9 فروردین 1403
درمان افسردگی شکست عشقی

افسردگی پس از شکست عشقی و درمان آن


خانه » روابط عاطفی » افسردگی پس از شکست عشقی و درمان آن

متأسفانه، تمام عشق‌ها به ازدواج ختم نمی‌شوند. گاهی عشق آن‌قدر محکم و قوی نیست که بتواند در برابر ناملایمات ایستادگی کند. شکست عشقی احساس تلخی است که می‌تواند موجب از دست رفتن شور و علاقه به زندگی و ناتوانی در تحمل از دست دادن فردی شود که زمانی او را دوست داشته‌اید. با توجه به اثرات منفی آن لازم است که پس از شکست در عشق به فکر ادامه زندگی و بازیابی سلامت روحی و روانی خود باشید.


تست عشق سیمیاروم به شما کمک می کند تا از وضعیت رابطه خود بیشتر مطلع شوید.


افسردگی پس از شکست عشقی در زنان

دختران و زنان ممکن است به دلیل نیازهای عاطفی و نداشتن رابطه عاطفی مطلوب با پدر وارد رابطه عشقی نادرست شوند و پس از مدتی شکست بخورند. از دیگر دلایل ناکامی در عشق برای دختران می‌تواند رمانتیک بودن بیشتر از حد، توقع‌های زیاد از رابطه، حساسیت و شک بیش‌ازحد، دلبستگی ناامن، و احساس مالکیت روی مرد باشد. معمولاً دختران 15 تا 25 سال بیشتر از سنین دیگر احساساتی هستند و دچار شکست در رابطه عشقی می‌شوند.

به‌هرحال، ناکامی در عشق می‌تواند باعث عوارض زیر در دختران و زنان شود:

  • بدبینی
  • سرخوردگی
  • حس انتقام
  • ناامیدی از زندگی
  • اقدام به خودکشی
  • هراس از عشق و شروع رابطه
  • پرخاشگری و افسردگی

افسردگی پس از شکست عشقی در مردان

برخلاف تصویر رایج، مردان نیز دچار ناکامی عشقی می‌شوند و جدا شدن از یک رابطه برای آنان ساده نیست. در بیشتر موارد، مردان پس از شنیدن جواب رد در زمان خواستگاری یا پیشنهاد ازدواج و دوستی دچار شکست عاطفی می‌شوند. از دست دادن عشق در مردان با علائم مشابه زنان همراه است و فرق چندانی بین آن دو وجود ندارد. بااین‌حال، به دلیل غرور مردانه ممکن است نمود بیرونی آن کمتر باشد.

 از دست دادن یک رابطه عشقی مشکلاتی از جمله غم، افسردگی، خشم، گوشه‌گیری، اضطراب و ناامیدی را به وجود می‌آورد و باعث اختلال در زندگی روزمره او، مشکلات کاری، تحصیلی و اجتماعی فرد شود. نه شنیدن پس از خواستگاری می‌تواند باعث بروز احساس دلزدگی و تحقیر و طرد شدن شود.

افسردگی پس از شکست عشقی در نوجوانان

دوره بلوغ دوره حساسی است و مسائل عاطفی نوجوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این سن، دختران و پسران به یکدیگر تمایل بیشتری پیدا می‌کنند و سعی می‌کنند وارد رابطه عاطفی شوند. بسیاری از افراد برای اولین بار در این سن عاشق می‌شوند. درعین‌حال، ناپختگی رفتاری و فکری باعث می‌شود که شکست‌های بیشتری را تجربه کنند.

تبعات شکست عاطفی در نوجوانان می‌تواند سنگین باشد و به افسردگی یا حتی خودکشی ختم شود. از این رو، خانواده‌ها باید به تغییر رفتار نوجوان خود حساس باشند و مراقبت بیشتری از او بکنند. ارتباط صمیمانه‌ای با فرزند خود داشته باشید و اجازه دهید فرزندتان با شما درد دل کند. وقتی او با شما حرف می‌زند، به او گوش دهید.

افسردگی بعد از شکست عشقی

برای حرف‌هایش او را سرزنش و نصیحت نکنید. سعی کنید تا حد امکان صرفاً شنونده باشید و نصیحت کردن را به زمان بهتر موکول کنید یا از یک مشاور کمک بگیرید. رفتار درست شما باعث می‌شود که فرزندتان زودتر با اندوه خود کنار بیاید. به‌تدریج و با گذشت زمان، نوجوان شما بزرگ‌تر می‌شود و درمی‌یابد که شکست عاطفی‌اش جدی نبوده و این رابطه به نفع او نبوده است.

درمان افسردگی بعد از شکست عشقی

سوگواری

کنار آمدن با احساس غم برای برخی از افراد دچار است و حتی ممکن است به خاطر غمگین بودن از خود عصبانی شوند. با خودتان مهربان باشید و احساسات خود را تائید کنید. شما کسی را دوست می‌داشتید و تصور می‌کردید علاقه شما تا ابد ادامه می‌یابد.

اما یک روز، این عشق به بن‌بست رسید. مهم نیست چه کسی رابطه را تمام کرده است، به‌هرحال، هر دوی شما ممکن است از تمام شدن آن احساس ناراحتی بکنید. همانند هر درد و اندوه دیگر، تنها راه گذشتن از این مرحله، سوگواری کردن برای چیزی است که از دست داده‌اید.

گریه کردن برای شکست عشقی به این معنی نیست که تا آخر عمر اسیر ناراحتی شوید. این راهی برای تائید احساس اندوه است. با گریه کردن به‌طور جادویی احساس درد و خشمتان کمتر می‌شود و روند بهبودی تسریع می‌شود.

با یک دوست حرف بزنید

یکی از بهترین راه ها برای کنار آمدن با شکست عاطفی حرف زدن با یک دوست و به اشتراک‌گذاری احساستان است. پنهان کردن دردها و عدم بروز آن باعث می‌شود که در طولانی‌مدت دچار افسردگی شوید. با یکی از دوستان نزدیک و محرم اسرارتان در مورد اتفاقاتی که برایتان رخ داده حرف بزنید. این کار باعث آرام شدن قلب زخم‌خورده شما می‌شود و متوجه می‌شوید که تنها نیستید. اغلب دوستتان نیز تجربه مشابهی دارد و او نیز داستانش را برای شما تعریف می‌کند. به‌هرحال داشتن شانه‌ای برای گریه کردن یکی از راه‌های تسکین ناراحتی‌هاست.

انرژی خود را به چیز دیگری معطوف کنید

شکست عشقی باعث ایجاد خلأ در زندگی‌تان می‌شود. زمانی را پیش از این با عشقتان صرف می‌کردید، حالا خالی و بی‌برنامه باقی مانده است. این باعث می‌شود که زمان و انرژی زیادی برای شما باقی بماند که برای آن برنامه‌ای ندارید. خالی ماندن این برنامه باعث می‌شود که دائماً به فکر گذشته باشید و خاطراتتان را مرور کنید. انرژی‌تان را روی چیز دیگر متمرکز کنید. این می‌تواند غرق کردن خودتان در کار، روابط دوستانه، مهمانی خانوادگی یا هر کار دیگری باشد که زمان شما را پر می‌کند.

د واقع، الان زمان خوبی است که از این فرصت برای انجام کارهایی استفاده کنید که هیچ‌وقت فرصتش را نداشتید. آیا دوستی داشته‌اید که هیچ‌وقت فرصت نداشتید با او به گردش بروید؟ کلاسی که همیشه دوست داشتید در ان شرکت کنید؟ تمرکزتان را به چیزی معطوف کنید که برایتان مهم بوده است. به‌تدریج حس می‌کنید، اولویت‌هایتان تغییر کرده است و دیگر شکست عشقی برایتان دردآور نیست.

شکست عشقی

از کینه دوری کنید

صرف‌نظر از اینکه در رابطه‌تان چه اتفاقی افتاده است، هیچ کینه‌ای در دلتان نگه ندارید. همه ما اشتباه می‌کنیم و ممکن است در روابط خود به دیگری آسیب بزنیم. نفرتی نسبت به طرف مقابل در دلتان نگه ندارید و از بدی های عشق زندگی‌تان با دیگران صحبت نکنید. این ادامه همان آزارهای بدی است که شریک عاطفی سابقتان به شما وارد می‌کند. نباید اجازه دهید حتی پس از قطع رابطه هم بتواند شما را آزار دهد و در شما حس منفی ایجاد کند. اجازه بدهید تا این احساسات منفی از بین بروند و در عوض فرصت عشق در آینده و شادی را در آغوش بگیرید.

فراموش کردن عشق قدیمی: راهی برای ادامه زندگی

بدین منظور، دعوا کردن و اثبات خوبی‌هایتان به او نیز ممنوع است. این رابطه تمام شده و دیگر مهم نیست تقصیر چه کسی بوده است، چه کسی بیشتر در این رابطه سرمایه‌گذاری کرده و بیشتر لطف و محبت داشته است. پس به فکر مشاجره و درگیری در کافی‌شاپ یا باشگاه ورزشی محل زندگی‌تان نباشید. اگر هنوز هم در مکان‌هایی او را ملاقات می‌کنید، شاید لازم باشد که برنامه‌هایتان را تغییر بدهید.

زمانتان را با عزیزانتان صرف کنید

تنها نمانید. تنهایی باعث می‌شود بیشتر از قبل در اندوه غرق شوید. در کنار دوستان و اعضای خانواده باشید. احساس افسردگی شما را به ماندن در اتاق ترغیب می‌کند، اما مقاومت کنید. بیرون بروید و در کنار دوستانتان لذت ببرید. به‌علاوه، وقتی در جمع هستید به اطرافیان این پیغام را می‌دهید که حالتان خوب است و به دلسوزی نیاز ندارید.

فاصله خود را حفظ کنید

وقتی رابطه شما تمام شده است، به‌خصوص اگر به دلایل منطقی بوده و ادامه آن به نفع شما نیست، تمام راه‌های ارتباط با عشق سابقتان را ببندید. از او دور شوید: با او حرف نزنید، پیام ندهید، و او را دنبال نکنید. حفظ سکوت رادیویی در این رابطه به شما زمان کافی برای پردازش احساستان و بررسی اوضاع را می‌دهد. همچنین، دوری کردن باعث می‌شود که به زندگی بدون او عادت کنید.

این احتمال وجود دارد که آن‌قدر خوش‌شانس نباشید که بتوانید به‌طور کامل از عشق قبلی‌تان دوری کنید. احتمالاً نزدیک به یکدیگر زندگی می‌کنید، با او همکار هستید، دوستان مشترک دارید یا هر چیزی که باعث می‌شود هر روز او را ببینید. اگر مجبور هستید او را ببینید، آرام باشید. احترام در گفتار و متانت در رفتار را رعایت کنید و احساساتتان را بروز ندهید. به او نشان دهید که شما نیز با شکست عشقی کنار آمده‌اید و به زندگی‌تان ادامه می‌دهید.

در گذشته سیر نکنید

تمام کردن رابطه مسلماً دشوار است. اما باید جایی تمام شود و به زندگی‌تان ادامه دهید. اگر هر روز و هر ساعت به فکر خاطرات گذشته، عکس‌ها، فیلم‌ها، مناسبت‌ها و غیره باشید، ذهنتان با درد پر می‌شود و نمی‌توانید از احساسات منفی دور شوید. سوگواری مرحله مهمی است، اما باید پایانی برای آن باشد و بالاخره جایی بر آینده تمرکز کنید.

اگر احساس می‌کنید مرحله سوگواری در شما بیش‌ازحد ادامه یافته است، با یک مشاور صحبت کنید.

عاشق خودتان شوید

به خاطر از دست دادن عشق، خودتان را نادیده نگیرید. همه ممکن است در زندگی عاطفی خود دچار شکست شده باشند، اما این بدین معنی نیست که بازنده هستند. به یاد داشته باشید که شما یک فرد منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز هستید. شکست عشقی نمی‌تواند خدشه‌ای به این مسئله مهم وارد کند. شاید الان حس می‌کنید هرگز نمی‌توانید از این حس بد خلاص شوید و او را فراموش کنید. بدون او نمی‌توانید نفس بکشید و بدون او هیچ هستید.

اما این‌طور نیست. تمام شدن رابطه عاطفی آخر دنیا نیست. شما به زندگی ادامه خواهید داد و روزهای خوبی را تجربه خواهید کرد که عشق نیز دوباره در آن پیدا می‌شود. به خودتان رسیدگی کنید. لباس خوب بپوشید و ظاهرتان را آراسته کنید. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام بدهید این است که برای بهبود سلامتی روحی و جسمی خود تلاش کنید. رژیم‌ غذایی سالم و جدیدی را شروع کنید تا احساس بهتری در مورد سلامتی‌تان داشته باشید. به سفر بروید. کارهایی را انجام بدهید که باعث می‌شود احساس بهتری نسبت‌ به خودتان پیدا کنید. فعال بودن، روش بسیار خوبی برای سرعت بخشیدن به ایجاد و تقویت عزت‌نفس و نیز افزایش اعتمادبه‌نفس دوباره است. با داشتن چشم‌اندازی جدید، ادامه‌ حرکت بسیار آسان‌تر می‌شود.

وارد رابطه بعدی نشوید، از عشق دوری نکنید

سریعاً وارد شدن به رابطه عاطفی بعدی یا دوری کردن از هر عشقی، هر دو به یک اندازه رفتاری غلط پس از شکست عشقی هستند. پس از تمام شدن رابطه، باید مدت زمان کافی بگذرد تا اوج اندوه در شما تمام شود، بر افکار و احساستان مسلط شوید و تصمیماتتان را صرفاً بر مبنای منطق بگیرید. برخی از افراد برای فراموش کردن فرد قبلی، بدون توجه به ویژگی‌های شخصیتی و دیگر معیارهای مهم، وارد یک رابطه دیگر می‌شوند. وارد شدن زودهنگام به یک رابطه دیگر، به قصد انتقام، برانگیختن حسادت عشق قبلی یا هر دلیل نادرست دیگر، مقدمه بروز یک شکست دیگر را در زندگی شما فراهم می‌کند. از این رو، برای شروع هر رابطه‌ای باید اول بر احساساتتان نسبت به رابطه قبلی مسلط شوید و پس از آن آگاهانه تصمیم بگیرید.

درعین‌حال، شکست عشقی نباید از شما فرصت عاشقی را بگیرد. اگر یک بار شکست خورده‌اید، به این معنی نیست که دیگر نمی‌توانید وارد یک رابطه عاطفی خوب شوید. همه انسان‌ها یک جور نیستند و یک بار شکست را نباید به کل زندگیان تعمیم دهید. انتخاب درست، بر مبنای معیارهای منطقی و عاطفی، ایجاد یک رابطه خوب را تضمین می‌کند.

شکست عشقی و افسردگی

به جای هدر دادن زندگی‌تان برای عشقی که تمام شده و رابطه‌ای که از بین رفته است، به خودتان فرصت یافتن عشق واقعی را بدهید. یک عشق واقعی، در هر سنی، قلبتان را گرم می‌کند، اشک‌هایتان را پاک می‌کند و زندگی شما را پر از لذت و شادی می‌کند.

با مشاور صحبت کنید

اگر نمی‌توانید جلوی افکار و رؤیاهایتان را بگیرید، شاید لازم است با یک متخصص صحبت کنید. چنانچه برای جبران شکست عشقی، به سیگار، الکل یا مواد مخدر پناه برده‌اید، بهتر است هر چه سریع‌تر برای مشاوره افسردگی اقدام کنید. تصمیماتی که به سلامت و آینده‌تان آسیب می‌زند نگیرید.

به یاد داشته باشید که با آسیب زدن به خودتان نمی‌توانید توجه و عشق محبوبتان را جلب کنید، بلکه در بهترین حالت ترحم او را خواهید داشت. یک روانشناس یا مشاور متخصص در زوج درمانی می‌تواند به شما کمک کند که با احساسات منفی کنار بیایید و از رنج ناشی از شکست عشقی خلاص شوید.

بدون شک بعد از اتمام رابطه افراد دچار پریشانی احوال می‌شوند، اما افرادی که نمی‌توانند با این فقدان کنار بیایند نیاز به مداخلات روانشناسی خواهند داشت. در جلسات روان‌درمانی، درمانگر به شما کمک خواهد کرد تا با یادگیری مهارت‌های خودکنترلی مؤثر از این بحران عبور کنید. هم‌چنین، روانشناس به شما کمک می‌کند که ابعاد شخصیتی‌تان را بشناسید.

این باعث می‌شود که ضمن اصلاح سبک‌های ارتباطی با دیگران، از احتمال شکست‌های بعدی بکاهید. برای مثال، در جلسات روان‌درمانی ممکن است مشخص شود که شخصیتی وابسته دارید و این باعث می‌شود که طرف مقابل را فراری دهید. در این شرایط درمانگر مانند آینه‌ای رفتارهای مراجع را به او بازخورد می‌دهد تا بتواند به اصلاح خویش دست پیدا کند.

امیدواریم که با راهکارهایمان برای کنار آمدن با شکست عشقی به شما کمک کرده باشیم. چنانچه سال یا ابهامی برای شما باقی مانده است، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرشته

لطفا و خواهشا مخصوصا پس از شکست عشقی و عاطفی اولا بخاطر ترس و فرار از تنهایی یا خلاء عاطفی یا بخاطر دیگران (پدر و مادر و..) یا بخاطر ایجاد حس حسادت یا انتقام از پارتنر قبلیتون وارد رابطه جدیدی نشید و اگه میتونید در جهت ترمیم رابطه قبلی تلاش کنید البته اگه دلایل موجهی برای برقراری رابطه و ترمیمش دارید ثانیا تا زمانی که رابطه قبلیتون رو از نظر روحی و روانی و احساسات متناقض فراموش نکردید تحت هیچ عنوان وارد رابطه جدیدی نشید و اگه به هر دلیلی وارد شدید سریعا و جسورانه خارج بشید به خودتون نگین که ممکنه طرف مقابلتون آسیب روحی میخوره دیر یا زود این اتفاق میوفته چه بهتر که رابطه سمی رو سریعا قطع کنید چرا که اولا زمانی که شکست عاطفی خوردید یا طلاق گرفتید در اوج هیجان و احساسات منفی هستید و رابطه جدید رو بدون شناخت منطقی و از روی استیصال انتخاب کردید ثانیا صرفا بخاطر عدم مواجهه با احساسات منفی و جبران خلاء عاطفی خودتون رو وارد رابطه جدیدی کردین مطمن متاسفانه خیلی از عزیزان پس از شکست عاطفی وارد رابطه واکنشی میشن و حتی با پارتنر جدیدشون سکسم تجربه میکنن ترشح هورمون اکسی توسن باعث میشه بخش منطقی مغز غیر فعال بشه و تداوم این رابطه باعث ایجاد وابستگی میشه نه دلبستگی و طرف فکر میکنه که واقعا عاشق مخاطبش شده در صورتی که رابطه جدید صرفا یه مرهم و مسکن موقتی برای اون شخصه و به محض بهبود دیگه نیازی به مرهم وجود نداره براش پس سعی کنید برای همدیگه غذا باشید نه دوا و حتما و حتما بدون شناخت دقیق و عشق واقعی نه صرف وابستگی محض وارد هیچ رابطه ای نشید متاسفانه پس از شکست عشقی احساساتی نظیر بی ارزشی بی لیاقتی و بی کفایتی طرد و رها شدگی تخریب عزت نفس و درماندگی و احساس پوچی روح و روان شخص رو تسخیر میکنه خیلی مراقب باشید این طرحواره ها (تله ها) باعث نشه عزت و حرمت نفستون رو از دست بدید شما لایق بهترین ها هستید پس به خودتون اعتماد کنید و ارزش واقعی خودتون رو بشناسین و با هر بی سر پایی وارد رابطه مهمی مثل ازدواج نشید بحث مسایل مالی هم از اوجب واجباته

علی

احسنت. عالی بود

Moniri

ممنون از شما. خوشحالیم که مفید بوده.