راه حل های خود را ارائه دهید. در طول مدتی که نوبت حرف زدن همسرتان هست، صحبت های او را قطع نکنید.

عشق خود را ابراز کنید:

در طول مدتی که درگیر لجبازی در زندگی مشترک هستید، لازم است که محبت خود را به همسرتان ابراز کنید. او کودکی است که در قالب یک بزرگسال هنوز هم به دریافت علاقه بی پایان محتاج است و باید بداند که شما مانند مادرش همیشه در کنار او می مانید. ابراز عشق باید برای شما ساده باشد، مگر آنکه موضوع اصلی مورد بحث کاملا برخلاف قول و قرارها و معیارهای زندگی مشترک شما باشد. در این صورت نیز بدون قول دادن برای ماندن در این زندگی، باید محبت خود را به همسرتان ابراز کنید.

در آخر برای برخورد با لجبازی در زندگی مشترک رعایت موارد زیر را فراموش نکنید:

در برخورد با رفتارهای بد همسرتان، شما نیز لجبازی نکنید. این کار تنها زندگی شما را به یک میدان مسابقه تبدیل می کند که در آن برنده ای وجود ندارد.

در کلام و رفتارهای خود دقت کنید تا عمل یا رفتاری را که موجب لجبازی همسرتان می شود را شناسایی کرده و از آنها پرهیز کنید.

صبور باشید و توجه نکنید. اجازه ندهید لجبازی در همسرتان به یک عادت تبدیل شود. همان طور که گفته شد لجبازی اکتسابی است و از کودکی فرد نشات می گیرد. همسر شما از کودکی یاد گرفته است که با لجبازی به خواسته های خود برسد. اگر همسرتان پس از هر بار لجبازی به خواسته های خود برسد، این به عادتی در زندگی مشترک شما تبدیل خواهد شد. اگر قرار است به خواسته همسرتان پاسخ مثبت دهید، همان ابتدا این کار را انجام دهید تا کار به لجبازی نرسد. اما اگر قرار است این خواسته را به هیچ وجه انجام ندهید، یک پاسخ منفی قاطع همراه با دلیل منطقی به او بدهید و بر سر حرف خود بمانید.

1.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها