25 فروردین 1403
سلامت روان زنان پناهنده

سلامت روان زنان پناهنده


خانه » روانشناسی مهاجرت » سلامت روان زنان پناهنده

بحران های جهانی، مشکلات اقتصادی، جنگ و ناامنی باعث افزایش شمار پناهندگان در سراسر جهان شده است. در حالی که مهاجران ترک کردن کشور خود را انتخاب می کنند، پناهندگان مجبور به ترک وطن خود می شوند.

هر چند شرایط پناهندگی برای تمام افراد دشوار است، اما زنان به طور خاص بیشتر از مردان در معرض خطر قرار دارند. سلامت روان زنان پناهنده تحت تاثیر فشارهای ناشی از محیط قرار می گیرد و به توجه ویژه اطرافیان و کشورها نیاز دارد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که از یک میلیون پناهنده ای که در سال های اخیر به آلمان وارد شده اند، حداقل یک چهارم دچار مشکلات جدی روانی هستند. در میان این افراد زنان درصد بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

سلامت روان زنان پناهنده حاصل ترکیبی از عوامل مختلف در نظر گرفته می شود: ویژگی های شخصی، محیط فیزیکی، شرایط اجتماعی-اقتصادی، جدایی از خانواده، وضعیت حقوقی، موانع زبان، بیکاری، وضعیت مسکن، و مراقبت های بهداشتی. تجربه های سختی که برای رسیدن به کشور مقصد داشته اند، فقر شدید، خشونت، شکنجه، تجاوز، از دست رفتن اعضای خانواده و مرگ از علل ابتلا به بیماری های شدید روانی و جسمی است.

هرچند داستان هایی که از زبان پناهندگان شنیده می شود تقریبا مشترک است، اما شرایط و سفر هر یک متفاوت است. آنها وطن، خانواده و دوستان خود را ترک کرده اند. برخی از آنها از همسر/فرزند خود جدا شده اند و نقش تک والدی پیدا کرده اند. هر چند در بسیاری از مجامع از حقوق زنان پناهنده دفاع می شود، اما استرس حاصل از جدایی و عدم اطمینان از کسب اجازه اقامت و بودن در کنار خانواده به شدت سلامت روان زنان پناهنده تحت تاثیر قرار می دهد.

کدام بیماری های روانی در پناهندگان بیشتر دیده می شود؟

برای بسیاری از این زنان، عدم اطمینان از وضعیت پناهندگی و ترس از بازگشت، باعث ابتلا به مشکلاتی نظیر اختلالات خواب، اضطراب، افسردگی، میگرن های مکرر، ترس، هراس از تجاوز و ناتوانی در تغییر شرایط شده است.

اختلال استرس پس از سانحه:

بسیاری از پناهندگان از حوادث ترسناک و مرگباری فرار کرده اند. برخی دیگر نیز در طول راه با حوادث تلخی مانند از دست دادن اعضای خانواده یا گم کردن آنها روبه رو شده اند که باعث وارد شدن تروما به روان آنها شده است. بسیاری از این پناهندگان دچار اختلالات خواب می شوند و با افکار خودکشی دست و پنچه نرم می کنند. تجربه تجاوز یکی از حوادث محتمل برای زنان پناهنده است که می تواند آنها را دچار اختلال استرس پس از سانحه کند. توجه به سلامت روان این دسته افراد از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است.

[message_box bg=”#D3D3D3″]

تبعات روانی مهاجرت در کودکی


در روزهای پناهندگی دچار مشکل افسردگی بودم. احساس می کردم هیچ آینده ای پیش روی ما نیست و اوضاع هیچ وقت بهتر نمی شود. یک بار در چادر محل اقامتمان، زمانی که همسر و فرزندانم برای تامین مایحتاج بیرون رفته بودند، مورد تجاوز واقع شدم. آن روزها نمی توانستم مشکلم را با هیچ کس، حتی همسرم، در میان بگذارم. حالا دارم بهتر می شود. بالاخره توانستم اقامتم را بگیرم، اما آن روزها خیلی سخت بود. مجبور بودم از خود و کودکانم محافظت کنم. خیلی خسته بودم.
یک پناهنده پیشین

[/message_box]

اثرات بیکاری بر سلامت روان زنان پناهنده:

بسیاری از پناهندگان با مشکل در تامین مخارج و یافتن شغل دست و پنجه نرم می کنند. بسیاری از این افراد بیکار هستند یا در بهترین حالت در مشاغل داوطالبانه یا پاره وقت مشغول هستند. زنان به طور خاص به تمایل به یافتن شغل به جای دریافت کمک های اجتماعی اشاره دارند، اما موانع متعدد اجتماعی مانع از یافتن شغل مناسب می شود. بیکاری با احساس انزوا از اجتماع، استرس، افسردگی و از دست رفتن هویت همراه است.

مشکلات بهداشتی و سلامت جسمی بر سلامت روان زنان پناهنده:

علاوه بر مشکلات سلامت روان زنان پناهنده و ابتلا به افسردگی و اضطراب ناشی از عدم دریافت مراقبت های مناسب، سلامت جسمی این دسته از پناهندگان نیز در معرض خطر قرار دارد. ریسک ابتلا به بیماری های عفونی در زنان و کودکان بیشتر از مردان است. بدن آنها آسیب پذیرتر است و از توانایی جسمی کمتری برخوردار هستند. این در حالی است که دسترسی به مراقبت های بهداشتی و خدمات درمانی برای پناهندگان مشکل بزرگی است.

سلامت روان زنان پناهنده

علائم مشکلات سلامت روان زنان پناهنده:

علائم زیادی در بین پناهندگان دچار بیماری های روانی دیده می شود:

  • بی خوابی
  • کابوس های شبانه
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • تحریک پذیری
  • عدم توانایی در برقراری ارتباط
  • ادغام نشدن در جامعه
  • عدم تمایل به یادگیری زبان
  • ترس از جامعه
  • خشم
  • خودزنی
  • افکار مربوط به خودکشی
  • خودکشی

چرا پناهندگان در صدد دریافت خدمات مشاوره برنمی آیند؟

با وجود آمارهای بالای وجود مشکلات روانی در بین پناهندگان، درصد افرادی که برای درمان و مشاوره مراجعه کرده اند بسیار پایین است. یکی از دلایل آن عدم دسترسی به خدمات مشاوره و روانشناسی مناسب در کمپ های پناهندگی است. اما به غیر از آن و شاید مهم تر از آن، ترس از عدم پذیرش درخواست پناهندگی و خجالت کشیدن از برچسب خوردن باعث شده است که بسیاری از پناهندگان در صدد دریافت خدمات مشاوره برنیایند. اما خوشبختانه پیشرفت های تکنولوژیک باعث شده است که پناهندگان محکوم به تحمل شرایط نامناسب و فشارهای روانی نباشند.

اگر پناهنده هستید و احساس می کنید سلامت روان شما در معرض خطر قرار گرفته است، با مشاوران آنلاین ما تماس بگیرید. ما تلاش می کنیم با ارائه بهترین راهکار به بهبود وضعیت سلامت روان پس از مهاجرت شما کمک کنیم.

| مطالعه مطلب “سلامت روان کودکان پناهنده و تمام آسیب های روانی به آنان” نیز به شما پیشنهاد می شود |

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها