22 فروردین 1403
زندگی با همسر کم حرف

همسر کم حرف و 11 راهکار برای ارتباط بهتر


خانه » مشاوره زناشویی » همسر کم حرف و 11 راهکار برای ارتباط بهتر

ارتباط و حرف زدن در مورد مسائل مختلف در خانواده نقش مهمی در پیوند عاطفی اعضای خانواده دارد. کسالت بار بودن زندگی با همسر کم حرف شکایت رایجی است که بیشتر از سوی زنان شنیده می شود. این بدان دلیل است که معمولا زنان در مهارت های ارتباطی قوی تر هستند.

دلیل کم حرفی مردان و زنان چیست؟

برخی از مردان درون گرا هستند و در موقعیت های مختلف ترجیح می دهند زیاد حرف نزنند. اگر از سکوت همسرتان ناراضی هستید شاید بهتر است نگاهی به دیگر روابط او بکنید. اگر او در جمع دوستان، همکاران و خانواده نیز ساکت است، می توانید مطمئن باشید که این نشان از بی علاقگی او به شما نیست و صرفا یک صفت فردی است.

اما اگر همسرتان در سایر جمع ها شاد و پرحرف است و فقط در کنار شما ساکت است، علل زیر می تواند در آن دخیل باشد:

  • بحث ها و اختلافات حل نشده زناشویی
  • ابتلا به بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب و دیگر اختلالات
  • نگرانی های مالی و شغلی
  • خشونت منفعل
  • انزوا طلبی
  • صلح به هر قیمتی (سکوت برای پیشگیری از اختلاف)
  • جنگ قدرت یا مردسالاری

طرز رفتار با همسر کم حرف:

عدم تعامل و حرف نزدن با همسر شکایت رایجی است که می توانید با راهکارهای زیر مشکل را با صبوری و کمی زمان حل کنید:

اختلافات زناشویی خود را حل کنید:

دلخوری و کینه های قبلی مهم ترین عامل برای سردی و دوری زوج از یکدیگر است. اگر موضوعی است که هنوز بین شما حل نشده است و به محل اختلاف تبدیل شده است آن را به کمک مشاور حل کنید. زوج درمانی می تواند به خوبی به شما کمک کند که از پس مشکلات برآیید و راه حلی برای اختلافات خود بیابید.

کمی هم گوش دهید:

شاید کم حرفی همسر شما به خاطر این باشد که دائم حرف هایش را قطع می کنید، با او مخالفت می کنید یا پرحرفی می کنید. کمی هم به او زمان ابراز نظر بدهید و به حرف هایش دقیقا گوش دهید.

 

| مطالعه مطلب “مهارت گوش دادن فعال” به شما پیشنهاد می شود |

 

واکنش های افراطی نداشته باشید:

به حرف های همسرتان در مورد دلیل کم حرفی اش گوش دهید. اگر در صحبت هایش عنوان می کند که شما با کوچک ترین بحثی واکنش نشان می دهید یا حرف زدن با شما به دعوا ختم می شود، شاید بهتر است مروری روی رفتارهای خود داشته باشید.

بحث و مشاجره، یادآوری گذشته، انداختن تقصیر به گردن همسر، و استفاده از الفاظ منفی باعث می شود که همسرتان به تدریج از حرف زدن با شما طفره رود و برای حفظ آرامش زندگی به سکوت روآورد.

نگرانی هایش را درک کنید:

بسیاری از افراد به خصوص مردان در زمان بحران ساکت می شوند. آنها دوست ندارند با مطرح کردن نگرانی هایشان همسرشان را نیز نگران کنند. این نشانه ای از علاقه او به شماست. سکوت و کم حرفی همسر به خاطر نگرانی های شغلی و مالی نشانه بی توجهی او نیست. به او بگویید که در نگرانی ها و ناملایمات دوست دارید در کنارش باشید و به او کمک فکری یا عملی کنید، اما اگر باز هم مشکلش را با شما در میان نگذاشت ناراحت نشوید.

زمان مناسب برای حرف زدن را بشناسید:

شاید همسرتان در زمان های خاصی بیشتر کم حرف می شود. زمان خستگی، پس از بازگشت از کار، در زمان ناراحتی و افسردگی زمان خوبی برای حرف زدن نیست. با حرف زدن در موقع مناسب می توانید بازخورد بهتری از سوی همسرتان بگیرید.

مشاوره طلاق چیست و چطور انجام می شود؟

اگر می خواهید موضوع مهمی را به اطلاع همسرتان برسانید و از او نظرخواهی کنید، زمانی را انتخاب کنید که او خسته نیست و تمام محرک های حواس پرتی را از بین برده اید.

همسر کم حرف

علایق مشترک داشته باشید:

اگر با همسرتان هیچ زمینه و علاقه مشترکی نداشته باشید، چه حرفی می خواهید با هم بزنید؟ در این صورت احتمالا هر دو فکر می کنید او متوجه حرف ها، تخصص و امور مورد علاقه من نمی شود. پس حرف زدن دلیلی ندارد. شاید حتی علایق همسرتان را مسخره می کنید.

داشتن علایق و فعالیت های مشترک می تواند همسر کم حرف را به یک همسر پر شور تبدیل کنید.

جزئی تر بپرسید:

شما باید همسرتان را به مهارت های کلامی بهتر مجهز کنید. اگر از او سوالات بله-خیر بپرسید، این مهارت هیچ وقت در او بهتر نخواهد شد.

به جای اینکه بپرسید «امروز کارت چطور بود؟»، بپرسید «راستی آن مشکل/پروژه بالاخره چه شد؟» در این صورت احتمالا به جای اینکه فقط بگوید «خوب بود»، پاسخ کامل تری دریافت خواهید کرد.

حرف زدن را به پروژه ای شیرین تبدیل کنید:

حرف های خانوادگی شما نباید به محلی برای تخلیه عقده ها، کینه ها و اختلافات تبدیل شود. برخی از بانوان علاقه دارند که از خانواده همسر و رفتارهای آنان شکایت کنند و همسرشان نه تنها در آرامش گوش کند که آنها را در این صحبت همراهی کند!

غیبت کردن، غر زدن، حرف زدن از ناراحتی ها و خستگی ها اصلا موضوعات خوبی برای معاشرت نیستند.

در مورد اتفاقات جالب و خنده دار، بحث های روز و موضوعاتی که مورد علاقه هر دوی شما باشد حرف بزنید.

هیچ حرفی برای گفتن به هم نداریم!!!

امکان ندارد که یک خانواده هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشند. حرف زدن در مورد اتفاقات طول روز و زمان دوری از یکدیگر باید به عادتی در خانواده تبدیل شود. بدین ترتیب، همسر کم حرف شما یاد می گیرد که حرفی برای گفتن پیدا کند. پدر و مادر باید از کارهایی که در طول روز انجام داده اند بگویند. بچه ها باید از اتفاقاتی که در مدرسه افتاده است، تعریف کنند. تمام اعضای خانواده باید در جریان امور یکدیگر قرار گیرند تا ارتباط بهتری با هم داشته باشند.

تفریح جدید ایجاد کنید:

برای مقابله با کم حرفی همسر و ارتباط بهتر، باید فضای بهتری در خانه و خانواده ایجاد کنید. اگر تمام روز در خانه باشید و کارهای تکراری انجام دهید، به تدریج بدخلق و افسرده می شوید. عضو یک باشگاه شوید یا در کلاسی ثبت نام کنید تا حرف های جدیدی برای گفتن داشته باشید.

در روزهای تعطیل خانوادگی به تفریح بروید تا زمان بیشتری را در کنار یکدیگر خوش باشید.

این ویژگی فردی اوست:

افراد درون گرا ویژگی های رفتاری متفاوتی دارند. شما در زمان آشنایی با همسرتان باید به این ویژگی توجه می کردید. همان طور که افراد برون گرا نمی توانند انرژی خود را کنترل کنند، افراد درون گرا نیز نمی توانند زیاد حرف بزنند.

به علاوه، کم حرفی در مردان تقریبا یک ویژگی فرد است. بسیاری از مردان کم حرف تر از زنان هستند. این را باید بپذیرید که همسرتان با شما متفاوت است.

شاید اگر راهکارهای فوق موثر نبوده اند، بهتر است با شرایط کنار بیایید و این ویژگی همسرتان را بپذیرید. روش های ارتباطی دیگر را امتحان کنید. برخی از افراد با نوشتن، پیام دادن، ارتباط جسمی و دیگر روش های ارتباطی بهتر می توانند ابراز وجود کنند.

سوالی از مخاطبان:

ارتباط شما با همسرتان چقدر است؟ در طول روز چقدر با یکدیگر حرف می زنید و از چه مسائلی بیشتر صحبت می کنید؟

3.2/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صدف سعیدی

من یه دختر خیلی کم حرفم و نامزدم ب شدت از این موضوع رنج می‌برده و ناراحت لطفا کمکم کنید نمیدونم باید چکار کنم😔😔

سیمیاروم

صدف عزیز، در ارتباط با این موضوع حتما از مشاورین و متخصصین زوج درمان کمک بگیرید تا شرایط رو بررسی کنن و راهنماییتون کنن، این لینک جهت رزرو وقت مشاوره خدمت شما، سیمیاروم در خدمت شماست. https://simiaroom.com/counselor/

لادن

همسر من از حرف زدن خوشش نمیاد. حتی تو مهمونی ها هم ساکته. وقتی باهاش آشنا شدم، فکر کردم سکوتش نشونه ادب و شخصیت و وقارش هست و گفتم چه خوب، از مرد جلفی که همیشه تو مهمونی ها دلقک بازی دربیاره خوشم نمیاد. ولی الان فهمیدم کلا سکوته. نه رفت و آمد دوست داره، نه حتی ارتباط با من و بچه ها رو. وقتی میاد خونه، باید همه ساکت باشیم. دائم باید به بچه ها بگم برید تو اتاق و سروصدا نکنید باباتون خسته است. دیگه کم کم خودم هم احساس می کنم حرف زدن کار بیهوده ایه

سیمیاروم

لادن عزیز، حتما به مشاورین و متخصصین زوج درمانگر مراجعه کنید تا شرایط رو بررسی کنند. زوج درمانگر نقش هر فرد را در بروز تعاملات مشکل‌زا شفاف می‌کند و به زوج کمک می‌کند تا رابطه و رفتار خود را تغییر دهند.
زوج درمانگر مهارت‌هایی را برای رابطه بهتر به زوج می‌آموزد و برای آنها تکلیف و تمرین‌هایی تعیین می‌کند.
این لینک جهت رزرو وقت مشاوره خدمت شما، سیمیاروم در خدمت شماست.

https://simiaroom.com/counselor/