23 اردیبهشت 1403

ناراحتی چیست؟ چرا ناراحت می‌شویم؟


خانه » عمومی » ناراحتی چیست؟ چرا ناراحت می‌شویم؟

ناراحتی احساسی منفی است که اثرات منفی زیادی روی سلامت روان و توان جسمی بدن ما می‌گذارد. برخی از افراد به‌سادگی از دیگران ناراحت می‌شوند، اما برخی دیگر به‌ندرت از چیزی در زندگی احساس دلخوری و رنجیدگی می‌کنند. چرا ناراحت می‌شویم؟ چطور باید با این احساس برخورد کرد؟ اینها سؤالاتی است که در این مطلب تلاش می‌کنیم به آنها پاسخ دهیم.

ناراحتی

ناراحتی چیست؟

ما وقتی احساس ناراحتی می‌کنیم که چیزی ما را آزار داده یا برخلاف میل‌مان بوده است. برای مثال، وقتی یک پشه تمام شب دور سرمان می‌چرخد، وقتی صبح عجله دارید اما به خاطر به‌هم‌ریختگی خانه نمی‌توانید شلوارتان را بیابید، یا وقتی یکی از همکاران سر میز شما می‌آید و بی‌وقفه حرف می‌زند درحالی‌که شما کارهای زیادی باید انجام دهید، همه اینها باعث می‌شوند ناراحت شوید. بنابراین، منبع بروز احساس ناراحتی می‌تواند به هم زدن آرامش و سکوت شما (پشه)، تمرکز (همکاری که سر کار حرف می‌زند)، راحتی و آسایش (تخت خواب ناراحت و سفت)، یا جریان کار شما (پیدا نکردن شلوار در به‌هم‌ریختگی خانه) باشد.

واکنش هر کس به ناراحتی از دیگران چیست؟

برخلاف احساس خشم، ناراحت شدن با پاسخ‌های متنوعی همراه است. پاسخ شما به خلق‌وخو و حتی زمان روز بستگی دارد. برای مثال، وقتی کارهای زیادی برای انجام دادن نداشته باشید، ظاهر شدن یک همکار پرحرف بالای میز می‌تواند جالب و سرگرم‌کننده باشد. بنابراین، چیزی که باعث عصبانیت شما می‌شود، نه پرحرفی شخص، که حجم کارهایی است که روی سرتان ریخته است.

بنابراین عوامل مختلفی بر واکنش شما نسبت به ناراحتی تأثیر می‌گذارند. اگر عامل دلخوری به‌خودی‌خود مسئله کوچکی باشد، تکرار و طول مدت آن عامل مهمی در واکنش شماست. همکاری که وقتی شما کارهای زیادی دارید، پنج دقیقه حرف می‌زند، قابل‌تحمل است. اما اگر قرار باشد، یک ساعت حرف بزند، احساستان فرق خواهد کرد.

عامل دوم، کنترل ادراک‌شده شما روی موقعیت است. اگر احساس کنید می‌توانید عامل آزار را کنترل کنید، احساس ناراحتی شما کمتر خواهد شد. برای مثال، فرض کنید هم‌اتاقی‌تان با صدای بلند به موسیقی گوش می‌دهد. اگر بدانید که با درخواست کردن او سریعاً صدای موزیک را کم خواهد کرد، موقعیت کمتر آزاردهنده خواهد شد. اما اگر او فرد لجبازی باشد که برای آزار شما این کار را انجام می‌دهد، مسئله پیچیده‌تر خواهد شد.

سوم، واکنش شما به خلق‌وخو و میزان تحمل شما نسبت به عوامل آزاردهنده بستگی دارد. این مسئله به میزان تحملی بستگی دارد که شما با آن تربیت‌ شده‌اید. برخی از افراد قدرت تحمل بالایی دارند و برخی دیگر با کوچک‌ترین چیز عصبانی می‌شوند.

چرا ناراحت می‌شویم؟

ناراحتی احساس خوبی نیست، اما مانند هر احساس دیگری هدفی پشت آن نهفته است. این احساس مقدمه خشم شدید است. بدین معنی که شما همیشه اول از چیزی ناراحت می‌شوید. پس‌ از آن، سکوت می‌کنید و در خودتان می‌ریزید (به آتشی زیر خاکستر تبدیل می‌شود که ممکن است در طولانی‌مدت زبانه بکشد و همه‌چیز را بسوزاند)، کنترل خود را از دست می‌دهید و کامل وارد فاز خشم می‌شوید (عدم تحمل ناملایمات و واکنش افراطی) یا متوجه وجود اشکال می‌شوید و برای حل آن اقدام می‌کنید (اقدامی سازنده‌تر نسبت به دو مورد قبلی).

به‌هرحال، فارغ از شکل واکنش که بعداً به آن می‌پردازیم، اینکه از چیزی ناراحت شوید نشان‌دهنده موارد زیر در زندگی و روابط شماست:

باید مرزی تعیین کنید تا ناراحتی پیش نیاید.

گاهی شخص از شما سؤالی می‌کند که احساس می‌کنید خیلی شخصی است و به خاطر رفتار و سؤال شخص از او دلخور می‌شوید و ناراحتی پیش می‌آید. اینجاست که احساستان به شما نشان می‌دهد شخص خط قرمزهای شما را رد کرده است و برای اصلاح رابطه باید این مرزها دوباره تعریف شوند تا دیگر از چیزی ناراحت نشوید.

باید قدر زمانتان را بدانید.

آیا کسی از شما می‌خواهد به او کمک کنید؟ دوباره؟ درحالی‌که خودتان کارهای زیادی دارید؟ در اینجا ناراحت شده‌اید چون کارهای زیادی دارید، اما کسی در حال گرفتن زمان و انرژی یا در حال سوءاستفاده از خوش‌قلبی شماست.

باید راه بهتری برای انجام کار پیدا کنید.

هر روز صبح باید دقایق زیادی را صرف پیدا کردن وسایلتان کنید؟ همسرتان شلخته است و در کارهای منزل مشارکت ندارد/به کارهای منزل رسیدگی نمی‌کند؟ احساس ناراحتی شما می‌تواند محرکی برای یافتن راه‌حلی خلاقانه برای حل مشکل باشد. آیا راهی برای ایجاد موقعیت بهتر وجود دارد؟ آیا گزینه‌ای برای تغییر وجود دارد؟ برای مثال، 15 دقیقه زودتر بیدار شدن؟ تمیز کردن خانه شب قبل از خواب؟ منظم کردن وسایل موردنیاز فردا قبل از خواب؟

ناراحتی

از قبل احساس خشم  و ناراحتی می‌کنید.

شاید از قبل از چیزی خشمگین هستید. دیگر تحمل چیز اضافه‌تری را ندارید و کوچک‌ترین محرکی برای شما بیش‌ازحد به نظر می‌رسد و شدیدا احساس ناراحتی می‌کنید. اینجاست که واکنش‌های شما به شکل افراطی تغییر می‌کند و به‌جای آنکه درخواست کنید، فریاد می‌زنید. در این حالت، بهتر است از تکنیک‌های کنترل خشم کمک بگیرید تا کمتر آسیب ببینید.

تربیت شما به نحوی است که نمی‌توانید کوچک‌ترین ناملایمتی و ناراحتی را تحمل کنید.

برخی از افراد از کودکی به نحوی تربیت شده‌اند که همه‌چیز بر وفق مراد آنها بوده است، مسئله صبوری به آنان آموزش داده نشده، پرتوقع هستند یا دیگران همیشه مشکل را به‌جای آنان حل کرده‌اند. همگی این عوامل و برخی دیگر می‌تواند باعث شود یک شخص به فردی زودرنج تبدیل شود که دائماً از دیگران ناراحت می‌شود. روان‌درمانی، طرح‌واره درمانی و بسیاری از دیگر تکنیک‌های روانشناسی می‌توانند به این افراد کمک کنند تا دیدگاه‌های خود را نسبت به تعامل با دیگران تغییر دهند. مشاوره آنلاین یکی از گزینه‌های دریافت کمک‌های تخصصی در این زمینه است. تیم مشاوران ما تلاش می‌کنند بهترین خدمات را در این زمینه به شما ارائه دهند.

با اختلال پارانویا یا بیماری بدگمانی آشنا شوید

دچار ایده‌آل‌گرایی هستید.

برخی از افراد استانداردهای بسیار بالایی برای خود تعریف می‌کنند و به کمتر از آن رضایت نمی‌دهند. این باعث می‌شود که هیچ وقت از هیچ‌چیز راضی نباشند. افراد ایده آل گرا ناراحتی‌های زیادی برای خود و دیگران درست می‌کنند. درحالی‌که از نظر دیگران همه‌چیز خوب یا حداقل قابل‌قبول است، آنان به دلیل داشتن استانداردهای بالاتر راضی نمی‌شوند. این دسته افراد باید به کمک مشاور در استانداردهایشان بازنگری کنند و با خود مهربان‌تر رفتار کنند.

از سوی دیگر، وقتی کسی با استانداردهای آنها تطابق ندارد، این افراد می‌توانند به‌طور واضح‌تر در مورد خواسته‌های خود حرف بزنند و به دیدگاه مشترکی با شخص برسند یا اینکه درک کنند ما همه انسان هستیم و نمی‌توانیم از همه نظر یکدیگر را راضی کنیم.

وقتی ناراحتیم چه کار کنیم؟

اینکه ناراحت شوید، مهم نیست. مهم نوع واکنش شما به موضوع است. این واکنش نباید به نحوی باشد که زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. استراتژی‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند که در زمان دلخوری کنترل بهتری روی رفتارهای خود داشته باشید.

علت ناراحتی را ریشه‌یابی کنید

ریشه‌یابی احساس منفی، بررسی عمدی بودن یا سوءتفاهم بودن آن، و فکر کردن به جنبه‌های مختلف آن باعث می‌شود دید بهتری نسبت به اوضاع داشته باشید. فکر کردن به ریشه‌های مشکل باعث می‌شود که جلوی واکنش‌های افراطی خود را بگیرید و به یک پاسخ حساب‌شده فکر کنید.

ناراحتی

مذاکره کنید تا ناراحتی برطرف شود

وقتی به عامل دلخوری فکر کردید، وقت آن است که حلش کنید. اگر از کسی دلخور شده‌اید با او در این مورد حرف بزنید. در صحبت‌هایتان سعی کنید به‌صورت جانب‌دارانه حرف نزنید و با آرامش مشکل را بیان کنید. اجازه دهید شخص از خودش دفاع کند. شاید توضیحات او برای شما قانع‌کننده باشد.

اگر حتماً می‌خواهید مخالفت‌تان را نسبت به رفتار و عقاید طرف مقابل ابراز کنید، به هیچ‌وجه روی موضع خود پافشاری نکنید. گارد نگیرید و اجازه دهید در نوبت‌های متمادی هر یک از موضع خود دفاع کنید.

این مذاکره باید به نحوی مدیریت شود که در نهایت به مصالحه رسید و همدیگر را ببخشید. همچنین به یاد داشته باشید که گاهی وقت‌ها اختلاف نظرات به شکلی است که درست و غلط معنی ندارد و در واقع، نظر هر دو طرف به حق و قابل کامل است. پس سعی کنید از هر اختلاف‌نظری ناراحت نشوید و بپذیرید در بعضی موارد هیچ‌کس مقصر نیست.

میزان کافئین خود را کنترل کنید

این ماده فشارخون شما را بالا می‌برد که به نوبه خود سطح کورتیزول را افزایش می‌دهد. این ماده عامل مهمی در افزایش تحریک‌پذیری و استرس است. به‌علاوه با به هم زدن چرخه خواب، باعث می‌شود که روز بعد تحریک‌پذیری بیشتری داشته باشید.

ناراحتی

مدیتیشن و کنترل ناراحتی

تکنیک‌های تنفسی، یوگا و ذهن آگاهی به آرام شدن استرس و ذهن شخص کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند ده دقیقه نشستن در پوزیشن مدیتیشن و انجام تمرینات آن باعث کاهش کلی احساس منفی در شخص و رفع ناراحتی‌ها می‌شود. گوش کردن به موسیقی، انجام حرکات کششی ساده و پیاده‌روی در طبیعت نیز تأثیر مشابه دارد.

با یک دوست حرف بزنید تا ناراحتی را کنترل کنید

حرف زدن با یک محرم اسرار باعث می‌شود که احساس ناراحتی شما تخلیه شود. یک دوست خوب سعی در قضاوت کردن ندارد و فقط حرف‌های شما را می‌شنود و در صورت نیاز با شما همدلی می‌کند. خاطره‌نویسی نیز تأثیر مشابهی دارد. نوشتن احساسات منفی در یک ورقه کاغذ با این مزیت همراه است که نگران افشای آن از سوی کسی نیستید و درعین‌حال حرف‌هایتان را توانسته‌اید بیان کنید تا در ذهنتان تلنبار نشود.

کینه به دل نگیرید تا ناراحتی از بین برود

سعی کنید در زندگی ناراحتی‌ها را تلنبار نکنید و از شر آنها خلاص شوید. بنابراین، تا حد امکان سعی کنید مشکل را حل کنید یا ببخشید. ناراحتی را کنار بگذارید و سعی کنید شاد زندگی کنید. گذشت در زندگی بهترین کاری است که می‌توانید برای سلامت روان خود انجام دهید.

ناراحتی

با مشاور صحبت کنید و ناراحتی‌ خود را مطرح کنید

تداوم ناراحتی در زندگی می‌تواند به احساس افسردگی منجر شد. یک مشاور می‌تواند به شما کمک کند که با کمک تکنیک‌های مختلف از جمله رفتار درمانی شناختی الگوهای فکری و رفتاری خود را بهتر بشناسید و به‌تدریج بر احساسات منفی غلبه کنید.

اگر میخواهید بدانید کدام رویکرد روانشناسی مناسب شماست تنها با پاسخ به 4 سوال ساده پاسخ خود را دریافت خواهید کرد.

همه ما از چیزهای مختلف ناراحت می‌شویم، اما مهم است که به این توجه کنیم که این احساس منفی روی سلامت روان ما تأثیر نداشته باشد. وقتی همسایه ساعت 7 صبح صدای موزیک را بلند کرده و در حال ورزش کردن است، مسلماً آزاردهنده است. اما خودخوری چاره کار نیست: یا باید حرف بزنید، یا گوش‌گیر بخرید، یا اینکه به این فکر کنید که وقت خوردن یک فنجان قهوه و شروع روز به همراه همسایه پر سروصداست.

دفعه بعد که از چیزی ناراحت شدید، اول چند دقیقه بنشینید و فکر کنید. به احساستان فکر کنید، دلیلش را پیدا کنید و به فکر راه چاره برای حل مشکل باشید.

اگر نمی‌توانید به کمک راهکارهای ساده بر احساسات منفی خود غلبه کنید، روی ما حساب کنید. مشاوران و روانشناسان ما در جلسات تراپی آنلاین تلاش می‌کنند آرامش را به شما بازگردانند، تکنیک‌های مقابله با استرس و فشار را به شما آموزش دهند و با همفکری خودتان برای مشکلاتتان راهکاری بیابند.

2.7/5 - (8 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها