22 اردیبهشت 1403
اعتیاد به سلفی

اعتیاد به سلفی: یک اختلال روانی؟

اگر بیشتر از روزی سه سلفی از خودتان می گیرید، سلامت روان خود را بررسی کنید. حداقل، انجمن روانشناسی آمریکا و بسیاری از دیگر نهادهای روانشناسی معتبر بر این باورند که اعتیاد به سلفی می تواند نشانه ای از اختلال روانی باشد.

همه ما در زندگی خود فردی را می شناسیم که از تمام لحظه های زندگی خود سلفی می گیرد. این خیلی مهم نیست، تا زمانی که فهرست بلندبالای عکس های فرد در اینستاگرام را بررسی کنید.

شاید بدترین موردی که در ارتباط با اعتیاد به سلفی ثبت شده باشد، دنی بومن 19 ساله، اهل بریتانیا است که بیشتر از روزی 200 سلفی می گرفت. وی به مدت 6 ماه خانه اش را ترک نکرده بود و در این مدت 20 کیلو وزن کم کرده و از مدرسه اخراج شده بود. افزایش ناامیدی به دلیل ناتوانی در گرفتن یک سلفی عالی، باعث شد که وی در نهایت اقدام به خودکشی کند که خوشبختانه همانند ناتوانی در گرفتن یک سلفی عالی، در این مورد نیز شکست خورد.

اخیرا انجمن روانشناسی آمریکا تایید کرده است که گرفتن سلفی یک اختلال روانی است و حتی برای آن اصطلاح سلفیتیس را ابداع کرده است. این اختلال این طور تعریف می شود: تمایل و وسواس جبری برای گرفتن سلفی های متعدد از خود و پست کردن آن در شبکه های اجتماعی به عنوان راهی برای جبران فقدان اعتماد به نفس و پر کردن خلأ صمیمیت.

این اختلال در سه سطح مرزی، متوسط و شدید طبقه بندی می شود.

سلفیتیس یا اعتیاد به سلفی در شما چقدر شدید است؟

اگر سه سلفی در روز از خود می گیرید؛ اما آنها را منتشر نمی کنید، خود را مرزی بدانید.

اگر حداقل سه سلفی از خود در روز منتشر می کنید، دچار سلفیتیس متوسط هستید.

اگر دچار وسواس و تمایل غیرقابل کنترل برای گرفتن و انتشار بیش از 6 سلفی در روز هستید، دچار اختلال شدید هستید. دنی نه تنها به خوبی واجد شرایط رده سوم بود، بلکه مستحق آن بود که یک دسته بندی مخصوص به خودش برای او درست می کردند.

برخی از علائم اعتیاد به سلفی:

  • لذت بردن از محیط با گرفتن سلفی
  • رقابت با دوستان برای انتشار سلفی
  • جلب توجه با گرفتن سلفی
  • کاهش استرس با گرفتن و انتشار سلفی
  • احساس اعتماد به نفس و شهرت
  • احساس شادی بیشتر از موقعیتی که در آن قرار دارد
  • احساس دوری از افراد با نگرفتن سلفی
  • استفاده از ابزارهای ویرایش عکس برای بهتر دیده شدن
  • تمایل به انجام جراحی های زیبایی برای بهتر دیده شدن در سلفی
  • بررسی مداوم عکس های سلفی، تعداد نظرات و لایک ها
  • ناراحتی از تعداد کامنت های مثبت زیر هر عکس

 

ابتلا به سایر اختلالات روانی همراه با اعتیاد به سلفی:

کسانی که از این شرایط رنج می‌برند، نیاز به توجه دیگران دارند و اغلب آن‌ ها کمبود اعتماد به‌ نفس داشته و می‌ خواهند جایگاه اجتماعی خود را با پست کردن آنلاین عکس ها برای دیگران بالا ببرند.

داشتن این فاکتورها باعث می‌ شود روان شناسان به دنبال یافتن نشانه های اختلالات دیگر نیز در فرد باشند.

اختلال خودشیفتگی یکی از اختلالات همراه با اعتیاد به سلفی است که با مشخصه خودمحوری و اغراق در ویژگی های مثبت خود معرفی می شود. افراد خودشیفته نیاز شدیدی به تایید و تحسین دیگران دارند و همواره به دنبال اثبات و نشان دادن خود به دیگران هستند. در مواردی، گرفتن سلفی به بی ملاحظگی نسبت به دیگران می انجامد، به خصوص زمانی که تلاش فرد برای گرفتن یک عکس بی نقص به وسواس تبدیل شود.

انواع روشهای درمان اعتیاد

اختلال بدریخت انگاری بدن از دیگر اختلالات همراه با اعتیاد به سلفی است که در سطوح شدید آن دیده می شود. فرد از هیچ یک از عکس های خود رضایت ندارد و در موارد شدید حتی به دنبال برطرف کردن عیوب ظاهری خود با استفاده از جراحی های زیبایی برمی آید. موارد متعددی از سوی جراحان زیبایی اعلام شده است که در آن بیماران خواستار رفع نواقصی در صورت یا بدن خود هستند که در عکس های سلفی خوب به نظر نمی رسند.

به طور خلاصه، نتیجه تحقیقات نشان می دهد که اعتیاد به سلفی، با عزت نفس پایین، شخصیت خودشیفته، تنهایی و افسردگی مرتبط است.

| مطالعه مطلب  “خودشیفتگی پنهان چیست و چه نشانه هایی دارد؟” حتما بهتون پیشنهاد میشه |

پیشگیری و درمان:

روش های درمانی این نوع اعتیاد هنوز در دست بررسی است. رفتار درمانی شناختی مهم ترین و بهترین درمان برای اختلال سلفیتیس یا اعتیاد به سلفی است.

اعتیاد باعث می شود که فرد خود را در موضع قدرت ببیند. بنابراین، بهترین راهکار برای درمان اعتیاد پیشنهاد جایگزین هایی است که فرد را در کنترل قرار دهد و ارزش خود را در زندگی درک کند. مشاوره برای بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس فرد نیز در درمان اعتیاد به سلفی موثر است.

جلسات مشاوره باید بتواند:

باعث آگاهی فرد از ارزش خود، فارغ از تایید و تحسین دیگران شود

ارزش صمیمیت و روابط واقعی با افراد دیگر را به فرد نشان دهد.

در واقع، درمان اعتیاد به سلفی شامل منع فرد از گرفتن سلفی نیست. بلکه فرد به مهارت های جایگزین برای کنترل میل خود و بهبود اعتماد به نفس با استفاده از روش های سالم تر تجهیز می شود.

افزایش طول مدت دوری از تلفن همراه و شبکه های اجتماعی از دیگر روش های کمک به بهبودی بیمار است. در این روش، بیمار در مراحل متعدد سعی می کند وابستگی به گرفتن سلفی را کاهش دهد و در هر مرحله تعداد سلفی ها و وسواس نسبت به ایده آل بودن آنها کمتر از قبل می شود.

با توجه به پیچیدگی عوارض آن در زندگی فرد، پیشگیری از افتادن به دام اعتیاد به سلفی بهترین درمان آن است.

برای پیشگیری از اعتیاد به سلفی تکنیک های زیر را فراموش نکنید:

  • شرکت در فعالیت‌ های گروهی و این حس که باهم بودن باید بتواند ارزش فردی شما را بالا ببرد.
  • مشاوره‌ ای درست باید انجام شود تا زندگی فرد شاد باشد. درنتیجه با پر کردن تمامی حفره‌ های زندگی فرد، نیاز به سلفی گرفتن زیاد از بین می‌ رود
  • کنترل درست فعالیت‌ های تلفن همراه کودکان توسط والدین

وابستگی به تلفن همراه و اعتیاد به سلفی از اختلالات مدرنی است که با تسلط تکنولوژی بر زندگی بشر در بین افراد رایج شده اند. چنانچه احساس می کنید تلفن همراهتان کنترل زندگی شما را به دست گرفته است، با مشاوران ما تماس بگیرید.

در زمینه اعتیاد می‌توانید با دکتر محمد باقر صابری زفرقندی و دکتر سعید ایمانی که از مشاوران تأیید شده سیمیاروم هستند، مشاوره داشته باشید.

[block id=”fardi”]

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سالار

سلام .عالی بود.من هم دچار این بیماری شدم.ان شا الله مشکلم حل شود.