25 فروردین 1403
آزار جنسی در محل کار

آزار جنسی در محل کار

آزار جنسی در محل کار نه تنها برای قربانیان خجالت آور و ناراحت کننده است، برای سلامت روان آنها نیز خطرناک است.در واقع، آزار جنسی می تواند قربانی را دچار افسردگی و اضطراب تا شرم و گناه و سرزنش خویشتن کند.

کدام رفتارها نشانه آزار جنسی در محل کار هستند؟

اولین گام در مورد آزار جنسی در محل کار، شناسایی آن و تایید چیزی است که برایتان رخ داده است. بسیاری از قربانیان سعی می کنند تا حد امکان خوشبینانه فکر کنند و از تعبیر رفتارهای رئیس یا همکار خود به عنوان آزار جنسی خودداری می کنند. در واقع، در بسیاری از موارد تشخیص تفاوت آزار جنسی و رفتارهای بی منظور یا سوءتفاهم دشوار است. همین است که اغلب باعث می شود که فرد آزارگر به خود جسارت ادامه رفتارهای نابه هنجارش را بدهد.

رفتارهای زیر از انواع آزارهای جنسی در محل کار تلقی می شوند و شما حق دارید از فرد مرتکب بخواهید از انجام آنها خودداری کند:

  • زیاد نزدیک ایستادن در هنگام صحبت و استفاده از لحن خودمانی،
  • ابراز نظر درباره ظاهر و اندام شما،
  • پرسش درباره مسائل خصوصی مانند رابطه جنسی شما با همسرتان و کیفیت آن،
  • اصرار به صحبت کردن درباره تجربیات عاطفی و جنسی،
  • اصرار به ملاقات در ساعات غیرکاری،
  • صحبت درباره موضوعات جنسی و ارسال پیام با محتوای نامناسب در این زمینه.
  • گفتن جوک های جنسی و کنایه های مستهجن،
  • لمس شدن نابه جا از سوی فرد آزارگر به خصوص در نقاطی از بدن که به شما حس بدی می دهد و نگه داشتن طولانی مدت دست بر روی همان نقطه همراه با فشار یا لمس ملایم،
  • احساس قدرت از سوی فرد آزارگر با انجام رفتارهای آزارگرانه
  • ناتوانی قربانی در توقف رفتارهای فوق

نشانه های آزار جنسی در محل کار

قانون در مورد آزار جنسی در محل کار چه می گوید؟

قانون در این رابطه می گوید که آزار کلامی در محل کار جرم است و آزار رساندن به یک نفر و تعرض به او به دلیل جنسیت قابل پیگرد قانونی است. در عین حال، پیشروی جنسی اجباری، درخواست جنسی، لمس نامناسب یک فرد، انجام اشارات جنسی، شوخی های جنسی نامناسب و گفتن جوک های جنسی، قلدری جنسی و هر رفتار دیگری که به نوعی آزار جنسی تعبیر شود غیرقانونی است. اساسا، هر نوع رفتاری که ماهیتی جنسی داشته باشد و محیطی آزار دهنده را برای کارکنان ایجاد کند، آزار جنسی تلقی می شود و شما می توانید از فرد متخلف شکایت کنید.

آزار جنسی تنها محدود به آزار از سوی مردان برعلیه زنان نمی شود، هر چند که این رایج ترین شکل آن است. اما آزار زن برای زن، مرد برای مرد، زن برای مرد نیز امکان پذیر است و مغایر قانوناست. اگر رفتارهایی از این دست منجر به ایجاد محیطی سمی شود که باعث اخراج یا استعفای افراد شود، قانون ورود می کند.

سلامت روان +LGBTQ

چرا قربانی سکوت می کند؟

از مهم‌ترین د‌‌لایل پذیرش آزارها، نیاز مالی، عد‌‌م د‌‌اشتن تخصص، حمایت های خانواد‌‌گی کمتر، بی اطلاعی از قوانین و همچنین ترس از اخراج است. زنان د‌‌چار تبعیض مضاعف به دلایل اقتصادی نیز می شوند‌‌. به عبارت د‌‌یگر، آنان هم رنج زن بود‌‌ن و نگاه جنسیتی نسبت به خود‌‌ را د‌‌ر محیط های شغلی بر د‌‌وش می کشند‌‌ و همچنین دچار رنج ناشی از داشتن شغلی هستند که د‌‌ارای کمترین حقوق، امکانات و تخصص است.

شرایط خود‌‌ِ زنان اعم از پایگاه اقتصاد‌‌ی و اجتماعی، تحصیلات، تجرد‌‌ یا تأهل و از همه مهم تر میزان نیازشان به کاری که انجام می د‌‌هند‌‌، عواملی مؤثر د‌‌ر میزان آزار‌ جنسی د‌‌ر محل کار محسوب می شود‌‌. به غیر از آزار جنسی توسط کارفرما، آزار کلامی و شوخی های جنسی همکاران مرد نیز زنان را تهدید می کند.

آزار جنسی در محل کار چه تاثیری بر قربانی دارد؟

هر کسی با ترومای ناشی از آزار جنسی در محل کار به نحوی برخورد می کند، اما بسیاری از قربانیان در روزهای اول احساس شوکه شدن دارند و سعی می کنند موضوع را انکار کنند. این پاسخ ها طبیعی است و به دلیل احساس قربانی بودن باعث پایین آمدن حس عزت نفس در فرد می شود. پاسخ فرد به این مسئله به قدری اهمیت دارد که می تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد روزمره او شود. کلید این امر حل مشکل یا رها کردن محیط کار است.

پس از قرار گیری تحت آزار جنسی در محیط کار، بروز اشکال در خواب، اشکال در بیدار شدن، اختلال در غذا خوردن، ورزش کردن و هر کاری که پیش از این فرد به راحتی انجام می داد و از آن لذت می برد، غیر طبیعی نیست. سایر علائمی که آزار جنسی در محل کار می تواند باعث آن شود عبارتند از سردرد، اشکال در تمرکز، بی حواسی، مشکلات گوارشی، افزایش فشار خون. قربانی احساس می کند به او خیانت شده است. احساس خشم، ناتوانی، ناامیدی و نداشتن کنترل در بین قربانیان طبیعی است. در موارد شدید، قربانی دچار احساس افسردگی، اضطراب و افکار خودکشی می شود.

برخورد با آزار جنسی در محل کار چیزی است که نباید بی اهمیت شمرده شود یا نادیده گرفته شود. بسیاری از افرادی که دچار این مشکل می شوند از ترس از دست دادن شغل خود یا مورد قضاوت قرار گرفتن سکوت می کنند و این واکنش باعث می شود که قربانی به چیز دیگری مانند الکل یا مواد مخدر پناه ببرد یا دچار افسردگی شود. چنانچه نمی توانید مشکل را حل کنید، با یکی از روانشناس ایرانی سیمیاروم تماس بگیرید تا با ارائه راهکارهای مناسب به شما کمک کند. به یاد داشته باشید که کمک گرفتن از یک مشاور نشانه ضعف شما نیست، در واقع تاییدی بر هوش و شجاعت شماست.

 

5/5 - (1 امتیاز)
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها