27 اسفند 1402
تاثیر ورزش در سلامت روان

تاثیر ورزش در سلامت روان


خانه » مشاوره » تاثیر ورزش در سلامت روان

یکی از مراجعانم می گفت بیماری روانی به شدت بر زندگی من تاثیر گذاشته بود. دچار سیلی از اضطراب و افسردگی شده بودم که دائما کم و زیاد می شد. بارها دچار افسردگی پس از سقط شده بودم و همیشه در حال سوگواری بودم. می دانم چقدر بودن در وضعیت بیماری روانی ناتوان کننده است. به عنوان یک روانشناس، درد و رنج بیماران و تلاش آنها برای بهبودی را درک می کنم. همه آنها به دنبال راهی برای شکستن زنجیر علائم بیماری های روانی هستند. آنچه به این دسته بیماران توصیه می کنم این است که از تاثیر ورزش در سلامت روان غافل نشوند.

موانع درمان بیماری های روانی:

درصد شگفت آوری از آمریکایی ها، ۶۰%، و تقریبا نیمی از کودکان بین ۱۵-۸ سال هیچ گونه درمانی برای بیماری روانی خود دریافت نمی کنند. هرچند روش های درمانی معتبری برای درمان بیماری های روانی همچون دارودرمانی و روان درمانی وجود دارد، بسیاری از افراد با موانع درمان رو به رو می شوند. دلایل زیادی برای عدم درمان وجود دارد، اما مهم ترین آنها ترس از برچسب بیماری روانی، عوارض درمان دارویی، هزینه درمان بلند مدت و ترس از بستری شدن است.

تاثیر ورزش در سلامت روان:

تاثیر ورزش در سلامت روان مورد تحقیق قرار گرفته است و اثربخشی آن در درمان برخی بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن، اختلال دوقطبی، اسکیزفرنی، اعتیاد، سوگواری، مشکلات رابطه، زوال عقل و اختلالات شخصیت ثابت شده است. به علاوه، تاثیر ورزش در سلامت روان در شرایطی مانند خلق گرفته، استرس، درد مزمن و دردهای روان تنی نیز ثابت شده است.

ورزش کردن نه تنها با برچسب بیماری روانی همراه نیست، در صورت تایید پزشک می تواند کاملا مفید باشد. ورزش می تواند بدون هزینه و عوارض باشد، دسترسی به آن برای همه ممکن است. ورزش می تواند به عنوان یک خط درمان مستقل برای بیماری های خفیف تا متوسط و نیز به عنوان درمان مکمل برای درمان بیماری های روانی مورد استفاده قرار گیرد.

تاثیر ورزش در سلامت روان چگونه است؟

همانند دارو در درمان بیماری های روانی، ورزش کردن می تواند سطح سروتونین، دوپامین، و نوراپی‎نفرین را در مغز افزایش دهد. همچنین، سطح انتقال دهنده های عصبی را نیز بهبود می بخشد که به سلامت روان ما کمک می کند. بهبود خلق و خو و سطح انرژی، کاهش استرس، آرامش بخشی، بهبود شفافیت ذهن، یادگیری، بهبود حافظه و عملکرد شناختی، بهبود خلاقیت، قاطعیت و شوق برای زندگی، بهبود روابط اجتماعی، افزایش عزت نفس از مواردی است که به عنوان تاثیر ورزش در سلامت روان ثابت شده است.

کلید رسیدن به سلامت روان از طریق ورزش:

اگر تاثیر ورزش در سلامت روان تا این حد ثابت شده است، چرا همه ما برای سلامت روان خود ورزش نکنیم؟ نکات زیر را فراموش نکنید:

بدن و ذهن خود را با ورزش بهبود ببخشید:

اگر با یک بیماری روانی خاص دست و پنجه نرم می کنید، ورزش کردن دارای تاثیر خاصی برای کمک به شماست. برای آرام کردن ذهن مضطرب و تنظیم نوسانات خلقی در اختلالات دو قطبی، ورزش کردن را از یاد نبرید. ورزش بهترین کاری است که می توانید برای سلامت روانی، اجتماعی، عاطفی و جسمی خود انجام دهید. برای رسیدن به تاثیر ورزش در سلامت روان و منفعت بردن از آن، باید به آن باور داشته باشید.

کودک درون چیست و چطور درمانش کنیم؟

بهبود عزت نفس با ورزش:

ورزش کردن در بهبود عزت نفس، اعتماد به نفس، حس خودکفایی، پذیرش خود و خودانگاره نقش مهمی دارد. زمانی که ورزش می کنید، حس مثبت تر و بهتری نسبت به خود دارید.

تاثیر ورزش در سلامت روان

خانوادگی ورزش کنید:

فعالیت خانوادگی تاثیر ورزش در سلامت روان را بیشتر می کند. ورزش خانوادگی نه تنها باعث می شود که خلق و خوی کل خانواده بهبود یابد، بلکه باعث نزدیکی و همدلی بیشتر در خانواده می شود.

انگیزه گرفتن:

نداشتن انگیزه شاید بزرگترین مانع برای ورزش کردن برای رسیدن به سلامت روان است. همه می دانیم که برای سلامت جسم و روان باید ورزش کنیم. شاید حتی میخواهیم ورزش کنیم، اما نمی توانیم خود را وادار به انجام این کار کنیم. به یاد داشته باشید که انگیزه مهارتی است که باید یاد بگیرید و آن را بهبود ببخشید.

موانع را از سر راه بردارید:

بزرگ ترین موانع شما برای ورزش کردن چیست؟ اگر به آن فکر کنید همه این موانع به باورهای شما مربوط می شود. فقدان انرژی یا زمان؟ عدم توانایی برای رفتن به باشگاه؟ داشتن بچه های کوچک؟ یا شغلی که وقت شما را در تمام روز گرفته است؟ مشکل شما هر چیزی که هست، می توانید با راهکارهای مختلف بر آنها غلبه کنید. برای مثال، کودک خود را ساعتی در مهدکودک بسپارید. زمان خود را تنظیم کنید و نیم ساعت در روز اطراف محله قدم بزنید. فرزندتان را در کالسکه بگذارید و در اطراف محل زندگی خود قدم بزنید.

کدام ورزش ها تاثیر بیشتری در سلامت روان دارند؟

طبق تحقیقات تمام انواع ورزش برای سلامت روان مفید هستند. ورزش هایی مانند بسکتبال، فوتبال، بیسبال و والیبال برای سلامت روان مفید هستند، چرا که نه تنها شامل فعالیت فیزیکی می شوند، بلکه به فرصت های بیشتر برای برقراری روابط اجتماعی نیز می انجامند. دوست یابی از طریق فعالیت های تفریحی به درمان افسردگی و کاهش اضطراب اجتماعی کمک می کند.

اگر به ورزش های تیمی علاقه ای ندارید، نگران نباشید. ورزش های فردی نیز به همان اندازه می توانند برای سلامت روان شما مفید باشند.

یوگا:

یوگا به بهبود استرس و آرامش بیشتر شما کمک می کند. کاهش استرس برای کنترل افکار منفی مفید است که می تواند به ابتلا به اضطراب، افسردگی و استرس پس از سانحه بیانجامد.

دوچرخه سواری:

تحقیقات نشان می دهند استفاده از دوچرخه ثابت در افراد سالم و بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی با بهبود یکپارچگی قشر سفید مغز در پایان یک دوره شش ماهه همراه است، که می تواند به بهبود علائم توهم، هذیان و هماهنگی عملکرد موتوری بیانجامد.

دویدن:

دویدن با کاهش افکار منفی و آرام کردن خلق و خو می تواند به تنظیم خلق و خود در افراد سالم و بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی کمک کند.

ایروبیک:

هیجان و شادابی ایروبیک را در درمان استرس و افسردگی نادیده نگیرید. اگر دچار خلق و خوی افسرده هستید، به ایروبیک این شانس را بدهید که شادابی را به شما بازگرداند.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها