21 فروردین 1403
جواب منفی به خواستگار

اصول دادن جواب منفی به خواستگار چیست؟


خانه » مشاوره ازدواج » اصول دادن جواب منفی به خواستگار چیست؟

اصول دادن جواب منفی به خواستگار چیست؟

نه شنیدن سخت است، اما گاهی به همان میزان نه گفتن هم می تواند سخت باشد. جواب منفی به خواستگار از این جهت می تواند سخت باشد که گاهی خانواده خود دختر با پاسخ منفی مخالف هستند، گاهی دختر از عواقب رفتار خواستگار با نه شنیدن می ترسد و گاهی نیز مسئله ترحم، دلسوزی و نگرانی برای دلشکستگی خواستگار مطرح است. نه گفتن به خواستگار باید به شیوه ای محترمانه و عاقلانه انجام شود که هم شان طرف مقابل حفظ شود و نیز تردیدی در منتفی بودن این ازدواج به وجود نیاید.

جواب منفی دادن به خواستگار چه زمانی سخت تر است؟

سخت ترین حالت مربوط به زمانی می شود که مدت زیادی از رابطه شما گذشته است و مرد امیدهای زیادی برای زندگی با شما پیدا کرده است. هر چه احساسات بیشتری در رابطه شما خرج شده باشد و دلبستگی بیشتری بین شما به وجود آمده باشد، جواب منفی دادن سخت تر است.


مشاوره قبل از ازدواج با روانشناسان خبره سیمیاروم


حالت دیگر مربوط به زمانی است که دختر خواهان ازدواج با این خواستگار نیست اما خانواده اصرار می کنند که او گزینه خوبی برای ازدواج است. در این صورت نیز نه گفتن برای دختر سخت می شود.

مواردی نیز دیده می شود که مرد از نه شنیدن متنفر است، آن را توهین به خود و شخصیتش می داند و احساس می کند خواستنی نبوده است. به همین دلیل سعی می کند با حمله کلامی، خشونت فیزیکی و حتی تهدید جانی دختر را وادار به ازدواج کند. برای این دختران جواب نه دادن به دلیل ترس از عواقب آن، مانند آسیب دیدن از سوی خواستگار، سخت است.

شیوه های اشتباه در دادن جواب منفی به خواستگار:

جواب منفی به خواستگار

پاسخ واضح نمی دهید:

اگر به این امید که خودش ناامید می شود، به او جواب سربالا می دهید، باید بگوییم که این روش قطعا جواب برعکس می دهد. «من هنوز باید درس بخوانم»، یا «باید بیشتر فکر کنم»، «به زمان نیاز دارم» و جواب هایی از این دست او را سردرگم می کند اما به دلیل عاشقی تا زمانی که جواب مستقیما جواب رد نشود ناامید نمی شود. برخی از آقایان حتی ممکن است به اشتباه این جواب های سربالا را به حساب حیای دختر یا ناز کردن او بگذارند. هر چه بیشتر بگذرد، شرایط سخت تر می شود. پس منتظر گذاشتن شیوه خوبی برای جواب رد دادن به خواستگار نیست.

بدون علاقه، رابطه خود را با او ادامه می دهید:

گاهی ممکن است در مواجهه اول علاقه ای به خواستگارتان پیدا نکنید یا ظاهر او را نپسندید. پس به امید آنکه با ادامه رابطه چیزی در این میان تغییر کند، به رابطه با او ادامه می دهید. شما باید معیارهای مشخصی برای ازدواج داشته باشید. اگر ظاهر خواستگارتان را طی دو یا سه جلسه نپسندیده اید، دلیلی وجود ندارد که ممکن است با شش ماه رابطه سلیقه شما عوض شود.

| مطالعه مطلب “اهمیت ظاهر در ازدواج چقدر است؟” به شما پیشنهاد می شود |

عده ای دیگر از رابطه دوستی برای جواب منفی به خواستگار استفاده می کنند. برای مثال، به او می گویند که «من حالا قصد ازدواج ندارم، اما می توانیم دوستان خوبی برای یکدیگر باشیم.»  توجه داشته باشید که ادامه این رابطه در قالب دوستی، خواستگارتان را امیدوار می کند که در این مدت می تواند نظر شما را تغییر دهد.

موضوع را به آینده موکول نکنید:

موکول کردن جواب خواستگاری به زمانی دیگر، مانند پس از تمام شدن تحصیل یا یک مقطع مهم در زندگی شما، باعث می شود که او را معلق نگه دارید. آن زمان اگر بخواهید جواب رد بدهید، همه چیز سخت می شود. هر کسی حق زندگی دارد و باید برای زندگی اش برنامه ریزی کند. شما نمی توانید به خاطر برنامه های خودتان چند سال از عمر یک خواستگار را هدر دهید. اگر به او علاقه ای ندارید، صریح جواب رد بدهید.

شیوه های درست جواب منفی به خواستگار :

همانطور که با هم مرور کردیم، اتلاف وقت و دست به سر کردن روش های خوبی برای نه گفتن به خواستگار نیستند. در عوض:

ترس از ازدواج و قبول تعهد در زنان و مردان

فضا و زمان مناسب را برای جواب منفی به خواستگار پیدا کنید:

مکان و زمانی را برای دادن جواب منفی به خواستگار انتخاب کنید که ساکت و آرام است و هر دو راحت هستید. پارک خلوت یا کافه ای آرام می تواند مناسب باشد. رد کردن خواستگار با پیام های متنی کار درستی نیست و شان هر دوی شما را پایین می آورد. به خصوص اگر او برای شما زمان گذاشته است و همیشه با شما برخوردی محترمانه داشته است، این ارزش را دارد که در یک ملاقات رودر رو با او حرف بزنید. صحبت رو در رو به شما این امکان را می دهد که با به کارگیری تن صدا، لحن بیان و حرکات درست بدن، مانع سوءتفاهم شوید. در جواب رد دادن صریح باشید و با پرداختن به جزئیات و تلاش برای توجیه خود او را به سوءتفاهم نیاندازید و امیدش را زنده نگه ندارید.

مودبانه، اما صریح جواب منفی به خواستگار بدهید:

وقتی به خواستگارتان علاقه‌ای ندارید، باید این موضوع را شفاف و روشن به او بگویید.

هم برای حفظ امنیت خودتان و هم برای احترام گذاشتن به خواستگار، پاسخ را در نهایت صداقت و روراستی بدهید. البته هنگام نه گفتن باید باملاحظه باشید و سنجیده رفتار کنید:

«خیلی از آشنایی با شما خوشحال شدم، اما فکر نمی کنم مناسب هم باشیم.»

 «خیلی ممنون از این که من رو انتخاب کردین. اما متاسفانه فکر نمی کنم که ما به هم بخوریم. امیدوارم که خوشبخت بشین و همسر مورد علاقه‌تون رو پیدا کنین»

به شخصیت و ظاهر او توهین نکنید، حتی اگر به هیچ وجه هم سطح شما نیست:

برای دادن جواب منفی به خواستگار به شخصیت و ویژگی های ظاهری او توهین نکنید. در نه گفتن مودب باشید و مسئله را جدای از شخصیت او عنوان کنید. صحبت هایی مانند «ظاهر ما به هم نمی خورد. از تیپ و رفتارت خوشم نمی آید»، توهین به فرد مقابل است و هیچ کسی از شنیدن آن خوشش نمی آید، حتی اگر حق با شما باشد.

اصرار او را نادیده بگیرید:

همیشه جواب منفی به خواستگار با پاسخ منطقی از سوی او همراه نمی شود. برخی از خواستگارها ذاتا سمج هستند و آنقدر به دنبال دلیل جواب رد یا قانع کردن دختر هستند که او را کلافه می کنند. برخی دیگر نیز از در القای حس گناه، ترحم طلبی و القای لقب هایی مانند سنگدل وارد می شوند.

اگر شما از قبل به خوبی در مورد خواستگارتان فکر کرده اید، تحقیق کرده اید و شناخت مناسبی از او به دست آورده اید، دلیلی ندارد که این رفتارها بتواند شما را از تصمیمتان منصرف کند.

حتی اگر او با پیغام، تماس و ملاقات های رو در رو شما را کلافه کرده است، نظرتان را عوض نکنید. وقتی نمی خواهید همسرش باشید، اجازه ندهید ارتباط شما ادامه پیدا کند. موضع خودتان را تغییر ندهید تا او انتظارات بیجایی در آینده نداشته باشد.

ویژگی های مثبت او را بیان کنید:

برخی از خواستگارها روحیه حساسی دارند و نمی توانند به راحتی جواب منفی را هضم کنند. جواب نه شنیدن ساده نیست و مرد احساس می کند دوست داشتنی نبوده است. در این صورت، سعی کنید خصوصیات مثبت او را در ابتدای کلام بیان کنید و در پایان با ذکر این جمله که «شما مرد خوبی هستید، اما معیارهای من فرق دارد/تصور نمی کنم با هم تفاهم داشته باشیم.»، جواب نه بدهید.

از پلیس کمک بگیرید:

همه خواستگارها مردان باشخصیت و موقری نیستند. جواب منفی به خواستگار شرور می تواند شروع تهدید، آزار کلامی و جسمی و حتی اقدام به اسیدپاشی یا قتل باشد. اگر خواستگار شما از این تیپ افراد است و شما را آزار می دهد، از تهدیدهای او نترسید.

در بیشتر موارد، این تهدیدها صرفا تهدید هستند. اما گاهی انفعال ماست که به یک شرور جرات می دهد تا تهدید خود را عملی کند. در مواجهه با این تهدیدات بدون هیچ گونه مذاکره و تهدید متقابل با پلیس تماس بگیرید و کار را به دست قانون بسپارید.

جواب منفی به خواستگار

مشاوره بگیرید:

گاهی خواستگار در ازدواج پافشار می کند و به هیچ عنوان حرف های شما را نمی پذیرد. در این صورت، نه گفتن را به مشاور زوج درمانی بسپارید. او کسی است که بی طرف به شرایط هر دوی شما نگاه می کند و از بین این رابطه را بررسی می کند.

در زمینه زوج درمانی  می‌توانید با دکتر فرشته موتابی،دکتر شهریار شهیدی، دکتر ملیحه ایلخانی، دکتر سعید ایمانی، دکتر سمیه بابایی و دکتر مونا چراغی از مشاوران تأیید شده سیمیاروم هستند، مشاوره داشته باشید.

3.4/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها