26 فروردین 1403

بررسی تاثیر نوع موسیقی بر سلامت روان


خانه » مشاوره » بررسی تاثیر نوع موسیقی بر سلامت روان

با تغییر عادات موسیقایی، سلامت روان خود را بهبود ببخشید!

حتما تا به حال چیزهایی در مورد تاثیرات جالب موسیقی بر روان شنیده اید. بد نیست بدانید تحقیقات اخیر نشان می دهند که موسیقی می تواند تاثیرات جالبی بر بدن هم داشته باشد. امروزه مراکز بسیاری در دنیا وجود دارند که از موسیقی به عنوان یک ابزار درمانی در بهبود وضعیت بیماران استفاده می کنند. حتی در کتب قدیمی ایرانی نیز از تاثیرات موسیقی بر انواع مزاج صحبت به میان آمده است. افلاطون نیز معتقد بود که صوت به صورت موسیقی می تواند اثرات شفابخش داشته باشد.

 

در این ویدئو موسیقی درمانی را تماشا می‌کنید.

موسیقی از چه راهی می تواند بر بدن تاثیر بگذارد؟

تحقیقات حاکی از آن است که بیت های موسیقی می توانند بر امواج مغزی اثر بگذارند. در واقع یک قطعه ی موسیقی با بیت های قوی و ثابت می تواند امواج مغزی را به گونه ای تحریک کند که   با ضربه های آهنگ هماهنگ شوند. مثلا مشاهده شده است که ضرب آهنگ های سریع تر می توانند مغز را به وضعیت هوشیاری نزدیک کنند.

درحالی که ضرب آهنگ های آهسته تر مغز را به حالت آرامش و استراحت نزدیک می کنند. این تغییراتی که بیت های موسیقی بر امواج مغز می گذارند می توانند حتی پس از تمام شدن گوش دادن به موسیقی ادامه داشته باشند.

 

چگونگی تاثیر موسیقی بر کارکرد بدن و مغز

با تغییر امواج مغزی سایر قسمت های بدن هم که همگی تحت فرمان مغز هستند دستخوش تغییر و تحول می شوند. از همین رو به عنوان مثال عملکرد سیستم عصبی خودکار هم تحت تاثیر قرار می گیرد. و این یعنی که سیستم عصبی و تنفسی هم از این ماجرا اثر می پذیرند.

بدین شکل موسیقی می تواند در درمان استرس مزمن، افسردگی، اضطراب، بیماری های قلبی و بسیار ی دیگر از بیماری ها مفید و موثر باشد. و از سوی دیگر هم در ایجاد تاثیرات مثبت ذهنی نظیر خلاقیت و امیدواری کمک کننده باشد.

زوج درمانی چیست؟

برخی از تاثیرات مثبتی که موسیقی می تواند در انسان ایجاد کند عبارتند از:

  • پایین آوردن فشار خون
  • بالابردن قدرت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش تنش
  • افزایش قدرت ذهن در مدیریت استرس

 

روش های بهبود سلامت روان با موسیقی

برای کاهش استرس از موسیقی با تمپوی پایین (بیت آهسته) استفاده کنید. موسیقی هایی مثل موسیقی کلاسیک ایرانی به خصوص پیش درآمدها می توانند برای این منظور بسیار کارآمد باشند. دستگاه هایی مثل همایون و سه گاه هم می توانند گزینه های مناسبی باشند.  موسیقی کلاسیک غربی و انواع بالادها (تصانیف غربی) با تمپوی پایین (بیت آهسته)  هم می توانند برای زدودن استرس از روان علاقه مندان به این نوع موسیقی ها بسیار مفید باشند.

برای شاد شدن و افزایش انرژی و ایجاد خلاقیت و انگیزش از موسیقی هایی با تمپوی بالا و گام ماژور استفاده کنید. اگر به موسیقی ایرانی علاقه مند هستید می توانید به رنگ ها و به خصوص رنگ های آواز ماهور گوش دهید. اگر به انواع دیگر موسیقی علاقه دارید، موسیقی های پاپ و راک می توانند گزینه های بسیار خوبی باشند. به شرط آنکه در گام مینور نباشند، تمپوی پایین نداشته باشند و اشعار آنها حاوی پیام های شادی آور و امید بخش باشد.

پس از این به بعد اگر خواستید موزیکی را برای شنیدن انتخاب کنید، آن را با توجه به شرایط روان خود در آن لحظه انتخاب کنید. در این انتخاب تمپو، گام، سبک و محتوای اشعار را در نظر بگیرید. پس از شنیدن یک قطعه ی موسیقی با این مشخصات، حتما احساس بهتری خواهید داشت.

قطعه ای که مناسب احوال الان شماست، چیست؟ یک نوکتورن از شوپن؟ رنگ ماهور و یا “کجایی عزیزم” از محسن چاووشی؟

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها