24 اردیبهشت 1403
اختلال شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی

در فردی که دچار اختلال شخصیت نمایشی است، عزت نفس به تایید دیگران بستگی دارد. افرادی که دچار این اختلال هستند به شدت نیاز دارند که مورد توجه باشند و به طور نامناسب و افراطی به دنبال جلب توجه دیگران هستند. اختلال شخصیت نمایشی باعث بروز عواطف ناپایدار، شدید و خودانگاره تحریف شده از فرد می شود.

عزت نفس حس مهمی در هر کسی است که در افرادی که دارای این اختلال هستند از حس خود-ارزشی نشأت نمی گیرد. این افراد تمایل شدیدی برای دیده شدن دارند و به صورت تئاتری و درامی رفتار می کنند. این اختلال در زنان شایع تر از مردان است و معمولا در اوایل جوانی ظاهر می شود.

چه چیزی باعث اختلال شخصیت نمایشی می شود؟

 علت دقیق ابتلا به این اختلال مشخص نیست، اما بسیاری از متخصصان بر این باورند که عوامل ارثی و اکتسابی در بروز این اختلال دخیل هستند. برای مثال، دیده شدن این شخصیت در اعضای مختلف یک خانواده نشان دهنده آسیب پذیری ژنتیکی آنها در برابر این اختلال است. با این حال، فرزند یک والد مبتلا به این اختلال ممکن است تنها رفتارهای او را تقلید کرده باشد. دیگر عوامل محیطی موثر در ابتلا به این شخصیت عبارتند از فقدان انتقاد یا مجازات به عنوان کودک، تقویت مثبت که تنها برای رفتارهای خاصی داده می شود، توجه غیرقابل پیش بینی به کودک توسط والدین، که همه باعث گیج شدن کودک در این مورد می شود که کدام رفتارها به تایید والدین می رسند.

نشانه های اختلال شخصیت نمایشی:

در بسیاری از موارد، این افراد دارای مهارت های اجتماعی بسیار خوبی هستند، اما مایلند از مهارت های خود برای سوءاستفاده از دیگران و جلب توجه آنها استفاده کنند.

فردی که دچار این اختلال است ممکن است:

  • تا زمانی که مورد توجه نباشد، در جمع احساس راحتی نکند.
  • لباس های عجیب بپوشد یا رفتارهای نامناسب از خود نشان دهد
  • به سرعت تغییر احساس دهد
  • رفتاری غلو شده همراه با احساسات شدید داشته باشد، گویی که جلوی تماشاچیان در حال اجراست
  • به شدت نسبت به ظاهر فیزیکی خود دچار وسواس است
  • دائما به دنبال تایید دیگران است
  • به شدت تحت تاثیر دیگران قرار دارد
  • به شدت نسبت به انتقادات حساس است
  • قدرت تحمل پایینی نسبت به ناامیدی دارد
  • پروژه های زیادی را شروع می کند بدون آنکه آنها را تمام کند
  • پیش از عمل کردن فکر نمی کند
  • تصمیمات سریع می گیرد
  • به شدت خودمحور است و به ندرت به دیگران فکر می کند
  • در حفظ رابطه های خود مشکل دارد و روابطی سطحی با اطرافیان خود دارد
  • برای جلب توجه حتی حاضر است اقدام به خودکشی کند.

شیوع در بین گروه های جمعیتی:

از آنجا که این اختلال دارای الگویی مداوم و طولانی مدت است، معمولا در بزرگسالی تشخیص داده می شود. تشخیص ابتلا به این اختلال در دوران کودکی نادر است، زیرا کودکان و نوجوانان در حال رشد، تغییر شخصیت و بلوغ هستند. با این حال، زمانی ابتلا به این اختلال در یک کودک یا نوجوان تایید می شود که علائم آن حداقل به مدت یک سال در فرد دیده شود.

اختلال شخصیت نمایشی بیشتر در زنان دیده می شود و حدود 2 درصد از جمعیت را شامل می شود.

همانند دیگر اختلالات شخصیت، شدت این اختلال نیز با افزایش سن کمتر می شود، به طوری که علائم اختلال در دهه 40 تا 50 به ندرت دیده می شود.

آیا اختلال دو قطبی دارید؟

اختلال شخصیت نمایشی

تشخیص اختلال شخصیت نمایشی:

اختلالات شخصیت همه توسط متخصص سلامت روان مانند یک روانشناس یا روانکاو تشخیص داده می شوند. پزشک خانواده  و عمومی برای تشخیص این نوع اختلالات روانی آموزش ندیده اند. بنابراین، ارجاع به روانشناس یا روان درمانگر برای تشخیص درست ضروری است.

بسیاری از بیماران، تا زمانی که ابتلا به این اختلال در زندگی آنها تداخل ایجاد کند، به دنبال درمان برنمی آیند. از آنجا که بیماران دچار این اختلال در اثر کمبود توجه دچار افسردگی می شوند، تنها زمانی در پی درمان برمی آیند که شاهد علائم افسردگی باشند. در این جلسات است که مشاور بر اساس سابقه خانوادگی، نمونه رفتارهای بیمار و علائم وی اختلال را تشخیص می دهد.

درمان اختلال شخصیت نمایشی:

درمان توصیه شده برای این اختلال استفاده از روان درمانی است. درمان این افراد بسیار چالش برانگیز است، زیرا در مورد علائم خود نیز اغراق می کنند. این افراد به لحاظ عاطفی دارای نیازهای بسیاری هستند و مرزهای رفتاری تعیین شده توسط مشاور را به چالش می کشند. درمان باید حمایتگر و راه حل محور باشد.

| مطالعه مطلب جامع “روان درمانی و تمام چیزهایی که باید از آن بدانید” حتما بهتون پیشنهاد میشه |

آیا می شود با فردی مبتلا به این اختلال زندگی کرد؟

اگر با فردی دچار اختلال شخصیت نمایشی آشنا شده اید و قصد دارید با او ازدواج کنید، باید بدانید که زندگی سختی پیش روی شماست. شخصیت نمایشی نه تنها با طلب کردن توجه زیاد از سوی اطرافیان خود را آزار می دهد، بلکه زندگی دیگران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. این افراد در نگاه اول آدم های حساس، جذاب و احساساتی هستند که عواطف خود را ابراز می كنند، گرم و پرمحبت هستند و زندگی پر شوری در کنار آنها دارید. دائما برنامه ای شاد و جذاب در سر دارند و کلی ماجرا و سرگرمی پیش روی شما می گذارند. بنابراین، عجیب نیست که به سرعت به آنها جذب می شوید. اما ماجرا از وقتی سخت می شود که با جنبه دیگری از شخصیت این فرد آشنا می شوید. آنها دوست دارند همیشه آراسته باشند و برای جلب توجه دیگران وقت زیادی صرف می کنند. نظرات و تایید دیگران برای آنها اهمیت زیادی دارد و این چیزی است که می تواند زندگی شما را دچار مشکل کند. اشتغال دائمی به افکار و نظرات دیگران باعث می شود که زندگی اجتماعی و حرفه ای این افراد دچار مشکل شود. این افراد برای ازدواج گزینه های مناسبی نیستند و مثل دیگر مبتلایان به اختلال شخصیت، تمایلی به درمان ندارند و برای کاهش شدت بیماری شان همکاری نمی کنند.

اما اگر تمایل دارید با چنین فردی ازدواج کنید باید خود را آماده زندگی روی صحنه یک تئاتر کنید. با او مثل یک شاهزاده برخورد کنید. طوری که حس کند در مرکز زندگی شما است و هیچ کس دیگری بر او برتری ندارد. از او تعریف كنید. از طرز لباس پوشیدن و وضع ظاهرش، از موفقیت هایش، از زیبایی و توانایی، احساسات پرشورش و از هر چیز دیگری که می توانید و او انجام می دهد تعریف كنید. او باید همیشه مرکز توجه شما باشد و همواره تایید شود. با او باید در برنامه ها و مهمانی های زیادی شرکت کنید و خلاصه در همه جا و همه وقت حضور فعالی داشته باشید.

 

در زمینه اختلالات شخصیت می‌توانید با دکتر فرشته موتابی، دکتر عباس رمضانی فرانی، دکتر لادن فتی، دکتر حمیدرضا رحمانیان، دکتر مصطفی زارعان و دکتر سارا بنی هاشمی که از مشاوران تأیید شده سیمیاروم هستند، مشاوره داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها